۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۴۶ : ۱۸
عقیق: در فرهنگ اسلامى، مسجد خانه خداست و حضرت حق جل و علا آن را بیت خوییش قلمداد کرده است:
ان
بیوتى فى الارض المساجد.
این
تعلق است که مسجد را عظمت بخشیده و دیگران را به تعظیم آن وا داشته است.امام صادق
علیه السلام مى فرماید: انما أمر بتعظیم المساجد لأنها بیوت الله فى الارض.
و
چون آنچه از آن خداست ، براى بهره بردارى مردم است ، از این رو به همه افراد بشر
تعلق دارد، همان گونه که خداوند از کعبه به عنوان اول خانه اى که براى مردم بنا
نهاده شده، یاد مى کند:ان أول بیت وضع للناس للذى ببکة مبارکا .
و تعبیر اول اشاره به آن دارد که دیگر خانه هاى خدا - مساجد - نیز براى مردم اند و همه افراد باید از این پایگاه هاى معنوى و استفاده و در تحقق طهارت نفس و آراستگى روح بر اساس (فیه رجال یحبون أن یتطهروا) که فلسفه وجودى مسجد است ، گام بردارند. دو نام خانه خدا و خانه مردم براى مسجد، آنگاه ظهور و تجلى مى کند که نه رنگ خدایى از مسجد گرفته شود، و نه مسجد با اختصاص به صنف و گروه خاص ، عام بودن خود را از دست بدهد، والا مسجد از روح و حقیقت خود تهى مى شود و معناى واقعى خود را نخواهد داشت.
ما در اینجا در صدد هستیم برخى از عواملى که مسجد را از جایگاه رفیع و منزلت واقعى خود ساقط مى کند تبیین نماییم .
این عوامل عبارت اند از:
-
محدودیت
دینى.
- محدودیت طبقاتى.
- محدودیت سیاسى و دولتى.
مسجد در جامعه اسلامى و براى توده هاى مردم حقجو پایگاه آزادى است، حال آنکه چنین عواملى، مسجد را در بند قرار مى دهد و آزادى را از آن سلب مى کند.