عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۲۹۶۳
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۱
يك گروه از كارشناسان طرح الحاق رودهاي نيل و كنگو در آفريقا از خطرات قطعي بناي سد رنسانس يا «النهضه» بر كشورهاي عربي، به ويژه مصر و كعبه مشرفه خبر داد.

عقیق:«احمد عبدالخالق الشناوي» كارشناس سدسازي مصري، تأكيد كرد: ساخت سد (رنسانس يا النهضه) بر روي رود نيل در اتيوپي براي مقدسات مسلمانان در عربستان سعودي و به ويژه كعبه مشرفه بسيار خطرناك است. زيرا اين سد، باعث شكاف در زمين منطقه حرمين شريفين خواهد شد.
شناوي افزود: سطح پوسته زمين در مكه عبارت از يك گسل است كه در صورت هر گونه اخلالي در توازن لايه‌هاي زمين در اين منطقه دچار اختلال خواهد شد و زمينه وقوع زلزله‌هاي مكرر و فوران آتشفشان‌ها را فراهم خواهد كرد.
پايگاه اطلاع رساني روزنامه الوفد مصر نوشت: كارشناس مذكور با اشاره به اينكه زمين منطقه بناي سد رنسانس در حالت توازن استاتيكي قرار دارد، خاطرنشان كرد: سد اتيوپي در منطقه گسل بزرگ افريقا بنا شده است كه به علت حجم فراوان اين سد و ميزان فراوان آب جمع شده در پشت سد، فشار بسيار فراواني بر طرفين گسل وارد خواهد كرد.
از سوي ديگر، ابراهيم فيومي، رئيس كارگروه كارشناسي طرح مذكور تصريح كرد: شركت بنا كننده سد از روش انفجار صخره‌ها در داخل زمين بدون توجه به خطرات اين اقدام، استفاده مي‌كند و چنين انفجارهايي باعث به وجود آمدن خلأ بزرگي در گسل‌هاي زمين خواهد شد.
فيومي با اشاره به اينكه قرار است
۷۴ مليارد متر مكعب آب در اين سد آبگيري شود گفت: ۱۵ تا ۲۰ ميليارد متر مكعب از اين آب در گسل زير سد و گسل‌هاي اطراف آن نفوذ مي‌كند و با توجه به قدرت فشار فراوان آن در نتيجه نيروي جاذبه زمين و ميزان فراوان آن، باعث كنار زدن صخره‌هاي حد فاصل گسل‌ها خواهد شد.
وي با تأكيد بر اينكه گسل زير سد با گسل عبوري از زير منطقه «نجران» و «جازان» تداخل دارد، افزود: به دنبال جابجا شدن توده‌هاي زير سد بر اثر فشار آب، زمين لرزه هايي روي خواهد داد و تأثير انفجار در منطقه احداث سد، به صورت وقوع
۲۷ زمين لرزه در مدت پنج روز، در منطقه بناي سد و مناطق نجران و جازان عربستان خود را نشان داد.
فيومي تأكيد كرد: بر اثر زلزله اي كه در گذشته در مكه روي داده است، در اين منطقه مقدس، گسلي مشاهده مي‌شود و زماني كه در زمينه توازن طبقات زمين اختلالي روي بدهد اين امر به تعميق و فاصله گرفتن لبه‌هاي گسل از يكديگر خواهد انجاميد و باعث وقوع زلزله‌هاي انفجاري در منطقه حرم مقدس مكه خواهد شد. از سوي ديگر، نقشه‌هاي زلزله در منطقه، ارتباط منطقه شاخ افريقا و مركز اين قاره با منطقه خليج فارس را نشان مي‌دهد.
اين كارشناس افزود: قرار است با احمد قطان، سفير عربستان در مصر ديدار و نتايج به دست آمده درباره زيان‌هاي بناي سد رنسانس و تأثير آن بر منطقه حرم مقدس مسلمانان در مكه مكرمه و كعبه مشرفه را به وي ارائه كنيم.
از سوي ديگر عبدالله حسن، كارشناس زمين شناسي نيز در اين باره گفت: ساخت سد النهضه، تأثير منفي فراواني بر بسياري از كشورها، از جمله مصر، عربستان، سومالي، سودان، اريتره، جيبوتي و برخي از كشورهاي حاشيه خليج فارس خواهد گذاشت.
وي افزود: زماني كه در معيار توازن لايه‌هاي زمين، تغييري به وجود مي‌آيد، زمين تلاش مي‌كند با لرزش هايي توازن خود را بازيابد. از اين رو، روزانه شمار بسيار زيادي زمين لرزه اتفاق مي‌افتد كه
۲۷ هزار مورد از آنها در طول روز با قدرت كمتر از سه ريشتر اتفاق مي‌افتد.
وي افزود: پس از آبگيري كامل سد رنسانس، در صورت وقوع زلزله اي حتي با قدرت يك ريشتر، اين سد با خطر تخريب مواجه خواهد شد.
از سوي ديگر شناوي در اين باره تصريح كرد: سد رنسانس در اتيوپي، بر روي يك گسل بنا شده است كه اين امر زمينه نفوذ آب سد به گسل‌ها و اقيانوس و درياي احمر را فراهم خواهد كرد و به اختلال در معادله آبهاي منطقه خواهد انجاميد.
وي تأكيد كرد: به علت فاصله گرفتن گسل‌هاي زير سد رنسانس، اتيوپي در معرض جدا شدن از قاره افريقاست و بي ترديد پس از آبگيري كامل اين سد اتفاق مذكور روي خواهد داد و هر گونه زمين لرزه قوي، باعث جدايي شاخ افريقا از سرزمين اصلي و حركت آن به طرف اقيانوس خواهد شد و معلوم نيست پس از اين اتفاق، شاخ افريقا در كجا ثابت خواهد شد؛ دقيقا مانند اتفاقي كه دهها هزار سال پيش براي ماداگاسكار اتفاق افتاد.
شناوي تأكيد كرد: ساخت سد اتيوپي، باعث خشكسالي در مصر و نابودي بخشي از كشورهاي شاخ افريقا خواهد شد. همچنين سنگيني ناشي از آبگيري اين سد، به تشديد زمين لرزه‌هاي اين منطقه خواهد انجاميد.
اين كارشناس مصري خاطرنشان كرد: طرح سد النهضه، يك توطئه امريكايي اسرائيلي در خاك اتيوپي است و در صورت بناي كامل اين سد، رود نيل به طور كامل خشك و كشور اتيوپي ويران خواهد شد.
عصام الديب، مشاور قانوني اين كارگروه نيز بيان كرد كه پيمانكار ساخت اين سد، يك شركت فرانسوي است كه در شهرك‌هاي صهيونيست‌ها در سرزمين‌هاي اشغالي سرمايه گذاري كرده است.
اين كارشناس مصري خاطر نشان كرد: درصد هستيم تا زيان‌هاي بناي اين سد بر كعبه به عنوان مهم‌ترين اثر ديني و فرهنگي تاريخي اين منطقه و جهان براي مسلمانان را به سازمان يونسكو اعلام كنيم.
ابراهيم الفيومي، رئيس كارگروه اين طرح، با اشاره به نشست‌هاي آن با مقام‌هاي وزارت آبياري مصر براي تكميل مراحل الحاق رودهاي نيل و كنگو به يكديگر، گفت: ممكن است ملت اتيوپي از خطرات ساخت اين سد اطلاعي نداشته باشند.

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین