عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

ابزار مقابله با وهابیت تقویت فکر و اندیشه است، هر مسلمانی که احساس می‌کند می‌تواند با این گروه، مقابله کند باید در این زمینه وارد عمل شود؛ چراکه وهابیت وبال گردن همه مسلمانانی است که به رحمت بودن پیامبر(ص) معتقدند.

عقیق:حجت‌الاسلام عبدالله بحرانی، مدیر مدرسه علمیه سیدالشهداء(ع) خرمشهر، در رابطه با پیدایش فرقه‌های انحرافی گفت: اگر تاریخ اسلام را بررسی کنیم، می‌بینیم که در هر برهه از تاریخ اسلام، فرقه‌ای به‌وجود آمده یا فردی ظهور پیدا کرده که افکار و نظرات خاصی داشته که به مرور زمان برای آن افکار طرفدارانی پیدا شد که از آن پیروی کردند؛ از قبیل مرجئه، معتزله، اشاعره، زیدیه، اسماعیلیه و ... . در یکی دو قرن اخیر این فرق بیشتر نمود و ظهور پیدا کردند که در آن‌ها افراد بنا به افکار مختلفی که دارند و اعتقاداتی که پیدا می‌کنند، بنا را بر تشکیل فرقه و یا مذهب و نحله خاصی قرار می‌دهند، یکی از این فرقه‌ها، فرقه وهابیت است.

وی ادامه داد: این فرقه بیش از 200 سال نیست که به‌وجود آمده و در حال حاضر صاحبان آن دارای حکومتی هستند و این حکومت، مذهب و فکر رسمی آن را ترویج می‌دهد؛ در حقیقت این پیمانی است که بین فرقه فکری محمدبن عبدالوهاب و آل‌سعود منعقد شد و مقرر شد که در قبال حمایت محمدبن عبدالوهاب از آل‌سعود، آن‌ها نیز فکر او را ترویج دهند.

بحرانی با بیان اینکه شخص محمدبن عبدالوهاب در عصر خود چندان معروفیت علمی نداشت، افزود: وی در اثر تفکرات ابن تیمیه، جهت خاصی پیدا کرد. ابن تیمیه هم در زمان خود در قرن هفتم مورد نفرت اهل شام و اطراف آن قرار گرفته بود که منجر به تبعید و مرگ وی شد. آرای افراطی وی مورد پذیرش علمای اهل سنت نیز نبود؛ لذا وقتی محمدبن عبدالوهاب با نظریات ابن تیمیه آشنا می‌شود و سعی می‌کند افکار او را تبلیغ کند، به همین دلیل، پدر و برادرش با او مخالفت کردند و کتابی در رد عقاید او نوشتند. در این میان نکته مهم آن است که نباید فرقه وهابیت را با اهل سنت یکی دانست.

حمایت انگلیس باعث ترویج فرقه وهابیت شد

این مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه وهابیت بعدها مورد حمایت انگلیس قرار گرفت و این امر باعث رواج این فرقه شد، گفت: وهابیت از انشعابات سلفی‌هاست. حرام دانستن مطالعه منطق و فلسفه یکی از باورهای آن‌هاست. این گروه عقل را منجمد کرده‌اند و به‌دنبال افرادی هستند که عقل آن‌ها را منجمد کنند، اجتهاد در مقابل نص که تخلف بسیار بزرگی به‌شمار می‌رود از دیگر باورهای آنان است.

وی افزود: وهابیت تنها به ظاهر قرآن تمسک می‌کنند و این اعتقاد منجر به این می‌شود که به سمت کفر و الحاد رفته و قائل به تجسیم شوند. تکفیر دیگر فرق از دیگر باورهای وهابیت است که بدون تعمق و تفکر نسبت کفر را به دیگر مسلمان‌ها می‌دهند و کشتن آن‌ها را جایز می‌دانند و این رویکرد آن‌ها، جو وحشت و رعب میان مسلمان‌ها ایجاد کرده است. ما آیات و روایاتی داریم که به صراحت یا غیرصریح اشاره دارند که خون مسلمان باید حفظ و در ذمه اسلام نگه داشته شود این در حالی است که وهابیت به سادگی فتوای قتل بقیه مسلمان‌ها را صادر می‌کند.

وهابیت چهره‌ کریهی از اسلام به نمایش می‌گذارد که غرب خواهان آن است

مدیر مدرسه علمیه سیدالشهداء(ع) خرمشهر با بیان اینکه غرب خواهان ترویج چنین فکری است، گفت: غرب می‌خواهد چهره کریهی از اسلام به جهانیان معرفی کند؛ چهره‌ای که با آن، جهانیان، اسلام را پس بزنند و در فکر همگان اسلام مساوی با گروهی تندرو بشود که از عقل خود استفاده نمی‌‌کنند و به خون و خونریزی عادت کرده‌اند. از این رو، غرب خواهان این عقیده است و به آن میدان می‌دهد. اینکه امروز در سوریه گروه‌ها در مقابل هم هستند، می‌بینیم که صهیونیست‌ها، آمریکا، انگلیس و فرانسه عهده‌دار تأمین تدارکات این گروه هستند تا با یک تیر چندین نشان بزنند؛ هم اسلام را بدنام کنند و هم از افراد تندرو خلاص ‌شوند.

ابزار مقابله با این فرقه فکر و فرهنگ است

بحرانی در ادامه در خصوص مقابله با وهابیت گفت: ابزار مقابله با این فرقه، نه ابزارهای نظامی؛ بلکه فکر و فرهنگ است. من طلبه و روحانی و هر انسان شیعه و در کل، هر مسلمانی که احساس می‌کند می‌تواند با این گروه که اسلام را به‌‌گونه‌‌ای نادرست به جهانیان معرفی می‌کنند، مبارزه کند باید در این زمینه اقدام کند؛ چراکه وهابیت وبال گردن همه مسلمانانی است که به رحمت بودن پیامبر(ص) معتقدند. از این رو، همه مسلمانان اگر بتوانند مطلبی را فراگیرند، باید به این امر اهتمام ورزند تا بتوانند مردمی را که در معرض افکار وهابیت هستند، اصلاح کنند.

این مدرس حوزه در پایان با بیان اینکه ابزار مقابله با افکار وهابیت، تقویت فکر و اندیشه است، تأکید کرد: ما باید فکر مردم را تقویت کنیم. مباحث علمی را ترویج دهیم و با انتشار مقالات، منابر، مباحث چهره به چهره و برگزاری کلاس‌ها در این مسیر قدم برداریم.


منبع:ایکنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین