عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۲۷۲۰
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۳
خم های عسل عبادت خود را با سركة گناه مخلوط نكنید ! كه این عسل مخلوط با سركه‌ گناه را در روز قیامت هیچ كس از شما نخواهد خرید .

عقیق: تمام طاعات و عبادات در صورتی به درد ما می خورد كه ممزوج و مخلوط با گناه نشده باشد، امام باقر (ع) هم در این رابطه می فرمایند : خم های عسل عبادت خود را با سركة گناه مخلوط نكنید ! كه این عسل مخلوط با سركه‌ گناه را در روز قیامت هیچ كس از شما نخواهد خرید .

خطرناک ترین گناه

گناه چشم یكی از مبتلا به ترین و یكی از خطرناك ترین گناه هاست ، و یكی از بیچاره كننده ترین گناهان ! یعنی این گناه چشم ، واقعاً پدر آدم رو در می آورد ! 

گناه چشم چی هست ؟ خوب دقت كنید برای چشم این گناهان رو منظور كرده اند :

1- نگاه مرد نامحرم به زن نامحرم و نگاه زن نامحرم به مرد نامحرم

هم برای زنها ، چشم پوشیدن داریم و هم برای مردها . حالا این نگاه كردن به دو صورت ممكنه باشه :

نگاه با ریبه !

هر نگاهی كه با ریبه باشه حرامه . به هر چیزی كه آدم با ریبه نگاه كنه حرامه ، با ریبه ! ریبه چیه ؟ ریبه یعنی اینكه آدم در اثر این نگاه به میل های غیر شرعی متمایل بشه . و یا اینكه خوف و ترس این رو داشته باشه كه در گناه بیوفته. این می شه ریبه .

پس : " هر نگاهی ، به هر چیزی ، اگر با ریبه باشد حرام است .

نگاه بدون ریبه !

یعنی نگاه بدون هیچ قصد و لذتی. نگاه كردن به بدن نامحرم به غیر از قرص صورت و كفین ، حتی بدون قصد و لذت ، حرام است . یعنی اگر انسان به این دو قسمت ( قرص صورت و كفین ـ از ساعد یعنی مچ دست تا انگشتان ـ ) بدون قصد نگاه كنه ایرادی نداره ، اما با قصد و لذت ، اینها هم حرام می شه.

نگاه مرد نامحرم به پا و مچ پای زن نامحرم حرام است و بر خواهرها واجبه كه جوراب بپوشن . برادرها هم واجبه كه غضِّ بصر ( چشم پوشیدن ) از پای زن نامحرم داشته باشن ! 

برای زنها چطور ؟ زنها هم به همین صورت ، نگاه كردن به بدن مرد نامحرم حرامه ، حتی بدون قصد و ریبه ، مگر به قرص صورت و سر و دستها و پا (تا ساق پا ) بعضی از علماء گفتند كه نگاه كردن به گردن تا حدودی كه یقه رو باز می ذارن ایرادی نداره . ولی بقیه اش ایراد داره.

خُب این بحث دیدن مستقیم هست. یعنی تا اینجا حكم هایی كه گفته شد مربوط به دیدن مستقیم بود . اما بیایم سراغ دیدن غیر مستقیم مثل دیدن عكس ، تصویر و تلویزیون . اینها رو فرمودند : دیدن اینها ایرادی نداره، اما تا كجا ؟ تا عورت . دیدن غیر مستقیم ، غیر از عورت ایرادی نداره . البته به شرطی كه با ریبه و قصد و لذت نباشه .

2ـ نگاه كردن به فیلم هایی كه اشاعه فحشاء می كند حرام است

فیلمهایی كه اشاعة فحشاء می كنه باز هم می شه ریبه، هر فیلمی كه آدم در اثر دیدنش تحریك می شه ، ریبه است و دیدنش حرامه .

3 ـ نگاه كردن به كتاب های ضالّه حرام است

نگاه كردن به خطش و دیدنش حرامه . البته برای كسانی كه اهل تحقیق و علم نیستند و گول می خورن .

4 ـ نگاه كردن به آلت قمار حرام است

بعضی از ابزار و وسایل هستند كه توی جامعه فقط باهاش قمار می شه، خُب اینها مشخصه نگاه كردن به اینها حرامه . اما ممكنه یكی منچ هم بازی كنه و شرط بندی كنه كه این هم عمل قمار هست ولی ابزار منچ ، آلت قمار نیست و نگاه كردن بهش اشكالی ندارد .

 

 منبع:فارس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین