عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۲۶۸
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰
آیت الله جوادی آملی از میزانِ حق بودنِ سیدالشهدا(ع) می فرمایند:
امام حسین (ع) فرمودند: من قیام كردم تا پاك از ناپاك جدا شود. زیرا تا آزمون نشود، وارسته و غیر وارسته در كنار همند و امتحان است كه پاك را از ناپاك و حق را از باطل جدا می كند.
قیام سالار شهیدان به دنبال قیام انبیای گذشته، به مردم جهان تفهیم می كند كه نظام حق، كدام است و نظام باطل كدام است. آن حضرت (ع) برای تحقیق و تفهیم این مطلب، چاره ای جز نثار خون و ایثار فرزند و مال و جان نداشتند. زیرا آنقدر رسوبات جاهلیت اموی زیاد بود كه ممكن نبود با سخنرانی و نامه نگاری مطلب را حل كرد.
اگر مطلب خیلی ضروری و عمیق شد، چاره ای جز استقبال شهادت نیست. از این رو، وجود مبارك حسین بن علی (ع) از ذات مقدّس رسول اكرم (ص) این برنامه را دریافت كردند كه در شرایط كنونی، یك سلسله شهادت ها و اسارت ها لازم است تا آن دینی كه می رود به فراموشی سپرده شود، احیا گردد و در این هنگام بود كه حسین بن علی (ع) قیام كردند.
امام حسین (ع) فرمودند: من قیام كردم تا پاك از ناپاك جدا شود. زیرا تا آزمون نشود، وارسته و غیر وارسته در كنار همند و امتحان است كه پاك را از ناپاك و حق را از باطل جدا می كند.
پس، آن حضرت مایهٴ امتحان ذات اقدس پروردگار است و خدا با او طیّب و غیر طیّب را از هم جدا می كند. چون امام، میزان الاعمال و حق است و عقاید، اوصاف و اعمال را با حق می سنجند. یعنی عقیده امام معصوم (ع) كه حق است، میزان سنجش عقاید دیگران و همچنین درباره اوصاف و اعمال، می توان میزان بودن آن ها را باور داشت.
چون انسان كامل با حق است و حق با اوست و او از حق جدا نمی شود، می تواند میزان عقاید، اخلاق، اعمال و اقوال باشد.
از این رو، رسول خدا (ص) درباره امیر مؤمنان (ع) فرمودند: «المیزان میزانك»؛ «میزان تو، میزان است»؛ یعنی عقاید، اخلاق، افعال و اقوال مردم را با عقیده، خلق، فعل و قول علی (ع) و اولاد او می سنجند. هر عقیده، خلق، فعل و قولی كه مطابق عقیده و خُلق و افعال و اقوال آن ها بود، حق است وگرنه باطل.
از این رو، امام حسین (ع) فرمودند: من میزان پاکی و خباثتم. اگر جامعه ای بخواهد پاك را از ناپاك جدا كند، حتماً باید با سنّت و سیرت حضرت سیدالشهدا (ع) ارزیابی شود و مهم ترین اثر آن حضرت (ع) همانا نهضت گسترده و تاریخ ساز كربلاست كه جلوه عقیده صحیح، مظهر خُلق كامل و تبلور فعل درست و قول راست است.
 
 
منبع: اسراء
 
کدخبرنگار:۲۱۲۱۱۳

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین