۳۰ دی ۱۴۰۳ ۲۰ رجب ۱۴۴۶ - ۱۲ : ۲۱
و
كسى كه از خشيت محروم است، عالم نخواهد بود؛ اگر چه موى را به متشابهات علم
بشكافد، و چنان در علوم متداوله و اصطلاحات علميه استاد باشد كه به تمام فروع و
شقوق و جزئيات مسائل آگاه باشد.
خداوند
متعال مى فرمايد: اينست كه تنها علماء هستند كه در مقابل عظمت و جلال پروردگار
متعال خشيت پيدا مى كنند.
و
براى علماء ده نوع آفت و گرفتگى پيدا مى شود:
1.صفت
طمع: كه به آنچه دارد و به آنچه از راه مشروع به دست مى آيد قناعت نكرده، و به
مال و عنوان و ملك ديگران طمع بورزد.
2.صفت
بخل: كه راضى نشود ديگرى از مال و علم و عنوان و مقام ظاهرى و معنوى او استفاده
كند.
3.ريا:
كه علم و عبادت و محاسن اعمال و محامد صفات خود را بخواهد به ديگران نشان داده، و
نيت او آلوده باشد.
4.عصبيت:
در آراء و عقايد و افكار و اعمال خود، صفا و حريت و حقيقت و روحانيت را كنار
گذاشته، و روى خيالات موهوم و وابستگى هاى ظاهرى و انتساب عرفى و اسم و شهرت و
علايق ديگر، خود را محدود و مقيد كرده، و از روش مخصوص و افكار و اعمال معينى
طرفدارى كند.
5.حب
مدح: كه هدف او در همه رفتار و گفتار و كردار بزرگداشت خود و عنوان و اسم و رسم
پيدا كردن باشد.
6.وارد
شدن و بحث از مسائلى كه در آنها و فهميدن حقيقت آنها براى او محال است، و نتيجه
اى به جز انحراف فكرى ندارد، مانند بحث از جزئيات و خصوصيات عالم آخرت، يا مقامات
معنوى كه هنوز از آن مراحل اطلاعى ندارد، نفيا يا اثباتا.
7.تكلف
در سخن گفتن و يا نوشتن: كه عادت به تزيين كلام و عبارت- پردازى و قافيه سازى و
مجاز گويى پيدا كرده، و توجه او از حقيقت و معنى منحرف گشته، و به ظواهر بپردازد.
8.حياء
نداشتن: در مقابل حركات ناشايست و اعمال زشت و كارهاى نامشروع و نامناسب كه كاملا
بى پروا و بى باك باشد، و هيچ گونه آداب و ظواهر احكام و برنامه دينى و اخلاقى
را رعايت نكند.
9.افتخار:
روى عناوين و جهات دنيوى و امور مادى افتخار و مباهات نمودن، و خود را به ديگران
امتياز دادن و بالا بردن.
10.سستى
كردن در مقام عمل: كه به دانسته خود عمل نكند، و از علم خود نتيجه و ثمر عملى
نگيرد، و روش و كردار او بر خلاف علم او باشد.
حضرت
عيسى(ع)
فرمود: شقى ترين و بدترين مردم آن كسى باشد كه در ميان مردم با علم و فضل شهرت
پيدا كرده، ولى در مقام عمل مقصر و سست و مجهول باشد.