عقیق: یَسْأَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ قُلْ فِیهِمَا
إِثْمٌ کَبِیرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَآ أَکْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا وَیَسْأَلُونَکَ
مَاذَا یُنفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ کَذَلِکَ یُبیِّنُ اللّهُ لَکُمُ الآیَاتِ
لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ؛ درباره شراب و قمار از تو مىپرسند بگو در آن دوگناهى
بزرک و سودهایى براى مردم است و[لى] گناهشان از سودشان بزرگتر است و از تو مىپرسند چه چیزى انفاق
کنند بگو مازاد [بر نیازمندى خود] را این گونه خداوند آیات [خود را] براى شما روشن
مىگرداند باشد که بیندیشید. (بقره، 219)
خمر به معنای پوشش است و لذا پارچه ای که زنان سر خود را
با آن پوشانده، مراعات حجاب می کنند، خمار می گویند. از آنجا که شراب، قدرت تشخیص
را از عقل گرفته در واقع آن را می پوشاند، به آن خمر می گویند.
همچنین، میسر از یسر به معنای آسان است. گویا در قمار،
هر یک از دو طرف می خواهند مال همدیگر را بدون زحمت و به آسانی بربایند.
سوال اول مردم درباره حکم خمر و میسر است. آیه در پاسخ
پرسش آنها می فرماید: شرابخواری و قماربازی، گناهان بزرگی هستند، گرچه ممکن است منافعی
داشته باشند. چنانکه عده از راه کشت انگور یا شراب فروشی و گروه هایی با دایر کردن
قمارخانه، ثروتی به دست می آورند. در کتاب های علمی و تربیتی، آثار و عوارض منفی و
مفاسد فردی و اجتماعی شراب و قمار به تفصیل بازگو شده است.
در اینجا فهرستی از زیان های شراب و قمار از
تفسیر نمونه بیان می شود:
منبع: قدس
211008