عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

به " آقا یا حسین" مشهور بوده است و پیرغلام های هفتاد هشتاد ساله کرمانشاهی سید بلند قامت تکیده اندامی را که در کسوت روحانیت در دوره گرد مجلس سیدالشهدا بوده است را به یاد دارند.

به گزارش ثمین ، دایره تشعشعات این کرامات از خاندان طه و یاسین شاه و گدا و پیر وجوان نمی شناسد. گاهی پرتو این انوار الهی بر سر کسانی سایه افکنده است که شاید نام آنها را هیچ کس نشنیده باشد. البته تاریخ هم گنجایش وسعت این همه اعجاز را ندارد.

به " آقا یا حسین" مشهور بوده است و پیرغلام های هفتاد هشتاد ساله کرمانشاهی سید بلند قامت تکیده اندامی را که در کسوت روحانیت در دوره گرد مجلس سیدالشهدا بوده است را به یاد دارند.

شیوه و سیاق اشک هایی که متفاوت ترین روضه خوان خاندان عصمت و طهارت، از مستمعین می گرفت شگفت انگیز است. او بلند بالا ترین قصیده ها و سروده های عالم و وسعت مظلومیت شیعه را یک نام خلاصه کرده بود. یا حسین...

"آقا یا حسین" در هر مجلسی از مجالس سیدالشهدا که قدم می گذاشت تمام روضه و مقتل را فقط در چند یا حسین خلاصه می کرد. آنقدر ندای یا حسین این سید تکیده قامت نافذ بوده است که هنوز اگر با کسانی که او را از نزدیک دیده اند هم کلام شوی و از "آقا یا حسین" می پرسی با انقلاب و دگرگونی خاصی سوالهای شما را پاسخ می دهند.

استاد فرشید یوسفی نگارنده کتاب بزرگان کرمانشاه چند برگی از این کتابش را به سرگذشت "آقا یاحسین" اختصاص داده است.

بزرگ تر از نام "آقا یاحسین" در کرمانشاه سراغ ندارم

این نویسنده، شاعر و مورخ کرمانشاهی در این رابطه گفت: بودند کسانی که وقتی کتاب بزرگان کرمانشاه را نگاشتم گفتند بزرگان کرمانشاه باید از کسانی باشند که در علم، دانش و یا هنری توانمندی ویژه ای داشته و چهره ماندگار باشند، با این سخن ها به آمدن نام "آقا یا حسین" می خواستند که انتقادی داشته باشند.

یوسفی که صدایش از بغض لرزان شده بود ادامه داد: به خدا قسم از "آقا یا حسین" بزرگ تر و ماندگار تر در این کتاب نیاورده ام.

استاد یوسفی گفت: من این مرد را از نزدیک دیده بودم، پیرمرد لاغر اندامی بود که عمامه سیاه سیادتش را به سر داشت و با صدای گیرا و عجیبش در روضه های امام حسین (ع) فقط یا حسین می گفت و عجیب آشوبی را در دل مستمعین می انداخت.

وی گفت: او یک عمر بی حاشیه و بی پیرایه فقط نام اربابش را صدا زد و انتظار داشت که بالاخره اربابش هم اورا صدا کند و همین طور هم شد و "آقا یا حسین" به حسین رسید.

داستان متفاوت ترین روضه خوان سیدالشهدا

نویسنده کتاب بزرگان کرمانشاه گفت: رحلت  "آقایاحسین" مصادف شد با فوت یکی از بازاریان متمول کرمانشاهی که نمی خواهم نام اورا ذکر کنم. شبی که در آرامستان کرمانشاه تابوت "آقا یا حسین" تنگ دست را آوردند همزمان شد با آوردن تابوت مرد متمول.  خانواده ثروتمند به یکی از قاریان آرامستان سپردند که تا صبح برای پدرشان قرآن بخواند.

یوسفی گفت: قاری هنگام قرآن خواندن تابوت آقا یا حسین را هم از سر دلسوزی نزدیک می آورد تا صدای قرآن به تابوت مرد تهی دست هم برسد. نیمه های شب قرآن خوان می خواهد دقایقی را بخوابد و از سر ما رو کش تابوت ها را بر می دارد و رو انداز خودش می کند. روکش تابوت مرد ثروتمند مخملین و گران قیمت و روکش تابوت "آقا یا حسین" ساده. قاری که از خواب بیدار می شود به اشتباه روکش تابوت مخملین را بر تابوت "آقا یا حسین" می کشد.

این مورخ کرمانشاهی ادامه داد: خانواده مرد ثروتمند که قصد بردن جنازه پدرشان را به کربلا داشتند قبل از سپیده صبح برای بردن تابوت به آرامستان می آیند و تابوتی را که با پارچه گران قیمت پوشیده شده بود به قصد عزیمت به کربلا با خود می برند. زمانی که در کربلا برای خواندن تلقین در قبر روی کفن را باز می کنند متوجه ماجرایی که پیش آمده است می شود.

یوسفی گفت: ظاهرا پسر مرد متمول آنجا می گوید که لیاقت این مرد است که در جوار حسین (ع) باشد. آری " آقا یاحسین" یک عمر آقایش را صدا زد و در هنگام مرگ آقایش پاسخ او را داد.

به گزارش ثمین، داستان این اعجاز حسینی را بسیاری از هم سن و سال های استاد یوسفی به یاد دارند و حدودا به سالهای 1330 تا 1332 باز می گردد.

کسی از نام واقعی او چیزی به یاد ندارد/ مداحان امروز از "آقا یا حسین" بگویند و الگو بگیرند

مراد غریب یکی از پیر غلامان کرمانشاهی و سرپرست هیئت موسی ابن جعفر (ع) نیز گفت: من " آقا یا حسین" را از نزدیک دیده ام، 9 یا ده سالم بود که چند کلامی با پدرم سخن گفت و من نیز هنوز صدای اورا در ذهنم ثبت دارم.

غریب گفت: "آقا یا حسین" چندین بار گفته بود که آرزو دارد کربلا برود و در همانجا مدفون باشد. او تنگ دست بود و خودش هم می دانست که نمی تواند وصیت کند که او را برای تدفین به کربلا ببرند ولی اتفاقی که افتاد حقیقتا معجزه ای فراموش نشدنی برای هم سن و سال های من است.

وی ادامه داد: "آقا یا حسین" در روضه ها فقط یا حسین های کشیده و بلند می گفت که اشک مردم از صدای او فوران می کرد. او معمولا فقط سه بار هم یا حسین می گفت.

غریب با شاره به نام "آقا یا حسین" گفت: جالب است که این نام آنقدر برای این سید برازنده شده بود که امروز تقریبا کسی از نام اصلی او اطلاعی ندارد.

غریب اظهار داشت: امروز می بینیم که برخی از مداحان روضه سیدالشهدا برای گریاندن مستمعین روضه ها را باز و بی پرده می خوانند ولی به یک یا حسین "آقا یا حسین" اشک نمی شود. مداحان ما باید بدانند اخلاص در خرج کردن نفس برای اباعبدالله راز نافذ بودن مدح و ذکری است که می خوانند.

به هر حال نام " آقا یاحسین" کرمانشاهی همیشه در میان هیئتی ها و مردم کرمانشاه نمونه ای از عنایات سرور و سالار شهیدان است.

................................
گزارش از اسما معین

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Romania
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
0
0
مداح کرمانشاهی به اسم یزدان ناصری که بسیار محبوب و خوش صداست در یک مراسم روضه اعلام کرد که آقا یا حسین پدربزرگ مادری اوست
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین