عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۱۸۸۴
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۳
پته اي براي فرش ضريح امام حسين (ع) از سوي بانوان كرماني در حال دوخت است.

عقیق: اگر در بازار سنتي كرمان قدم بزنيم مغازه‌هاي بسياري ديده مي‌شود كه فقط مشغول فروش پته هستند و در و ديوار اين مغازه‌ها پته‌هاي زينتي زيادي با كاربرد هايي مثل جلد قرآن، بقچه، مانتو، تابلو ي تزييني و بسياري اقلام ديده مي‌شود.
بسياري از زنان كرمان به بافت پته مشغولند و خيلي‌ها با وجود علاقه اي كه به كار دوخت پته دارند از پرداختن به اين كار كناره گيري كردند زيرا مشكلاتي نظير كمردرد و كم سويي چشم برايشان پديد مي‌آيد. بر روي پارچه‌هاي مخصوصي نقشي كشيده مي‌شود و پس از دوختن نخ‌هاي رنگي بر روي پارچه مخصوص، به طرح نهايي پته مي‌گويند كه در كرمان فروش زيادي داشته و جزء صنايع دستي اين شهر محسوب مي‌شود.
در شهر كرمان دانشگاه و كارگاه هايي براي آموزش پته دوزي وجود دارد كه كارآموزان فراواني كه اكثرا از بانوان هستند براي يادگيري به اين كارگاه‌ها مراجعه مي‌كنند و همچنين به طراحي نقوش پته مي‌پردازند.
چندي پيش خبر دار شدم در خانه يك معلم آموزش و پرورش بزرگ‌ترين پته دنيا براي قبر امام حسين دوخته مي‌شود با اين كه از مردم معنويت طلب كرمان چنين حركاتي بعيد نيست و همچنين پته دوزي هنر مردم اين شهر است اما با اين حال از سكوت رسانه‌ها و بي خبري اقشار مذهبي تعجب كردم.
يافتن منزل اين معلم چندان دشوار نبود زيرا به دليل فعاليت بالاي وي خيلي‌ها او را مي‌شناختند اما چه طور شد كه دوخت چنين پته پر هزينه اي با وضعيت تورمي حال حاضر، در حال انجام است؟ سوالي بود كه ما را براي يافتن حقيقت به كارگاه دوخت پته برد تا از نزديك سوزن زدن بانوان كرماني را شاهد باشيم.
پته اي با رنگ زمينه سبز و در
۱۵ تكه جمعا نزديك به ۸۰ متر مربع با استفاده از مرغوب‌ترين نخ پشم در ۸ رنگ روي طرح نقشه قالي قديمي كرماني در حال دوخت است تا فرش كف ضريح امام حسين قرار گيرد.
زمينه اين اقدام در سر كلاس خانم فسلفي از اساتيد پته دوزي در دانشگاه فرهنگيان كرمان ايجاد شد كه وي با تهيه شال و پارچه اين پته مطابق با ابعاد ضريح شش گوشه طرحي را روي آن پياده نموده و با بريدن و تكه تكه كردن پارچه، آن را به دست زنان كرماني سپردند كه تكه هايي در زرند، جيرفت و بم دوخته شده و
۱۲ تكه باقي مانده در كرمان با دست زنان خانه دار كرماني در حال دوخت است كه تا كنون ۸۰ درصد كار آماده است. همه هزينه‌هاي پته مثل پارچه، نخ و سوزن از طريق خود ياري مردم تأمين شده حتي هزينه پذيرايي از بانواني كه در حال دوخت پته هستند تا سال آينده نيز توسط مردم اهدا شده است.
در بين زناني كه مشغول دوختن اين پارچه با عظمت هستند، افرادي در سنين جواني و همچنين بانوان بالاي
۷۰ سال ديده مي‌شود كه به طور متوسط روزانه ۳۰ نفر از بانوان در پاركينگ منزل يكي از متدينين اين شهر به دوخت ته مشغول مي‌شوند و حتي در روز هايي كه كرمان شاهد بارش برف بود اين كار تعطيل نشده و روز به روز در حال پيشرفت است.
كار دوخت پته از
۸ ماه پيش شروع شده و پيش بيني مي‌شود تا پايان سال به اتمام برسد و همچنين طبق هماهنگي‌هاي انجام شده با ستاد بازسازي عتبات عاليات مقرر شده كه روز ولادت امام حسين اين پته در ضريح امام حسين (ع) پهن شود.

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین