۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۲۵ : ۱۶
عقیق: سید مجید بنی فاطمه، از مداحان مشهور کشور در یادداشتی نسبت به
فیلم «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش که درباره عاشوراست واکنش نشان داد.
این یادداشت به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
یارب
الحسین (ع)، بحق الحسین(ع)، ، اشف صدر الحسین(ع)، به ظهور الحجه (عج(
یا
رب الحجه (عج)، بحق الحجه (عج)، اشف صدر الحجه (عج)، به ظهور الحجه (عج)
گاهی
سکوت جایز نیست... به همین دلیل برخود لازم دیدم در واکنش به ساخت و اکران فیلم
«رستاخیز» در جشنواره 32 فجر نکاتی را یادآور شوم.
اگرچه
پیش از این سابقه خوبی از آقای احمدرضا درویش در سینمای دفاع مقدس کشورمان در ذهن داریم
و او را با فیلم های خوبش در این حوزه می شناسیم اما ماجرای کربلا و واقعه عاشورا
جای تعارف و رودرواسی نیست. به همین دلیل بعد از اکران و تحسین ِ تاسف انگیز فیلم
«رستاخیز» در جشنواره فجر تصمیم گرفتم چند خطی بدون تعارف در مورد این فیلم ِ پُر
اشکال بنویسم.
پرداختن
به مسائل دینی و اعتقادی از طریق هنر کار حساس و پیچیده ای است. این پیچیدگی و
حساسیت وقتی دو چندان می شود که یک اثر هنری به سراغ واقعه انسان ساز و فراموش نشدنی
عاشورا می رود. در مورد حساسیت این موضوع همین بس که همه علمای بزرگ ما تا به
امروز هر روایتی را که می خواهند نقل کنند، آن را دقیق و بررسی شده بیان می کنند
تا مبادا تحریفی در این مورد صورت بگیرد یا داستان به گونه دیگری روایت شود.
حال
سوال این جاست که سازندگان فیلم «رستاخیز» با چه کسانی برای ساخت این فیلم مشورت
کرده اند و از چه مشاوران و متخصصان دینی و تاریخی استفاده کرده اند که خروجی این
اثر تا این اندازه با اصل تاریخ در تضاد است و در بسیاری از موارد به سمت تحریف
واقعه عاشورا رفته است؟ آیا نباید برای هرکاری به سراغ متخصص آن رفت؟ آقای درویش و
دوستانشان تا به حال ارباب مقاتل حضرت سیدالشهدا (ع) را خوانده اند؟ اگر خوانده
اند این چه برداشتی است که در «رستاخیز» ارائه داده اند ؟ اگر هم نخوانده اند که
کار بسیار اشتباهی کرده اند که بدون مطالعه به سراغ ساخت چنین فیلمی آمده اند...
مثلاً
آیا هیچ عقل سلیمی به این موضوع رای می دهد که در آن معرکه و میدان جنگ بساط عشق
زمینی یک مرد به یک زن پهن شود که در این فیلم شاهد آن هستیم؟ کجای تاریخ نوشته
شده که عشق پسر حضرت حر(ع) به یکی از زنان کاروان سیدالشهدا(ع) باعث پیوستن او
به سپاه حق شده است؟ ( این موضوع نوعی توهین نیز به حضرت حر(ع) می باشد. در جایی
که وهب مسیحی که یکی- دو شب از ازدواجش نگذشته، با دیدن امام حسین(ع) دین خود را
تغییر می دهد و همراه با همسر و مادرش با حضرت عازم کربلا می شود....) متاسفانه در
این فیلم سینمایی آنطور نشان داده شده که بیشتر از آنکه پسر حر (ع) جذب عشق اباعبدالله
(ع) شود به خاطر عشق زمینی خود به سمت سپاه آل الله (ع) کشیده شده که جای تامل و
تاسف دارد!
به
نظر می رسد آقای درویش که پیش از این سابقه درخشانی در حوزه سینما، مخصوصاً سینمای
دفاع مقدس از خود به یادگار گذاشته بستر خوبی را برای به تصویر کشیدن تخیلات خود
انتخاب نکرده است.
کربلا
و واقعه عاشورا جای نمایش ذهنیات خود نیست. همه چیز این واقعه به صورت دقیق در کتب
مربوطه روایت شده است و این موضوع جایی برای اشتباه باقی نمی گذارد. کار ما به کجا
رسیده که فیلمسازان ارزشی ما به این سمت و سو کشیده می شوند و چنین آثاری می سازند!
اما
این تمام ماجرا نیست و متاسفانه شاهد اتفاقات ناگوار دیگری نیز در این فیلم
سینمایی هستیم. یک سوال ساده و البته مهم از آقای درویش دارم. برادر عزیز، آیا در
مورد سریال «مختارنامه»
و بحث های مرتبط با نشان دادن چهره حضرت ابوفاضل(ع) نظر آیت الله وحید خراسانی و
علما، مراجع دیگر و مردم به گوش شما نرسیده است...؟ شما نمی توانید بگویید که ما
این بحث ها را نشنیده ایم! ما هم نمی توانیم در مقابل این مسائل سکوت کنیم آقای
درویش! چرا طوری برخورد می کنید که گویی پنبه در گوش خود کرده اید؟ بی تفاوتی تا
کجا؟ فکر نمی کنید بهتر است این جرات را به خودمان ندهیم که در مورد هر مساله ای
کار خودمان را انجام دهیم؟ اینگونه موضوعات مسائلی است که یا نباید به سمت آن رفت
یا اگر آن را دستمایه ساخت فیلم قرار دادید باید قواعد آن را به خوبی رعایت
کنید... چطور جرات کردید تصویر حضرت عباس (ع)، حضرت علی اکبر (ع) و... را در فیلم
خود نشان دهید؟ بالاتر از همه این ها چطور این حق را به خود دادید که صدای حضرت زینب(س) را شبیه سازی کنید؟ گستاخی تا کجا؟
سینما
محملی است برای به تصویر کشیدن دغدغه های اجتماعی، فرهنگی و ارزشی که می تواند
باعث رشد و تعالی یک جامعه باشد و سینماگران در این مسیر وظیفه بسیار سنگین و
البته خطیری بر دوش دارند و به همین جهت هم هست که کار این عزیزان بسیار ارزشمند و
مهم تلقی می شود. بنده نیز با هنرهای نمایشی به خصوص سینما غریبه نیستم و با سختی
های آن آشنایم و می دانم که همه بزرگان سینما قابل احترام هستند اما واقعاً جای تعجب
است که چطور این فیلم با این همه اشکال تاریخی از سوی هیات داوران جشنواره فجر
صاحب سیمرغ بهترین فیلم شده است. در حالی که شنیده هایم حکایت از آن دارد که نه
مخاطب عام و نه منتقدین سینما اقبالی به این فیلم نشان نداده اند، اهدای این جایزه
به این فیلم پُر اشکال چه توجیه و منطقی دارد؟ تا آنجا که می دانم مبلغ بسیار زیادی
هم برای ساخت این فیلم سینمایی هزینه شده است. مبلغی که قرار بوده صرف فیلمی شود
که پیام آور ارزش های حادثه کربلا باشد اما در عمل چنین اتفاقی رخ نداده... در
روزگاری که بهاییت و وهابیت میلیاردها تومان و دلار برای تخریب اعتقادات شیعه
هزینه می کنند، چه تاسف بار است که در کشور شیعه ایران فیلمی ساخته شود که با
حقیقت عاشورا و امام حسین (ع) فاصله زیادی دارد.
البته
انشالله آقای احمدرضا درویش قصد تحریف تاریخ و لطمه زدن به این واقعه تاریخی را
نداشته و زحمت خود را کشیده است اما واقعیت این است که مشاهده چنین فیلمی با این
اشکالات تاریخی از کارگردان خوش نامی چون احمدرضا درویش دردناک تر است.
وقتی
نمی توانیم اثری در خور ِ شان واقعه عاشورا بسازیم، بیاییم و برای امام حسین (ع) فیلم نسازیم! چه اصراری داریم تصورات مردمی که از کودکی با امام حسین(ع)خو گرفته اند را با تخیلات خود تخریب کنیم؟ اجازه دهیم مردم در خلوت خود، با
مطالعه تاریخ و پای منبرها حادثه کربلا را برای خود تصویر کنند و معرفت خود را با
مطالعه زندگینامه و کتب خاصی که در مورد ائمه(ع) به رشته تحریر در آمده بالا ببرند
نه با فیلم های شما!
در
پایان جا دارد از سازندگان فیلم «شیار 143» که تصویر درستی از رشادت های مادران
شهدا ارائه داده اند تشکر و قدردانی نمایم و همچنین به سرکار خانم مریلا زارعی
تبریک عرض کنم و از ایشان بابت کار ارزشمندی که در مراسم اختتامیه در مورد تقدیر از
مادران شهدا انجام دادند تشکر نمایم.
سید
مجید بنی فاطمه
بهمن 92
کافه سینما
یعنی بنظر شما حضرت عباس کار مکروه انجام میدادند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
100درصد میگید خیر
حضرت عباس شخصیتی هستند که امام معصوم حضرت اباعبدلله در خطاب به ایشان میفرمایند:
جانم به فدایت
مقام حضرت عباس و حضرت زینب و حضرت علی اکبر سلام الله علیهما در حد ذهن محدود مانیستند پس خواهشا نظر بی مطالعه ندید واگذار کنید به علما و بزرگان
و من الله توفیق
یاعلی مدد
لطفاً بی تحقیق نظر ندید . برادرمون موتضی بروجردی خیلی منطقی جواب شما رو دادن
از اينكه هستند سروراني اهل فضل و دقت در به روز ترين مسائل جامعه احساس شعف و حمايت ميكنم
حمايت از باب اينكه با هشياريشان اجازه ي ناچيزترين لطمه يي به حقيقت دين و پايه هاي آن به هيچ پست و منصبي و بر هر مسند و جايگاهي نميدهند
آقاي سيد مجيد ممنونم از دلسوزيتان و هشداري كه بسيار شيوا و روان ادا كرديد
قطعا از هر دريچه يي كه بروز دهيم اجرش نزد اربابمون محفوظ است
كوچكترينم براي بيان نقدي بالاتر از بيانات شما
تنها اينكه:
واقعه عاشورا ! سپاهيان سالار شهيدان ! تك تك افراد لشكر ثارالله !
و هدف و مقصد امام حسين ع
و فرماندهي تا ابد جاويد اربابمون
بديهي تر و روشن تر از طلوع آفتابيست كه آنروز صحراي جنگ و ميدانش را سوزان كرده بود
و اين حرارت قلب عاشقان حسينيست كه تا ابد در هر مرز و بوم به شور حسيني تپنده تر از روز و ماه و سال قبل ميكند نه به تصوير كشيدن تخيلات انسان هايي كه در كسب علم به تاريخ اديانشون كم لطفي و كم كاري نموده اند
آفرین به بصیرت سید مجید بنی فاطمه و اظهار تاسف برای دولت تدبیر که دیشب واقعا بی تدبیری کرد.
واقعا اینا که میرن فیلم میسازن کتاب نمیخونن؟؟؟
دمت گرم سید مجید که از عموت حضرت عباس (ع) حمایت کردی.
انگار از روي عمد اين عمل صورت گرفته
نكات ريزي در اين واقعه وجود داره كه پيام هاي عميقي داره
ما نميتونيم بي توجه به اين نكات باشيم
عزمت حضرت عباس (ع) در اين فيلم اصلا ديده نميشد
انگار نه انگار كه ستون لشگر سيدالشهدا بود
در قضيه ي امان نامه هم نيت شمر را خيرخواهانه نشان داد
اينكه اول صحابه جنگيدند بعد بني هاشم رعايت نشده بود
در حاليكه همين حاوي پيام است
عزانگو علي اكبر (ع) نبود
عده اي تير انداز به علي اصغر (ع) تير نزدند بلكه حرمله مسبب شهادت آن شيرخوار شد
(ولي ما حرمله را نديديم انگار پول داده بود به كارگردان كه هواشو داشته باشه)
قبيله ي ام البنين بني كلاب بود نه بني كلب بي سواد
گرچه ظاهرا خودرا به بي سوادي زديد
و صدها تحريف ديگر كه در اين مقال نگنجد
اينهمه تحريف بدون عمد نشانه ي حماقت و از روي عمد نشانه ي خباثت است
حرف آخر
عجل فرج ...
....
من به فیلم کاری ندارم و لیکن به هنر عشق می ورزم و میدانیم که هنر نمایش و مداحی در مطرح کردن واقعه کربلا مفید و ارزشمند است
و مردم هم میدانند آن هنر است و مداحی و واقعیت نیست ولی نقل واقعه است به روایت یک فرد
الحمدالله مردم ما به اندازه کافی درک دارند و مطالعه میکنند و هر چیزی را به راحتی قبول نمی کنند ولی مداحی و نمایش به آنان کمک میکند که مقداری از واقعیت ها را از طریق مداحی و هنر نمایش لمس کنند
اين فيلم 2سال پيش ساخته شده بود ولي كارگردان آن صبر كرد تا در اين دولت نمايش دهد تا بتواند براحتي مجوز نمايش بگيرد
انگار از روي عمد اين عمل صورت گرفته
نكات ريزي در اين واقعه وجود داره كه پيام هاي عميقي داره
ما نميتونيم بي توجه به اين نكات باشيم
عزمت حضرت عباس (ع) در اين فيلم اصلا ديده نميشد
انگار نه انگار كه ستون لشگر سيدالشهدا بود
در قضيه ي امان نامه هم نيت شمر را خيرخواهانه نشان داد
اينكه اول صحابه جنگيدند بعد بني هاشم رعايت نشده بود
در حاليكه همين حاوي پيام است
عزانگو علي اكبر (ع) نبود
عده اي تير انداز به علي اصغر (ع) تير نزدند بلكه حرمله مسبب شهادت آن شيرخوار شد
(ولي ما حرمله را نديديم انگار پول داده بود به كارگردان كه هواشو داشته باشه)
قبيله ي ام البنين بني كلاب بود نه بني كلب بي سواد
گرچه ظاهرا خودرا به بي سوادي زديد
و صدها تحريف ديگر كه در اين مقال نگنجد
اينهمه تحريف بدون عمد نشانه ي حماقت و از روي عمد نشانه ي خباثت است
حرف آخر
عجل فرج ...
انگار از روي عمد اين عمل صورت گرفته
نكات ريزي در اين واقعه وجود داره كه پيام هاي عميقي داره
ما نميتونيم بي توجه به اين نكات باشيم
عزمت حضرت عباس (ع) در اين فيلم اصلا ديده نميشد
انگار نه انگار كه ستون لشگر سيدالشهدا بود
در قضيه ي امان نامه هم نيت شمر را خيرخواهانه نشان داد
اينكه اول صحابه جنگيدند بعد بني هاشم رعايت نشده بود
در حاليكه همين حاوي پيام است
عزانگو علي اكبر (ع) نبود
عده اي تير انداز به علي اصغر (ع) تير نزدند بلكه حرمله مسبب شهادت آن شيرخوار شد
(ولي ما حرمله را نديديم انگار پول داده بود به كارگردان كه هواشو داشته باشه)
قبيله ي ام البنين بني كلاب بود نه بني كلب بي سواد
گرچه ظاهرا خودرا به بي سوادي زديد
و صدها تحريف ديگر كه در اين مقال نگنجد
اينهمه تحريف بدون عمد نشانه ي حماقت و از روي عمد نشانه ي خباثت است
حرف آخر
عجل فرج ...
انگار از روي عمد اين عمل صورت گرفته
نكات ريزي در اين واقعه وجود داره كه پيام هاي عميقي داره
ما نميتونيم بي توجه به اين نكات باشيم
عزمت حضرت عباس (ع) در اين فيلم اصلا ديده نميشد
انگار نه انگار كه ستون لشگر سيدالشهدا بود
در قضيه ي امان نامه هم نيت شمر را خيرخواهانه نشان داد
اينكه اول صحابه جنگيدند بعد بني هاشم رعايت نشده بود
در حاليكه همين حاوي پيام است
عزانگو علي اكبر (ع) نبود
عده اي تير انداز به علي اصغر (ع) تير نزدند بلكه حرمله مسبب شهادت آن شيرخوار شد
(ولي ما حرمله را نديديم انگار پول داده بود به كارگردان كه هواشو داشته باشه)
قبيله ي ام البنين بني كلاب بود نه بني كلب بي سواد
گرچه ظاهرا خودرا به بي سوادي زديد
و صدها تحريف ديگر كه در اين مقال نگنجد
اينهمه تحريف بدون عمد نشانه ي حماقت و از روي عمد نشانه ي خباثت است
حرف آخر
عجل فرج ...
به غیر از نشان دادن چهره های حضرت اباالفضل(ع)، حضرت علی اکبر(ع)، حضرت قاسم(ع) حاوی چند اشکال بود:
اینکه بنی هاشم و اصحاب به اتفاق جنگیدند در حالی که روایات این طور می رساند که ابتدا اصحاب سپس هاشمیون عازم میدان شدند
بعد عشق زمینی بکیر ابن حر ابن یزید که باعث پیوستن او به سپاه سیدالشهدا(ع) بود
نکته بعد اینکه بکیر تا آخرین لحظات واقعه عاشورا زنده بود و این در حالی است که بنا بر اقوال معروف حر و پسرش از امام تقاضا کردند به خاطر گناهی که مرتکب شده بودند و آن بستن راه بر قافله حضرت بود اولین نفراتی باشتد که عازم میدان می شوند
نکته بعدی در مورد حضرت علی اصغر(ع) که تصویر ایشان نیز کامل نشان داده می شود: اولا قاتل ایشان بنا بر نقل اکثریت قریب به اتفاق حرمله ابن کاهل اسدی لعنت الله علیه بوده در صورتی که در این فیلم عده ای کماندار نشان داده شدند
دوما از حضرت باقر(ع) روایت داریم که وقتی سیدالشهدا(ع) خون علی اصغر را بر آسمان پاشیدند حتی یک قطره از آن خون به زمین نرسید در صورتی که در این فیلم بعد از به هوا پاشیدن خون توسط حضرت تعمدا زمین و سم اسب را نشان داد که خون بر روی آن می ریزد
لازم به ذکر است که این نکات به ذهن ناقص حقیر رسید قطعا اگر علما و مورخین نظر دهند . . .
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
العجل یابن الحسن العسگری . . .
انگار از روي عمد اين عمل صورت گرفته
نكات ريزي در اين واقعه وجود داره كه پيام هاي عميقي داره
ما نميتونيم بي توجه به اين نكات باشيم
عزمت حضرت عباس (ع) در اين فيلم اصلا ديده نميشد
انگار نه انگار كه ستون لشگر سيدالشهدا بود
در قضيه ي امان نامه هم نيت شمر را خيرخواهانه نشان داد
اينكه اول صحابه جنگيدند بعد بني هاشم رعايت نشده بود
در حاليكه همين حاوي پيام است
عزانگو علي اكبر (ع) نبود
عده اي تير انداز به علي اصغر (ع) تير نزدند بلكه حرمله مسبب شهادت آن شيرخوار شد
(ولي ما حرمله را نديديم انگار پول داده بود به كارگردان كه هواشو داشته باشه)
قبيله ي ام البنين بني كلاب بود نه بني كلب بي سواد
گرچه ظاهرا خودرا به بي سوادي زديد
و صدها تحريف ديگر كه در اين مقال نگنجد
اينهمه تحريف بدون عمد نشانه ي حماقت و از روي عمد نشانه ي خباثت است
حرف آخر
عجل فرج ...
|IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
6
8
پاسخ
با تمام احترامی که برای بنی فاطمه قائلم به نظرم در این خصوص مراجع باید صحبت کنند نه یک مداح
چرا مرجان خانم مداحان نباید در این رابطه صحبت کنند ؟ هر انسان متدین و غیرتی که قلبش برای دین و امام حسین میزنه ، میتونه نه ، باید صحبت کنه . مخصوصا وقتی که اطلاعاتشون در یه حد قابل قبولی باشه .
بنده فیلم را ندیده ام لکن چند سوال نسبت به اشکالاتی که جناب بنی فاطمه مطرح نمودند از ایشان دارم :
1. چرا نسبت به نمایش تصویر حضرت آقای ابالفضل العباس قمر بنی هاشم و آقا علی اکبر اینقدر واکنش نشان میدهید در حالی که در هنر تعذیه مردم با مثیل و نقش معصومین مواجهند و نقش امام حسین ، علی بن ابی طالب ، امام موسی بن جعفر و امام حسن ع در هنر نمایشی تعذیه مواجه می شوند و در حالی که نسبت به جایگاه اجتماعی و احیانا بد اخلاقی های بازیگران نقش ها اطلاعات کامل دارند ولیکن به هیچ وجه خللی در اعتقاد ایشان وارد نمی شود . اگر بگوییم هنر تعذیه فراگیر تر از سینما نیست قطعا کم اثر تر نمی باشد .
2. به اعتقاد شیعه معصومین علیهم السلام عبارتند از پیامبران الهی و ائمه اطهار علیهم السلام و فاطمه زهرا سلام الله علیها . چگونه می شود که نمایش تصویر حضرت یعقوب و حضرت عیسی مسیح و حضرت یوسف و حضرت مریم و بسیار از حضرات معصومین در سینما به نمایش در می آید کسی به درد دین و مذهب دچار نمی شود و به محض اینکه کارگردانی دیگر تصویر شبیه معصومین را به تصویر می کشد بازی با عقاید و احساسات مردم است ؟!
3. فرموده اید جسارت کرده وصوت حضرت زینب عقیله بنی هاشم را شبیه سازی نموده اند . من از شما می پرسم شبیه سازی صدای حضرت زینب که شبیه معصوم است موهن تر است یا شبیه سازی صدای حضرت امام رضای معصوم در سریال ولایت عشق .
به هرحال دیدن این فیلم و بررسی آن به لحاظ تاریخی نیز مجالی را می خواهد که ان شاالله در آینده به آن می پردازیم
و البته به عنوان کلمه پایانی باید دید این تصوراتی که جناب حاج مجید آقا می فرمایند توسط چه کسانی برای مردم ساخته شده مثل حضور ام لیلا و عروسی قاسم و .......
البته جا داشت ایشان از سازنده برای خدمتی که به ابا عبدالله کرده اند تشکر می کردند تا نقد متعادل می شد.
و البته از دغدغه دینی آقای بنی فاطمه تقدیر می کنم
سوال این است که چرا وقتی آقای سلحشور فیلم و سریال هایی با عنوان معصومین می سازد و شمایل ایشان را به تصویر می کشد داد کسی بلند نمی شود اما دیگران که غیر خودی از نظر سیاسی محسوب می شوند کارشان ایراد دارد .
آیا در تصویر صورت ، معصومین با یکدیگر متفاوتند ؟ به چه دلیل؟
آیا شبیه سازی صوت حضرت امام رضا ع اشکال بیشتری دارد یا صدای حضرت زینب س چون ندیدم کسی نسبت به پخش صدا برای امام رضا در ولایت عشق اعتراضی کند
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
http://www.behesht.info/News/Detail/22072/
http://deabel.org/vdcdz90f.yt05z6a22y.html
1.حضرت آدم به دلیل ترک اولی (نه گناه) از بهشت اخراج شد
2.حضرت یوسف برای آزادی از زندان از غیر خدا طلب کمک کرد و جریمه اش این شد که چند سال بیشتر در زندان بماند.
3.حضرت یونس قوم خود را خیلی زود نفرین کرد و خدا او را در شکم ماهی حبس کرد
و... نمونه هایی از این دست زیاد است
ولی ما چنین نمونه هایی را در زندگی اهل بیت حتی امام زادگان جلیل القدر نظیر قمر بنی هاشم نمی بینیم.
درباره شبیه سازی صدای حضرت زینب نیز بحث غیرت مطرح می شود .خوب است یه سیره ی این بانوی بزرگوتر و غیرت امیر امومنین نسبت به ایشان مراجعه کنید تا موضوع برایتان روشن شود
آقای درویش و دوستانشان تا به حال ارباب مقاتل حضرت سیدالشهدا (ع) را خوانده اند؟
ارباب مقاتل یعنی : " نویسندگان مقاتل !! "
این اشتباه از شما پذیرفته نیست بد دفاع کردید اقا :(