عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

حجت الاسلام رفیعی:
استاد حوزه علمیه گفت: به طور کلی هر آنچه جزء شعائر الهی است باید حفظ شود مثل معراج پیامبر، عاشورا و تاسوعا، ایام محرم.
حجت الاسلام ناصر رفیعی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه سمنان در برنامه سمت خدا که از شبکه سوم سیما پخش می‌شود با اشاره به آیه دوم سوره مائده که در اواخر عمر پیامبر(ص) نازل شده است، گفت: در این آیه هشت نکته اخلاقی نهفته است. در ابتدای آیه می‌فرماید ای کسانی که ایمان آورده‌اید، شعائر الهی را حلال نشمارید (سبک نشمرید). شعائر جمع شعار به معنای علامت و نشانه است و منظور آن در این آیه مناسک حج است هر چند به نظر می رسد که شعائر معنای عام‌تر و گسترده‌تری از حج را در بربگیرد.
مدیر گروه شیعه شناسی جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد: در آیات 158 سوره بقره و 32 سوره حج نیز به شعائر الهی اشاره شده است و آن را صفا و مروه معنا کرده‌اند. همچنین متقی را کسی دانسته که شعائر الهی را تعظیم و تکریم کند.
وی بیان داشت: به طور کلی هر آنچه جزء شعائر الهی است باید حفظ شود مثل معراج پیامبر، عاشورا و تاسوعا، ایام محرم و ... که باید گرامی داشته شود.
حجت الاسلام رفیعی خاطرنشان کرد: در این آیه به این نکته اشاره می‌شود که تا وقتی حج پا برجا باشد دین پابرجاست چرا که حج از شعائر الهی است. البته همه شعائر الهی باید گرامی داشته شود مثل ظهر عاشورا که حج اکبر امام حسین(ع) بود.
وی با اشاره به این که اسلام در برابر فرهنگ جاهلی چهار برخورد داشت، ادامه داد: برخورد انکاری که با بعضی رفتارها قاطعانه برخورد کرد و آنها را حذف کرد مثل بت پرستی و شرابخواری. برخورد اصلاحی که بعضی رفتارها را در جهت اصلاح، تغییر داد مثل تقلیل عده وفات زن، نوع سوم هم برخورد اثباتی بود به این معنا که بدون تغییر آن را قبول کرد مانند ماههای حرام که ذیقعده، ذیحجه، و محرم و رجب بود.
استاد حوزه علمیه بیان داشت: در این آیه تذکر می‌دهد که ماهها‌ی حرام را حلال نشمرید و حالا که اسلام این ماه‌ها را حرام اعلام کرده شما نباید آن را حلال بشمرید. حلال محمد تا قیامت حلال است و حرامش حرام، اختلاف فتوا در اینجا مطرح نیست، مثلا شرع بازی با آلات قمار را حرام می‌داند و شکی در آن نیست ولی در مصادیق آن اختلاف هست.
حجت الاسلام رفیعی افزود: نکته بعدی که در این آیه به آن اشاره می‌شود این است که «هدی» را حلال نشمارید، منظور از هدی قربانی است که در روز عید قربان انجام می‌شود، یعنی هدی را از برنامه حج حذف نکنید و یا به کار دیگری اختصاص ندهید، دیگر اینکه قلائد را برای کار دیگری اختصاص ندهید و منظور از قلائد شترانی هستند که برای قربانی نشانه گذاری شده‌اند. پیام این آیه این است که اگر نذر شرعی کرده‌اید نمی‌تواند نظرتان را تغییر دهد.
عضو هیات علمی جامعه المصطفی افزود: نکته بعدی این است که زائران خانه خدا هر کدام از جایی قصد خانه خدا را دارند و خانه خدا حرم امن است، پس کسی که قصد خانه خدا را دارد اذیت نکنید و آزار ندهید. دشمنی کسانی که اجازه ندادند شما به خانه خدا وارد شوید شما را به مقابله به مثل وا ندارد و این موضوع در آیات 33 تا 36 سوره فصلت تصریح شده است.
وی در پایان گفت: نکته بعدی آیه این است که نه تنها ستم نکنید بلکه هر جا ستمی صورت گرفت کمک دست ظلم و ستم هم نباشید، کسی که مد و روش غلطی را در جامعه آورده است شما در ترویج آن دخالت نکنید و در نهایت این که در کارهای نیک به یکدیگر کمک کنید لکن در گناه و اثم دخالت نکنید، از خدا بترسید چرا که خدا رئوف و رحمان است ولی در جای خود شدید العقاب هم هست.

منبع: خبرگزاری رسا
کد خبرنگار 211007


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مرتضی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
0
0
سلام (صرفا جهت اطلاع)
البته بیش از 10 سال از زمانی که حجت الاسلام ناصر رفیعی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه سمنان بودند می گذرد و مسئول فعلی آن حجت الاسلام حسین ذوالفقاری لقب می باشند.
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین