عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۱۷۰۷
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۷
حلقه مفقوده قرآن در ایران اسلامی عدم فهم صحیح از آیات قرآن است که شما باید روی این کار وقت بگذارید تا مردم قرآن را درک کنند» توصیه ای که علامه طباطبایی(ره) به مرحوم محدث کرد.

عقیق: رضا نباتی مؤلف کتاب‌های قرآن دوره ابتدایی دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به زحمات استاد مرحوم «سیدهادی محدث» اظهار داشت: این استاد اخلاق و قرآن در سال ۱۳۸۹ به عنوان خادم قرآن معرفی شد؛ وی با وجود اینکه در رشته فیزیک تحصیل کرده بود و در دانشگاه نیز شیمی تدریس می‌کرد اما به مسائل قرآنی اهتمام ویژه‌ای داشت.
مرحوم محدث پدر آموزش مفاهیم قرآن در کشور بود
وی استاد محدث را پدر آموزش مفاهیم قرآن در کشور دانست و گفت: این استاد وارسته معتقد بود که حلقه مفقوده آموزش قرآن، کم‌توجهی به مفاهیم الهی است بنابراین باید در آموزش قرآن در کشور بازنگری شود؛ بر همین اساس همواره تلاش می‌کرد با شیوه‌های مختلف جامعه را به انس با قرآن و تدبر در آیات الهی تشویق کند.
ولایت‌پذیزی مشخصه اصلی استاد محدث
این مؤلف کتاب‌های قرآن مدارس با اشاره به اینکه استاد محدث همواره تابع ولایت بود، تصریح کرد: در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی این استاد بزرگوار که از یاران امام‌خمینی(ره) بود روزی به خدمت رهبر کبیر انقلاب اسلامی در نجف می‌رسد و از ایشان برای تحصیل مشاوره می‌گیرد؛ یعنی استاد محدث در کوچک‌ترین مسائل نیز از بزرگان دین تبعیت می‌کرد و از رهنمودهای آن‌ها بهره می‌گرفت به طوری که می‌توان سرچشمه موفقیت‌های مرحوم محدث را ولایت‌پذیری دانست.
نباتی با بیان اینکه استاد محدث همواره درصدد رفع عقب‌ماندگی چند صد ساله جامعه در امور قرآنی بود، خاطر نشان کرد: ایشان در خاطرات خود می‌گفتند که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خدمت علامه طباطبائی رفتم و وقتی گفتم که می‌خواهم فهم قرآن را گسترش دهم علامه طباطبائی فرمودند: «حلقه مفقوده قرآن در ایران اسلامی عدم فهم صحیح از آیات قرآن است که شما باید روی این کار وقت بگذارید تا مردم قرآن را درک کنند»؛ به همین دلیل وی برای ارتقای فهم افراد از کلام خداوند متعال تألیفات بسیاری داشت.
وی با اشاره به کتاب آموزش مفاهیم قرآن که در
۹ جلد با همکاری اساتیدی همچون مرحوم سیدهادی محدث، مهدی سیف و مسعود وکیل تألیف شده است، ادامه داد: این کتاب از پرفروش‌ترین کتاب‌های مفاهیم قرآنی است که تاکنون مجلدات بسیاری از این کتاب ارزشمند در سراسر کشور توزیع شده است.

کتاب‌های قرآن دوره اول متوسطه از یادگارهای این استاد است
مؤلف کتاب‌های قرآن دوره ابتدایی با بیان اینکه یکی از جدیدترین تألیفات مرحوم محدث کتاب قرآن دوره اول ابتدایی است که هم‌اکنون در برخی از مدارس کشور تدریس می‌شود، افزود: مرحوم محدث کتاب‌های مختلفی را تألیف کردند که بیشتر آنها در رابطه با تدریس آموزش‌های قرآنی در حوزه مفاهیم و درک قرآن بود؛ علاوه بر این وی در حوزه کتاب‌های درسی مدارس نیز فعالیت گستره‌ای داشت به طوری که کتاب‌های قرآن دوره اول متوسطه و دوره دوم متوسطه را تألیف کرد و هم‌اکنون کتاب‌های درسی مقاطع هفتم و هشتم از یادگارهای این استاد بزرگوار است.
نباتی با بیان اینکه مرحوم محدث فعالیت قرآنی خود در آموزش و پرورش را از سال
۱۳۷۶ با تألیف کتاب‌های دوره ابتدایی و راهنمایی با نگاه جدید یعنی توسعه سواد قرآنی شروع کرد، اظهار داشت: در آن دوره استاد محدث یادگیری مهارت خواندن، فهمیدن، تدبر و انس روزانه با قرآن را از محورهای اصلی برای تألیف کتاب‌های قرآن مدارس می‌دانست و همواره سعی داشت که کتاب‌های قرآن مدارس با شیوه‌ای نوین تألیف و تدریس شوند تا دانش‌آموزان علاوه بر یادگیری سواد قرآنی به درک صحیحی از کلام الهی نائل آیند.
وی ادامه داد: استاد محدث با پیگیری‌های فراوان توانست به این رؤیا جامه عمل بپوشاند به طوری که هم‌اکنون در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سیاست‌های ابلاغی به آموزش و پرورش، برنامه درسی ملی و همچنین اهداف آموزش عمومی قرآن به این چهار محور اصلی که وی مد نظر داشت، توجه ویژه‌ای شده است.
نباتی با اشاره به فعالیت‌های ارزشمند مرحوم محدث، تصریح کرد: این استاد قرآن و اخلاق که از اعضای شورای برنامه‌ریزی گروه‌های درسی نیز بود، در دوره وزارت حسین مظفر در آموزش و پرورش به عنوان معاون قرآنی وزیر مشغول به خدمت بود و در آن دوره خدمات ارزشمندی در حوزه قرآن به ثمر رساند.
سرطان مانع خدمت استاد محدث به قران نشد/اصلاح روش‌های آموزش قرآن مهم‌ترین هدف وی بود
مؤلف کتاب‌های قرآنی مدارس با بیان اینکه مرحوم محدث با وجود اینکه در پنج سال اخیر با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد اما یک لحظه هم از فعالیت‌های قرآنی دست بردار نبود، خاطر نشان کرد: این استاد بزرگوار همچون پدری بودند که همواره ما را مورد عنایت قرار می‌دادند و با نگاه مثبت به امور قرآنی همه را تشویق به فعالیت‌های قرآنی می‌کردند.
نباتی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های استاد محدث داشتن ذهنی فعال بود، گفت: مرحوم محدث همیشه با پیگیری اهداف آموزش قرآن و همچنین ارائه نظرات مؤثر سعی داشت فعالیت‌های قرآنی و روش آموزش‌های قرآن را دگرگون کند چرا که معتقد بود برنامه‌های قرآنی و اهداف آموزش قرآن در کشور نیازمند بازنگری جدی است و برای رسیدن به نقطه آرمانی باید روش‌های سنتی را اصلاح کرد.

مرحوم محدث استاد تکرار نشدنی در حوزه مفاهیم قرآن بود
وی با بیان اینکه استاد محدث همیشه در تلاش بودند تا گروه‌های قرآنی فعالیت‌های اثرگذار و ماندگار داشته باشند، گفت: مرحوم محدث استاد تکرار نشدنی در حوزه مفاهیم قرآن بود که جامعه قرآنی کشور باید با شناخت ابعاد شخصیتی این استاد بزرگوار به اهمیت تدبر در مفاهیم الهی توجه بیشتری کنند چرا که فهم آیات قرآنی مقدمه عمل به دستورات الهی است.
نباتی با اشاره به اینکه از دست دادن استاد محدث فقدان بزرگی در آموزش قرآن کشور است، اظهار داشت: بهترین راه تقدیر از مرحوم محدث این است که اساتید قرآنی در جلسات به موضوع تدبر و فهم آیات قرآن توجه بیشتری داشته باشند چرا که تلاوت بدون توجه به مفاهیم الهی ظلم به قرآن است.
«سیدهادی محدث» از فعالان جامعه قرآنی کشور که عمر خود را در تألیف کتب درسی در عرصه آموزش قرآن کریم و نشر و گسترش معارف متعالی آن صرف کرد، چهارشنبه
۱۶ بهمن‌ماه دعوت حق را لبیک گفت.
این مترجم کلام وحی در کارنامه کاری خود علاوه بر تألیفات کتب متعددی همچون «آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن کریم» در سطوح کودکان و بزرگسالان، در مقاطع مختلف تحصیلی نیز به تدریس آموزش قرآن کریم اهتمام داشت.
روحش شاد و راهش پر رهرو باد.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین