عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۱۵۸۸
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۱
در بیان امام حسن عسگری (ع)، همواره زنان دارای جایگاه ویژه ای بوده اند، به نحوی که از ایشان رهنمودهای گرانسنگی در این باب به یادگار مانده است.

عقیق: دین مبین اسلام برای مصونیت جامعه و حفظ شأن زن و مرد دستور حجاب و پایداری بر عفت برای بانوان مسلمان داده است.

ضرورت حجاب

حجاب بانوی مسلمان، آرامش روانی، تحکیم روابط خانواده، استواری جامعه و از همه مهم تر ارزش و احترام زن را در پی دارد. خداوند متعال در این باره به صراحت می فرماید: (وَ إذا سألتُمُوهُنّ مَتاعاً فَسئَلُوهَنّ مِن وَراء حِجابٍ ذلِکم أَطهَر لِقُلُوبِکُم وَ قُلُوبِهنّ)؛ «چون از آنان (همسران پیامبر (ص)) چیزی خواستید، از پشت حجاب از آنان بخواهید! این برای دل های شما و دل های آنان پاکیزه تر است
آیه شریفه اختلاط زن و مرد نامحرم را موجب فساد و تباهی دانسته و رعایت حجاب در میان آنان را برای سالم سازی جامعه امری ضروری قلمداد می کند. در تفسیر الکاشف آمده است: «خداوند متعال در این آیه، حکمت حجاب را جلوگیری از فساد و فتنه اعلام می کند؛ زیرا اختلاط میان مرد و زن نامحرم سبب تحریک غریزه جنسی و فراهم آمدن مقدمات گناه است
حضرت امام حسن عسکری (ع) با الهام از کلام وحی، بر ضرورت حفظ حجاب برای زنان مسلمان تأکید نموده است. شیخ صدوق می نویسد: محمد بن حسن صفار به آن حضرت نامه ای نوشت و درباره مردی که می خواهد بر علیه زنی نامحرم شهادت دهد، سؤال کرد که آیا آن مرد می تواند در حالی که زن پشت پرده است، بر علیه او شهادت دهد- البته صدای زن را می شنود و دو نفر شاهد عادل می گویند که این صدای فلان زن دختر فلانی است و تو را به شهادت می طلبد- یا اینکه از پشت پرده نمی شود و باید زن در مقابل مرد حاضر شود و مرد او را با چشم خود ببیند؟
امام عسکری (ع) در پاسخ نامه او چنین مرقوم فرمود: «تَتَنَقّبُ وَ تَظهَرُ لِلشُّهُود إن شاءالله؛ زن نقاب می زند و [با رعایت حجاب کامل] در برابر شهود حضور می یابد- ان شاءالله».
همچنان که از کلام آن حضرت پیداست، امام حتی در مواقع ضروری به رعایت حجاب زن تأکید داشته اند.

ارث زن
از مسائلی که امروزه در جامعه ما مطرح است و آن را به عنوان یکی از شبهات در ذهن بانوان مسلمان القاء می کنند، موضوع نصف بودن ارث زنان در اسلام می باشد. این پرسش در عصر اهل بیت (ع) نیز مطرح بوده و از آن بزرگواران پرسیده می شد. اسحاق بن محمد نخعی می گوید: روزی ابوبکر فهفکی از امام عسکری (ع) پرسید: چرا زن بینوای ناتوان یک سهم در ارث می گیرد، اما مرد دو سهم می گیرد؟ امام در پاسخ فرمود: «إِنَّ المَرأَة لَیسَ عَلَیها جِهادٌ وَلانَفَقَةٌ وَ لاعَلیها مَعقُلَةٌ إنَّما ذلِکَ عَلَی الرُّجال؛ زن وظیفه ندارد به جهاد برود و نفقه بپردازد و دیه بدهد. همه اینها به عهده مردان است
بعد از شنیدن این پاسخ، به ذهنم خطور کرد که شنیده بودم ابن ابی العوجاء این شبهه را از امام صادق (ع) سؤال کرده بود و حضرت همین پاسخ را داده بود. در آن لحظه، امام عسکری (ع) از افکارم به من خبر داد و فرمود: «بلی، این همان پرسش ابن ابی العوجاء است و پاسخ همه امامان در مقابل پرسش های واحد، یکی خواهد بود. برای آخرین ما همان جریان دارد که برای اولین ما و همه ما در علم و دانش مساوی هستیم و پیامبر اکرم (ص) و امیرمؤمنان علی (ع) فضیلت خاص خود را دارند


پی نوشت ها:
1- کلینی، الکافی، ج7: 85.
2- محمد جواد مغنیه، تفسیر الکشاف ذیل آیه 53 سوره احزاب.
3- شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج3: 68.
* عبدالکریم پاک نیت، رهنمودهای امام حسن عسکری (ع) برای زنان، مبلغان.

منبع:قدس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین