عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۱۵۱۵
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۴
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی دلایل تجلیل از شخصیت علمی و قرآنی آیت‌الله العظمی مکارم در المپیاد بین‌المللی قرآن و حدیث جامعة‌المصطفی العالمیه را تشریح کرد.

عقیق: حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی،در مراسم اختتامیه نوزدهمین المپیاد قرآن و حدیث، اظهار داشت: طرح تجلیل از شخصیت های بزرگ قرآنی علاوه بر آن که تکریم از مقام مفسران و دست اندرکاران قرآنی است، بیشتر معطوف به این است که نسل جوان جامعه و به ویژه طلاب و فضلا از این الگوهای علمی قرآنی بهره بگیرند.

وی تصریح کرد: پرورش طلاب و فضلایی که از منبع فیاض وحی و آیات روح بخش قرآن الهام بگیرند یکی از مهم ترین هدف برگزاری المپیاد قرآن و حدیث است.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به این که آیت الله العظمی مکارم شیرازی از ویژگی های بسیاری برخودار هستند، ابراز داشت: شخصیت این مرجع عالیقدر، جامع، متوازن و اثرگذار است و به همین دلیل ایشان می تواند حرکت الهام بخش طلاب و فضلای حوزه های علمیه باشد.

وی با بیان این که جامعیت علمی معظم له از نقاط درخشان و ستودنی است، تصریح کرد: کسانی که با بیش از 200 اثر و خیل عظیم شاگردان ایشان در ارتباط باشد، به سهولت جامعیت علمی این مرجع تقلید را در می یاید.

رئیس جامعة المصطفی(ص) افزود: اندیشه های والای حضرت آیت الله مکارم در بخش های فقه و اصول، اخلاق، معارف قرآن، نهج البلاغه و ده ها قلمروی علمی در فضای حوزه نشان از این جامعیت علمی دارد و این مسئله موجب شده است تا آثار معظم له از یک روح ویژه برخودار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان این که این مرجع عالیقدر از اطلاعات به روز علمی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی متناسب با زمان برخوردار است، تصریح کرد: افرادی در حوزه هستند که از حامعیت علمی برخوردار هستند اما اطلاعات لازم عصر و زمانه خودشان را به حد کافی ندارند.

وی با تاکید بر این که تلاش علمی و محصولات فکری معظم له در بیش از نیم قرن گذشته ناظر به زمانه و پرسش های دوران عصر بوده است، ابراز داشت: همچنین ایشان توجه ویژه ای به ارتباط با نسل جوان دانشگاهی و تحصیل کرده داشته اند.

رئیس جامعة المصطفی(ص) با بیان این که برخورداری از بیان جذاب، روان و شیوا در سخنرانی یکی از هنرهای مهم تبلیغی این مرجع تقلید است، گفت: قدرت تدریس و پرورش شاگرد در ایشان به وضوح نمایان است و حاصل این مسئله ثمرات با برکت برای حوزه های علمیه از گذشته تا امروز بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی تصریح کرد: حضرت آیت الله مکارم شیرازی از اجزای تاریخ حوزه های علمیه محسوب می شوند که نماد آن را باید دروس پررونق و جذاب ایشان دانست.

وی با اشاره به وجود بیش از 200 تحقیق و تالیف اثر از این مرجع تقلید، اظهار داشت: تولید این گونه آثار با تنوع موضوعی و همراه با قلم روان افتخار بزرگی است که حوزه های علمیه به آن می بالد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که نگاه و رویکرد رسانه ای از دوران جوانی معظم له نمایان بوده است، تصریح کرد: ایشان از بنیانگذاران و نگارندگان مقاله در مجله مکتب اسلام بودند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در ادامه به پشتیبانی و حمایت حضرت آیت الله مکارم شیرازی از شبکه های علمی و رسانه های جمعی در عرصه بین المللی اشاره کرد و گفت: رویکرد سیاسی ایشان در عرصه انقلاب و جامعه همواره هماهنگ با اندیشه های امام و گفتمان انقلاب بوده است.

وی با بیان این که معظم له همواره توجه ویژه ای به وقایع جهان اسلام و دنیا داشته اند، ابراز داشت: برخی از آثار ایشان نیز به زبان های مختلف دنیا ترجمه شده و اتخاذ رویکرد تطبیقی و تبلیغی ایشان و توانمندی مدیریتی از دیگر ویژگی های معظم له است.

عضو جامعه مدرسین با تاکید بر این که در میان آثار و تولیدات فکری معظم له سهم قرآن بسیار برجسته است، گفت: تکثر، تفسیر و جامعیت آثار در بیش از 50 اثر در حوزه قرآن و معارف قرآنی، روش اجتهادی و جامع تفسیری، جمع میان عمق و جذابیت در کارهای تفسیری، توجه ویژه در آثار معارفی و قرآنی به سطوح مختلف مخاطبان، توجه به تفسیر ترتیبی و موضوعی، تطبیق معارف قرآن و ربط به زندگی بخشی از ویژگی های آثار قرآنی آیت الله مکارم شیرازی است.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی افزود: توجه به مجموعه ای از روش های آیه به آیه و تفسیر روایی و ادبی، توجه ویژه به منابع و متون متنوع در آثار تفسیری، اتخاذ رویکرد شیعی و اهلبیتی با نگاه تقریبی و استفاده از ادبیات متناسب در گفت وگو با سایر مذاهب، اهتمام به فعالیت های گروهی و پرورش شاگردان در ذیل تحقیق از دیگر ویژگی های تولیدات و آثار معظم له است.

وی در بخش پایانی سخنان خود به پیام های المپیاد قرآن و حدیث اشاره داشت و گفت: اهتمام حوزه های علمیه و مراکز علمی جامعه المصطفی به قرآن و معرفی شخصیت های برجسته قرآنی، مهم ترین پیام  برگزاری این المپیاد است.

رئیس جامعة المصطفی(ص) با بیان این که ما به قرآن به عنوان محور اسلام عشق می ورزیم، ابراز داشت: برنامه های قرآنی در همایش ها و بزرگداشت های علمی و برنامه حوزه جایگاه رفیع دارد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با تاکید بر این که شرکت چند هزار نفر از سراسر دنیا در المپیاد قرآن و حدیث، نشان از اندیشه قرآنی حوزه های علمیه دارد، اظهار داشت: تکفیری ها تبلیغات مسموم و شیطانی به دنبال این است تا به جهان اسلام ثابت کند که شیعیان با قرآن ارتباط ندارند، در حالی که ما تحت پرچم پر افتخار قرآن جمع شده ایم و در راستای به کارگیری اندیشه های قرآنی گام برمی داریم.

وی با بیان اینکه امروز پرچمدار احیای معارف قرآنی هستیم، تصریح کرد: راه نجات ما بازگشت به قرآن و احیای این نسخه سعادت و نجات بخش است و به همین دلیل طلاب نیز باید این مسیر را طی کنند.

 

منبع:حوزه

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سعيده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
0
0
خدا حفظشون كنه...
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین