عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۱۴۵۴
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۴
در محضر آیةالله جوادی آملی؛
انسان کمالي دارد و راهي براي رسيدن به آن کمال. خداي سبحان هم راه رسیدن انسان به کمال را و هم راهنما را و هم همراهان انسان در این مسیر را مشخص کرده است.

عقیق:ایشان در تبیین جایگاه عقل در رسیدن انسان به کمال فرمودند:
خداوند دو چراغ به انسان داد: يکي چراغ عقل و يکي چراغ نقل که به وسیله آنها راه رسیدن به کمال را ببينيم. ما بايد بين سراج و صراط فرق بگذاريم. عقل، راه نيست بلکه عقل، چراغ راهی است که ذات اقدس الهي آن راه را ترسيم مي‌کند. مبادا کسي ـ خداي ناکرده ـ به عقل خودش اکتفا کند و بگويد ـ معاذ الله ـ ما از وحي بي‌نيازيم. چراغ هرگز کارِ راه را انجام نمي‌دهد؛ لذا ذات اقدس الهي فرمود من صراطي دارم و به وسيله انبيا اين صراط را به شما نشان مي‌دهم و شما با چراغ عقل و نقل راه رسیدن به کمال را تشخيص بدهيد.
معظم له راه رسیدن به کمال را راهی سخت و پرفراز و نشیب دانستند و اذعان داشتند:
راه رسیدن به کمال گرچه مستقيم است يعني انحرافي در آن نيست و کسي که وارد اين مسير بشود يقيناً به مقصد مي‌رسد اما این راه فراز و نشيبي دارد و پیمودن این راه اين کار دشواري است براي اينکه ما مي‌خواهيم امّاره بالسوء را به امّاره بالحُسن تبديل کنيم.
حضرت آیت الله جوادی آملی در تفسیر آیه ﴿فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً ٭ إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً﴾ بیان داشتند:
خداوند در این آيه فرمود بعد از هر دشواري يک آساني است، اين دو جمله چند پيام دارد پيام اوّلش اين است که آساني در کنار دشواري است نه بعد از آن، پيام ديگرش هم این است که اين عُسر دومي که الف و لام دارد عين همان عُسر اوّلي است که الف و لام دارد اما اين يُسر دومي که الف و لام ندارد غير از آن يُسر اوّلي است که الف و لام ندارد پس مي‌شود دو يُسر و يک عُسر، هر جا يک دشواري باشد دو برابر آن آساني هست.
ایشان در ادامه اظهار داشتند:
اگر کسي اينها را باور کرد در هر رشته‌اي کارآمد و موفق مي‌شود، هم خودش به مقصد مي‌رسد هم خيلي‌ها را به مقصد مي‌رساند، اينکه به ما گفتند همّت‌تان بلند باشد از بيانات نوراني سيّدالشهداء(ع) است، خداي سبحان همّت‌هاي بلند، فکرهاي بلند، طرح‌هاي نو و بلند و انديشه‌هاي بلند را دوست دارد فکرهاي نازل و فرومايه و پَست را دوست ندارد.


منبع:صابر

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین