۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۴۹ : ۱۲
عقیق:در
سراسر هستی چیزی سخت تر از خشم خداوند نیست، زمانی که یگانه ی عالم هستی نظر مهر و
محبتش را از انسان بر دارد می توان گفت سخترین لحظات زندگی انسان است .
فردی هوشیار از حضرت عیسی(ع) پرسید: در سراسر هستی از همه مشکلتر چیست؟ حضرت عیسی(ع) فرمود از همه مشکلتر خشم خداوند است خشم خدا چنان مشکل است که دوزخ از آن به لرزه در می آید. سوال کننده پرسید چه چیزی انسان را از این خشم در امان می دارد ؟ گفت ترک خشم خود گفتن، در زمان خشم.
خشم خدا چگونه است؟هشام بن حكم گوید: مردى از امام صادق(ع) پرسید: آیا خداوند هم داراى خشنودى و خشم است؟ فرمود: آرى، ولى نه آن گونه كه آفریدگان خشمگین و یا خوشحال مى گردند چون شادمانى و بر آشفتگى یك حالتى است درونى كه بر اعمال و رفتار شخص اثر مى گذارد.
بشر آفرید هاى تو خالى و تشكیل شده از عناصرى است كه یك دیگر را نفى مى كنند، یا از ذات و صفت تركیب گردیده، پیش آمد ها و حوادث روى او اثر مى گذارند، وقتى خوشنودى و خشم كه از كیفیتهاى نفسانى است به او راه پیدا مى كنند او را از حالتى به حالت دیگر مى برند.
ولى در پروردگار هیچ چیز اثر نمى گذارد چون یكتا و یگانه واقعى است كه در وجود منقسم نم شود و مادّه و صورت ندارد (و ماهیّت او عین وجود اوست) بنا بر این خوشنودى خدا عبارت است از اراده ثواب، و خشمش همان اراده مجازات مى باشد بدون اینكه حالتى به او دست دهد كه او را به هیجان آورد تا از حالى به حال دیگر برگردد، زیرا كه این تغییر از ویژگیهاى آفریدگان است كه ناتوان و نیازمندند و او (خداوند) نیرومند مقتدرى است كه هیچ گونه احتیاجى به آنچه آفریده است ندارد، و تمامى مخلوقاتش محتاج اویند، محققا آفرینش و اختراع اشیاء به دلیل داشتن نیازى نبوده كه به وسیله آنها برطرف گردد، و علّتى نیز نداشته است.(1)
امام علی(ع) فرمودند: هراس از خشم خدا روش پرهیزکاران است.(2)
آثار خشم خداخشم خداوند آثاری دارد از آن جمله اصبغ بن نباته از على(ع) نقل كرده است كه رسول خدا (ص) فرمود: هر گاه خداوند بر مردم شهرى خشم گیرد و نخواهد عذاب بر آنها نازل كند، نرخهایشان بالا مىرود، و عمرهایشان كوتاه مى شود، و بازرگانانشان سود نمى كنند، و میوه هایشان شاداب نمى شود، و آب نهرهایشان فراوان نمى گردد، و باران از آنها بازداشته مى شود، و اشرار بر آنها چیره مى شوند.(3)
خشم خود را فرو برخشم کلید هر بدی است آن را از تحت کنترل خویش آور،امام صادق (علیه السلام) فرموده است: خشم كلید هر بدى و شرى است. همان حضرت فرموده است، حواریون از عیسى (ع) پرسیدند: سرچشمه خشم از كجاست؟ فرمود: از كبر و جبروت و كوچك شمردن مردم. (4)
انسان با کنترل و فرو بردن خشم خود می تواند بهترین ها را نصیب خویش سازد از آن جمله، امام صادق علیه السّلام فرمود: هیچ جرعهئى بنده ننوشد كه نزد خداى عز و جل محبوبتر باشد از جرعه خشمى كه، هنگام گردشش در دل بنوشد، بوسیله صبر یا خویشتن دارى.(5)
ابو حمزه ثمالى روایت كرده است كه از امام محمد باقر(ع) شنیدم كه مى فرمود: هر كسى كه از دستیازى به آبروى مردم خوددارى كند، خداوند عذاب روز قیامت را از او دور مى سازد؛ و كسى كه خشم خود را فرو نشاند، خداوند در روز قیامت او را خواهد بخشید. و سیف بن عمیره از قول مردى روایت كرده است كه از امام صادق(ع) شنید كه مى فرمود: كسى كه خشم خود را فرو برد، خداوند عیبهاى او را مى پوشاند. (6)آری فرو بردن خشم خط امان از خشم الهی است و کسی که خشم خویش نشاند از درندگان نیز در می گذرد و امیدی به رحمت حق نخواهد داشت مگر آنکه خشم خود را فرو نشاند.
پی نوشت ها:
1_(معانی الأخبار/ترجمه محمدى ج1/43)
2_ (سخن مولای متقیان(کلمات قصار - ترجمه غرر الحکم))
3_(ثواب الأعمال/ ترجمه انصارى/503)
4_(روضة الواعظین/ ترجمه مهدوى
دامغانى/603)
5_(أصول الكافی / ترجمه مصطفوى/ج3/172)
6_(پاداش نیكیها و كیفر گناهان/ترجمه ثواب
الأعمال/345)
داستانهای مثنوی چون حکایت میکند،دانشگر، احمد
پاداش نیكیها و كیفر گناهان/ترجمه ثواب الأعمالأصول الكافی / ترجمه مصطفوى/ج3
روضة الواعظین / ترجمه مهدوى دامغانى
ثواب الأعمال/ ترجمه انصارىمعانی الاخبار/ ترجمه محمدی
منبع:تبیان
211008