عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۰۸۵۹
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۴
مدير عامل سازمان عمران و توسعه حريم حرم حضرت رضا (ع) از اجراي سامانه بزرگ و هوشمند نگهداري و تعميرات ساختمان و تاسيسات در حرم مطهر رضوي خبر داد.

عقیق: مهندس اميرعباس مؤمني با اشاره به برخي مشكلات پيرامون دريافت گزارش‌هاي خرابي تجهيزات و ابنيه در حرم مطهر رضوي، اظهار داشت: دريافت گزارش‌هاي خرابي تجهيزات و ابنيه از خدام و پرسنل اماكن متبركه با توجه به نام‌هاي متفاوت فضاها، عدم آگاهي از آدرس محل خرابي، عدم آگاهي از نوع خرابي، عدم آشنايي با مرجع برطرف كننده خرابي و غيره، بعضا به درستي انجام نگرفته و موجب كاهش سرعت خدمت رساني مي‌شود. از همين روي تصميم گرفته شد تا با راه‌اندازي سامانه‌اي جامع براي نگهداري و تعميرات در حرم مطهر رضوي، بر اين مشكل فائق آييم.
وي با بيان اين مطلب كه سيستم جامع نگهداري و تعميرات در جهت رفع مشكلات پيرامون گزارش‌هاي خرابي، افزايش سرعت، دقت و كاهش نفر ساعت پرسنل و هزينه‌ها در دست اجرا است، ادامه داد: پس از مطالعات و تحقيقات گسترده پيرامون انواع سيستم‌هاي گزارش خرابي و پس از جلسات متعدد كارشناسان امر در واحد PM معاونت بهره برداري و نگهداري، استفاده از سيستم كدينگ ابداعي اين سازمان براي تجهيزات، تاسيسات و ابنيه در جهت رفع مشكلات و خدمت‌رساني مطلوب‌تر ارائه و متناسب با آن نرم‌افزار PM نوشته شد.
وي افزود: بر اساس اين سيستم ابتدا كليه تاسيسات برقي و مكانيكي كدگذاري شده و براي تمامي آنها برنامه زمانبندي سرويس و بازديدهاي منظم روزانه و ساعاتي تهيه شد، همچنين اين سيستم براي ابنيه اماكن متبركه در حال تدوين و اجرا است كه طبق آن پرسنل معاونت بهره برداري و نگهداري طي برنامه زمان‌بندي شده توسط سيستم و نرم افزار PM كليه بازديدها، تعميرات و سرويس‌ها را به صورت منظم و تخصصي انجام مي‌دهند.
مؤمني تصريح كرد: در اين سيستم علاوه بر بازديد‌هاي دوره‌اي و منظم پرسنل سازمان، تمامي افراد از قبيل خدام و زائرين مي‌توانند، خرابي و ايراد‌هاي موجود در تجهيزات و اماكن متبركه حرم مطهر رضوي را كه ممكن است به صورت ناگهاني رخ داده باشد، از طريق پيام كوتاه به اطلاع كارشناسان معاونت بهره برداري و نگهداري برساند تا در اسرع وقت نسبت به رفع ايراد، اقدام‌هاي لازم انجام شود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به مراحل مختلف اجراي پروژه جامع نگهداري و تعميرات اشاره و ابراز داشت: در راستاي اجراي اين پروژه در اولين گام بر روي تمامي تجهيزات و ابنيه‌اي كه قابليت كد گذاري داشته باشند، برچسب‌هاي وي‍‍ژه‌اي حاوي سه كد نصب مي‌شود.
وي در خصوص كدهاي روي برچسب‌‌ها، توضيح داد: بر روي هر برچسب
۳ كد وجود دارد؛ ابتدا كدي مشتمل بر حروف لاتين و اعداد كه عموما خدام و پرسنل اماكن متبركه مذهبي با استفاده از آن مي‌توانند گزارش خرابي را به اطلاع كارشناسان ذي‌صلاح معاونت بهره برداري و نگهداري برسانند. كد دوم رمزي خطي است كه پايشگرهاي سازمان عمران و توسعه حريم حرم رضوي با استفاده از دستگاه PDA آن را قرائت كرده و به منظور سرويس‌هاي دوره‌اي استفاده مي‌نمايند.
مؤمني سومين كد برچسب‌هاي سامانه جامع نگهداري و تعميرات را رمزي كاربردي براي عموم مردم دانست و عنوان كرد: سومين رمزي كه بر روي برچسب‌ها قرار داده شده، كد QR نام دارد كه مخفف كلمه Quick Response يا همان پاسخگويي سريع مي‌باشد؛ اين كد در تمامي تلفن‌هاي همراه هوشمندي كه مجهز به دوربين عكاسي هستند قابل قرائت است.

وي متذكر شد: هر فردي اعم از خدام، پرسنل و زائرين حرم امام علي بن موسي الرضا (ع) در صورت مشاهده ايراد و خرابي در تاسيسات و يا ابنيه اماكن متبركه مي‌تواند تنها با قرار دادن تلفن همراه خود رو به روي كد QR، بدون هيچ گونه تايپ يا وارد كردن شماره‌اي،اطلاعات خرابي را بطور خودكار به سامانه پيام كوتاه
۵۰۰۰۲۹۸۸ كه به همين منظور در واحد PM معاونت بهره‌برداري و نگهداري سازمان عمران و توسعه حريم حرم حضرت رضا (ع) راه‌اندازي شده است، ارسال نمايد.
مؤمني خاطر نشان كرد: با راه‌اندازي كامل اين سيستم كليه افراد مسئول و غير مسئول تنها با استفاده از تلفن همراه شخصي خود مي‌توانند پايشگر و منبع ارسال گزارش خرابي براي سازمان عمران و توسعه حريم حرم حضرت رضا (ع) باشند كه مشخصات كامل، فني، مكاني و نوع خرابي نقاط مختلف اماكن متبركه را به طور دقيق گزارش مي‌دهند. اين گزارش‌ها پس از دريافت در واحد PM، تجزيه و تحليل شده و براي اقدام به واحدهاي مربوطه ارسال مي‌شود.
مدير عامل سازمان عمران و توسعه حريم حرم حضرت رضا (ع) با بيان اين مطلب كه «اين سيستم گامي مؤثر در كاهش زمان خدمت رساني مطلوب به ميهمانان امام علي بن موسي الرضا (ع) و رفع عيوب ناگهاني پيش آمده در تجهيزات حرم مطهر رضوي است. » تاكيد كرد: تمامي مراحل انجام پروژه سامانه جامع نگهداري و تعميرات از ايده تا اجرا و بهره‌برداري كاملا بومي و بر عهده كارشناسان متعهد و متخصص سازمان عمران و توسعه حريم حرم حضرت رضا (ع) بوده است.
شايان ذكر است پروژه عظيم سامانه جامع نگهداري و تعميرات حرم مطهر رضوي هم اكنون در برخي نقاط از جمله تاسيسات برقي و مكانيكي حرم مطهر تكميل شده و در سرويس‌هاي بهداشتي در مرحله بهره‌برداري آزمايشي مي‌باشد كه در صورت موفقيت آميز بودن كليه ابنيه اماكن متبركه حرم ثامن الائمه (ع) به اين سيستم مجهز خواهد شد.


منبع:حج

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین