۰۴ آذر ۱۴۰۳ ۲۳ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۱۲ : ۰۸
"عقیق: مکیال
المکارم فى فوائد الدعاء للقائم" یکى از کتاب هاى ارزشمند شیعه، نوشته
آیتاللّه سیدمحمدتقى موسوى اصفهانى(1348 ـ 1301ق) است که به قصد اداء حق حضرت
بقیةاللّه که حقش بر گردن ما افزونتر از همه مردم است، احسانش بیشتر و بهتر از
همه شامل حال خلق مىشود و نعمت ها و منت ها بر ما دارد، به رشته تحریر درآمده است.
اصل کتاب به زبان عربى است و مؤلف در مقدمه مىنویسد:
"چون ما نمىتوانیم حقوق آن حضرت را ادا نماییم
و شکر وجود و فیوضاتش را آن طور که شایسته است، به جا آوریم بر ما واجب است آن
مقدار از اداى حقوق آن حضرت را که از دستمان ساخته است، انجام دهیم. . . بهترین
امور در زمان غیبت آن حضرت، انتظار فرج آن بزرگوار و دعا براى تعجیل فرج او و
اهتمام به آنچه مایه خشنودى آن جناب و مقرب شدن در آستان اوست، مىباشد."
حکم آن جناب به باطن
آن حضرت به مقتضای علمش حکم به باطن می کند، چنانکه در
بحار از نعمانی از حضرت ابوعبدالله صادق (ع) روایت شده که فرمود: در همان حال که
مرد به خدمت حضرت قائم ایستاده و آن حضرت به او امر و نهی می کند ناگاه فرمان می
دهد: او
را بازگردانند، پس او را به پیش روی آن جناب بر می گردانند دستور می دهد گردنش را
بزنند پس در شرق و غرب کسی نماند جز اینکه از آن حضرت بیمناک گردد.
و از ارشاد دیلمی از حضرت امام صادق (ع) روایت است که
فرمود: چون قائم آل محمد قیام کند در میان مردم به حکم حضرت داوود حکم می فرماید
نیازی به شاهد و بینه ندارد خدای تعالی او را الهام می کند پس به علم خود داوری فرماید
و هر قومی را به آنچه در باطن مخفی داشته اند خبر می دهد و دوست خود را از دشمن به
نشانه تشخیص می دهد
.
خداوند سبحان می فرماید: "ان فی ذلک لایات للمتوسمین
و انها لبسبیل مقیم" البته در این امر برای اشارت دانان نشانه های عبرت آمیزی
است و آن بر سر راهی پایدار است.
و از عبدالله بن المغیره روایت شده که امام صادق فرمود:
هنگامی که قائم بپاخیزد پانصد نفر از قریش را بپا می دارد و گردنشان را می زند سپس
پانصد نفر دیگر را به همان ترتیب بپا می دارد و گردنشان را می زند تا شش بار این
کار را انجام می دهد پرسیدم: آیا در آن هنگام شماره اینها این قدر است؟ فرمود: آری،
از خودشان و پیروانشان.
و از آن حضرت منقول است که فرمود: هر گاه قائم بپاخیزد
مسجد الحرام را تا به حد بنای اصلی منهدم می کند و مقام ابراهیم را به جایی که
سابقا در آن بوده باز می گرداند و دست بنی شیبه را قطع می نماید بالای کعبه می
آویزد و بر آن می نویسد: اینها دزدان کعبه اند.
منبع:شبستان