عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۹۷۹۴
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۹
خداوند پیامبر اکرم(ص) را رحمه للعالمین آفرید ؛
سلفی گری را باید مکتبی انحرافی دانست که با خروج از موازین فقه مذاهب چهارگانه اهل سنت راه اجتهاد بر اساس برخی فتاوی افراطی نادرست و سلیقه‌ای را گشوده‌اند.

عقیق: این گروه در حال حاضر یکی از عوامل مهم فتنه گری در منطقه است که در لباس دفاع از سنت، عملاً در مسیر بر هم زدن اتحاد اسلامی و اختلاف افکنی میان مسلمانان و تأمین منافع صهیونیستها و غربیان گام برمی‌دارند . از این رو تنها راه خروج جهان اسلام از وضعیت کنونی توجه به سیره پیامبر رحمت(ص)، حرکت در بستر وحدت اسلامی و پرهیز از جنگهای مذهبی است.

پیشینه سلفی گری

شکل‌گیری چنین عقیده‌ای از سده چهارم هجری قمری آغاز شد، اما بعدها توسط ابن‌تیمیه و شاگردانش مدون شد و نهایتاً با محمد بن عبد‌الوهاب و از طریق حاکمان آل سعود در دوران معاصر تجدید حیات یافت.

نباید سکوت کرد

آیت ا... مکارم شیرازی یکی از مراجع عظام تقلید در باره خطر تکفیری ها می گوید: دشمنان کنار نشسته‌اند و ما را به جان هم انداخته‌اند و از وجود جریانهای تکفیری برای تیز کردن آتش فتنه استفاده کرده‌اند. قبلاً سربازان خودشان را می‌فرستادند، اما امروز از همین جریانهای تکفیری برای محو و نابود کردن مسلمانان استفاده می‌کنند. هم اکنون خطر عظیمی از سوی این جریانات تکفیری متوجه جهان اسلام است و ما در پیشگاه خدا مسؤولیم و نباید درباره این جریانات سکوت کنیم.
آیت ا... مکارم شیرازی همچنین معتقد است : ما اول باید ثابت کنیم اینها گروه اندکی بیش نیستند و اکثریت مسلمانان با این گروه اندک مخالف هستند تا دنیا حساب آن‌ها را از حساب مسلمانان و عالم اسلامی جدا کند. دنیا باید بداند «اسلام» اینها نیست و اسلام با این‌ها فرق دارد.

پدیده تکفیر نتیجه رواج اسلام ماهواره‌ای

علی بن مبارک یکی از استادان و محققان دانشگاه تونس در زمینه ادیان و تمدنها هم با اشاره به نفوذ روزافزون جریانهای تکفیری در کشورهای اسلامی می گوید: پدیده تکفیر و جریان‌های تکفیری در اثر تزریق دلارهای وهابیون و از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای مبلغ اندیشه تکفیری روز به روز در حال گسترش است و این جریان‌های متعصب آرامش را از برخی کشورهای جهان اسلام از جمله عراق، سوریه، تونس، مصر، لیبی و یمن سلب کرده‌اند.
وی می‌افزاید: جهان اسلام امروز با مشکل دردناکی به نام گسترش پدیده تکفیر و رواج اندیشه تندروی دینی از طریق فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای مواجه است.امروز صدای اسلام نابی که خواهان تسامح، صلح، عدالت و دوستی است، در جهان اسلام تضعیف شده است و جریانی خشن و تندرو به نام اسلام سلفی تکفیری عرض اندام کرده است که رفته رفته دارد به جای اسلام حقیقی به دنیا معرفی می‌شود. این پژوهشگر برجسته تونسی معتقد است: جریان تکفیر، نابود کننده اندیشه دینی روشنگرانه است، این در حالی است که بیشتر جوانان در جهان اسلام، نسبت به اندیشه دینی صحیح ناآگاه هستند و آنان بیشتر از طریق اینترنت و شبکه‌های ماهواره ای با تفکر اسلامی آشنا می‌شوند که این شبکه‌ها بیشتر افکار نادرست اسلامی و فتاوی ملحدانه را که هیچ ارتباطی به اسلام ندارد، منتشر می‌کنند و آنان این گونه تبلیغ می‌کنند که دین صحیح اسلامی همین فتاوای نادرستی است که آنان ترویج می‌دهند.این پژوهشگر تونسی ضمن تأکید بر فعالیت بیشتر علمای جهان اسلام برای تبیین حقیقت دین اسلام برای جهان تأکید می کند، اگر علمای جهان اسلام فعا‌ل‌تر برخورد کنند تا حقیقت اسلام را بهتر توضیح دهند دیگر جایی برای افراد مزدور و ساده لوح یا متعصب باقی نخواهد ماند و امیدوار هستیم علمای جهان اسلام بیشتر در این رابطه فعالیت کنند.

خطر تحریف، تکفیر و تفرقه

آیت ا... تسخیری، دبیر کل مجمع جهانی تقریب با اشاره به اینکه خطر تحریف و تکفیر بسیار مهم است، از تفرقه به عنوان خطر سوم پیش روی بیداری اسلامی نام برده و تأکید می کند وجود اختلافهای فکری و اختلاف در اجتهاد امری طبیعی است، اما مهم این است که همه ما به ارکان اسلام و ایمان معتقدیم، اما در برخی استدلال ها با هم اختلاف داریم.

همگام صهیونیسم

دکتر کوین بَرِت، اسلام‌شناس و تحلیلگر مسایل آمریکا و خاورمیانه معتقد است: تکفیری‌گرایی همچون صهیونیسم، تفکری خصمانه از تهاجم به دیگران و حذف آنهاست. تکفیری‌ها و صهیونیستها خود را به واسطه‌ حذف «دیگران» و تنفر از آنها تعریف می‌کنند. تکفیریها از تمام غیرتکفیری‌ها بیزار هستند و آنها را از سر راه خود بر می‌دارند. صهیونیستها نیز در تلاش هستند تا تمامی فلسطینی‌هایِ غیر یهود را از «وطن» خود بیرون برانند، آنان از هر آن که با سنتهای صهیونیسم مخالفت کند بیزار هستند. هم تکفیری‌ها و هم صهیونیستها بشدت توسعه طلبند. تکفیری‌ها آرزو دارند به زور تمام امّت (سرزمین اسلامی( را تسخیر کنند.
صهیونیستها نیز همچنان به زمین‌خواری خود ادامه می‌دهند؛ آنها آرزو دارند هر آنچه بین رود نیل و فرات است را از آن خود کنند. چنانچه صهیونیستها رؤیای پاکسازی قومیتی نهایی مردم فلسطین را در سر می‌پرورانند، تکفیری‌ها نیز با خیالِ خوشِ پاکسازی مذهبی تمام غیرتکفیری‌ها به خواب می‌روند. این رؤیاهای آشفته کابوسی برای تمام جهان است. تکفیری‌ها، که خود را مسلمانان تندرو می‌دانند تهدیدی برای اسلام و سیاستهای الهام گرفته از آن برای بیداری اسلامی هستند.
این اسلام شناس همچنین معتقد است: اسلام همواره با جهانشمولی، معقولیت و توانایی‌اش برای ایجاد پیوستگی‌ها رشد کرده است. از همان روزهای نخستین که حضرت محمد (ص) و همراهانش «میثاق مدینه» را خلق کردند و با قبایل بسیاری از ادیان مختلف ائتلاف تشکیل دادند، اسلام همواره در نظام خود جایگاهی قابل احترام برای «دیگر» ادیان و قومیتها قرار داده است و اگر مسلمانان بتوانند برای دوری از فریب افراط‌گرایی تکفیری‌ها و تاریک اندیشان به رسوم خود مبنی بر جامعیت، بردباری و اتحاد بازگردند، اسلام سیاسی به عنوان نیرویی برای برقراری عدالت همچنان ادامه خواهد داشت و در حالی که حقیقت بر جهانیان آشکار می‌شود، دین اسلام سریع‌تر از تحریف تکفیری‌ها گسترش می‌یابد.

راه برون رفت از مشکل

و اما امروز که اغلب کشورهای اسلامی در آتش اختلاف و تفکر و تکفیر و وهابی‌هایی که در سایه دلارهای نفتی کشورهای مرتجع عربی می‌سوزند، یک راه برای برون رفت از این مشکل جهان اسلام بیشتر باقی نمانده است، و آن اتحاد و همبستگی است. بنابراین می‌توان در آستانه ولادت با سعادت رحمه‌للعالمین پیامبر اکرم (ص) و آغاز هفته وحدت این موهبت بزرگ را آرزو کرد.


منبع:قدس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین