عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۹۷۹
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۱ - ۰۲:۰۸
حجةالاسلام دکتر رفیعی در شب چهارم دهه ولایت مسجد روحانی
ابن شهر آشوب می گوید کسی آمد خدمت امام هادی(ع) و از حضرت طلب کمکی کردند. حضرت ۳۰هزار درهم به او داد. ابن شهر آشوب می گوید فقط پادشاهان اینطور اِنفاق می کنند!
مراسم شب چهارم دهه ولایت در مسجد روحانی برگزار شد. به گزارش عقیق، این مراسم که مصادف با شب میلاد با سعادت امام هادی النقی(ع) بود، با قرائت قرآن توسط قاری کشوری جناب آقای برومند در ساعت ۱۸:۳۵ آغاز شد.

در ادامه این مراسم، مدیحه خوانی و ذکر مولودی و فضایل اهل بیت توسط مداح اهل بیت جناب آقای حاج مهدی غیاثی انجام شد.

سپس جناب حجةالاسلام دکتر ناصر رفیعی به ایراد سخنرانی پرداخت.
وی در ابتدای سخنان خود گفت: امشب شب پانزدهم ذی الحجه است. شب میلاد دهمین امام ما شیعیان. امام هادی (ع) امامی است که اهل سنت و پیشوایان آن ها می گویند «لا یُقاس به احد»! یعنی کسی را نمی توان با او مقایسه کرد!

وی گفت : ابن شهر آشوب می گوید کسی آمد خدمت امام هادی(ع) و از حضرت طلب کمکی کردند. حضرت ۳۰هزار درهم به او داد. ابن شهر آشوب می گوید فقط پادشاهان اینطور اِنفاق می کنند!

این استاد حوزه و دانشگاه چنین ادامه داد: سه محور را در زندگانی امام هادی(ع) می خواهیم عرض کنیم. محور اول که خیلی هم برجسته است بحثِ دفاع ایشان از امامت و ولایت است. دو زیارت مهم از ایشان وارد شده است. جامعه کبیره و زیارت غدیریه. هر دوی اینها جایگاه مهمی در امام شناسی دارند. زیارت غدیر را امام (ع) در روز عیدغدیر در سامرا خوانده اند.

وی بیان داشت: سرتاسر زیارت غدیر یک مطلب را می گوید؛ که تو ای علی جان! دلیل انتخابت برای این مقام، فقط و فقط شایستگی هایت بوده نه دامادی و خویشاوندی با پیامبر و یا چیزهای دیگر.

این خطیب برجسته خاطر نشان کرد: حدیثی داریم که اهل سنت مثل ابن ابی الحدید هم ذکر کرده اند و متناسب با این دهه غدیریه است. رسول خدا می فرماید ای مردم! هر کس می خواهد ۵ تا صفت بارز ۵ پیامبر بزرگ را مشاهده کند، به علی(ع) نظاره کند! هر کس می خواهد عزم و اراده نوح(ع) را ببیند به علی نگاه کند. عزم نوح خیلی بالا بوده است. ۹۵۰ سال تبلیغ کرد، طعنه شنید تحقیر شد اما ۹۵۰ سال ثابت قدم بود! اراده عجیبی داشته است جناب نوح(ع) ... عزم و اراده، نقطه اول و آخر همه ی کمال هاست.
حجت الاسلام رفیعی با اشاره به دانش حضرت آدم(س) ادامه حدیث را بیان فرمود: هر کس می خواهد دانش حضرت آدم را ببیند، به علی(ع) نگاه کند. آدم(ع) هیچ کس را نداشت به او تعلیم کند. خداوند خودش به وی علم آموخت و او را معلم ملائکه کرد. خب! این نهج البلاغه کتابی است سرشار از علم. از تمام علوم در آن است. از علوم الهی، علوم نفس و بدن، حتی کیهان شناسی... علم امیرالمؤمنین خیلی عجیب است. مباحث علمی آن حضرت نمونه های زیادی در تاریخ دارد.

وی چنین ادامه داد: هر کس می خواهد حِلم ابراهیم نبی را ببیند به علی(ع) نظاره کند. هر چه خداوند به ابراهیم گفت ، او فقط گفت چشم! چون و چرا نکرد. علی(ع) نیز بسیار صبور بود. ایشان در حدیثی می فرمایند« در کوچه ای می رفتم. شخصی به من بدترین ناسزاها را گفت. اما من از وی عبور کردم گویی اصلا خطابش با من نبوده در حالی که به خدا قسم ناسزاهایش خطاب به من بود!» در تاریخ داریم بعضی شب ها حضرت نامه های انبوهی که از جاهای مختلف آمده بود و مملوّ از ناسزا بود را می خوانده اند!
حجت الاسلام رفیعی گفت : در ادامه ی حدیث داریم که هر کس می خواهد به زیرکی و درایت موسی(ع) نظر کند به علی بنگرد و هر کس می خواهد زهد عیسی(ع) را درک کند به علی می بایست نگاه کند.

وی با بیان اینکه محور دوم زندگانی امام هادی(ع) مشکل گشایی و کَرَم ایشان است، گفت: احسان ایشان فقط نسبت به شیعیان نبود. بلکه مساله ای عمومی و برای همه مردم بوده است. داستانی هست که شخصی به نام یوسف بن یعقوب می گوید متوکل عباسی مرا احضار کرد. خیلی از این موضوع ترسیدم و مضطر شدم. همسایه شیعه ای داشتم. به او گفتم  من اگر بر طبق عادت شیعیان چیزی نذر امام هادی کنم آیا مشکلم حل می شود؟ او سخن مرا تایید کرد. راه افتادم و در کوچه های مدینه بودم. ناگهان اسب من جلو درب منزلی ایستاد.

درب باز شد شخصی مرا به اسم خواند و سلام کرد و به داخل دعوت کرد. با شگفتی به داخل رفتم. دیدم که امام هادی منتظر من نشسته است! نذر را به ایشان دادم و حضرت قبل از اینکه سخنی بگویم فرمودند : «برو! متوکل با تو کاری ندارد.» در روایت دارد که وقتی رفت حضرت فرمود این شخص مؤمن نمی شود ولی پسری دارد که اهل ایمان می شود...

حجت الاسلام رفیعی ادامه داد : حتی داریم که متوکل بیماری بسیار سختی گرفت، مادر او مبلغ هنگفتی را نذر امام هادی نمود و شفای او را گرفت!!! حضرت کرم بالایی داشت. خلق و خوی ایشان احسان و مشکل گشایی بود.

وی در خاتمه چنین گفت : سومین نکته در زندگانی آن امام، تربیت نیروهای علمی و کارشناسان فرهنگی بود. این مطلب بسیار مهمی است. باید کارشناسان فرهنگی و نیروهای زبده تربیت کرد. خیلی تاثیر دارد. یکی از شاگردان آن حضرت، عبدالعطیم حسنی است. حضرت، مدال های متنوعی را به او اعطا کرده است؛ «مَن زاره فقد زار الحسین(ع)»!! خیلی مطلب عظیمی است! پس تکریم عالم، شاگرد پروری و کادرسازیِ فرهنگی، ویژگی برجسته دیگر حضرت هادی(ع) است.
 
این مراسم با مولودی خوانی چند تن از ذاکرین اهل بیت (ع) خاتمه یافت.
 
 
کدخبرنگار:۲۱۲۱۱۳

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین