عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۹۵۹
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۱ - ۰۰:۳۱
حجت الاسلام حاج علی اکبری در شب سوم دهه ولایت مسجد روحانی
ما خیلی کار داریم! این پرچم علی (ع) اگر برافراشته شود اسلام واقعی برقرار می شود، مؤمنین سعادتمند می شوند، همه چیز درست می شود. خیلی مهم است بحث غدیر!
مراسم شب سوم دهه ولایت در مسجد روحانی برگزار شد.

به گزارش عقیق این مراسم از ساعت ۱۸:۳۰با قرائت قاری کشوری آقای سید محمد محمودی آغاز شد. در ادامه و پس از قرائت فرازهایی از خطبه غدیریه، حجت الاسلام محمد جواد حاج علی اکبری به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه  حق غدیر هنوز ادا نشده است گفت: ما خیلی کار داریم! این پرچم علی (ع) اگر برافراشته شود اسلام واقعی برقرار می شود، مؤمنین سعادتمند می شوند، همه چیز درست می شود. خیلی مهم است بحث غدیر!

وی در ادامه بیان داشت: برای درک صحیح موضوع ولایت و حقیقت غدیر باید رفت در محضر قرآن کریم. نکته ای که هست این که اگر بنا باشد آیات و اشاراتی که درباره ولایت امیرالمومنین هست پیگیری کنیم، پس می بایست تمام قرآن را کنکاش کنیم! چرا که تمام قرآن حاوی نکاتی پیرامون ولایت است.

حجت الاسلام حاج علی اکبری در ادامه با اشاره به اینکه سَبکِ هدایت قرآن، سبک مخصوص به خود است گفت: سبک قرآن این طور است که هم هدایت کننده است هم آن ها که قلبشان مریض و ناسالم است را تا قعر جهنم می بَرَد.
وی ادامه داد: آن کسی که خالصانه و برای هدایت شدن به محضر قرآن آمد، تمام آیات قرآن دست به دست هم می دهند تا او را به بهشت اعلی برسانند! این سبک قرآن است.
حجت الاسلام علی اکبری فرمود: آیه ۲۴ سوره انفال آیه ای است که می توان درباره آن در این ایام گفتگو کرد. این آیه از جمله آیاتی است که خداوند به مؤمنین خطاب می کند. در واقع ایمانِ آن ها را مورد هدف قرار می دهد. چرا که با «یا ایها الذین آمنوا» آغاز شده است.

وی در توضیح این مطلب افزود : آیاتی که با «یا ایها الذین آمنوا» شروع می شوند از لحاظ سبک قرآنی، در اوج احترام است! در واقع این آیات می خواهد مطلب مهمی را بیان کند و یا نکته ای والا را مطرح کند؛ «یا ایها الذین آمنوا»... در روایات داریم در مقابل این گونه آیات می بایست «لبیک» گفته شود.
وی با بیان این نکته این گونه خطاب ها شیرینی خاص خود را دارند، بیان داشت: اگر مؤمن حِلاوت این گونه خطاب های الهی را درک کند و جان بدهد، ملامتی به او نیست! در حالات امیر المومنین داریم که بعضی آیات را در نماز آنقدر تکرار می کرد تا از هوش می رفت!!

رییس مرکز امور رسیدگی به امور مساجد در ادامه خاطر نشان کرد : بعضی اوقات این خطابِ «یا ایها الذین آمنوا» مربوط به قسمتی و بخشی از ایمان است. اما در این آیه ی سوره انفال این خطاب مربوط به قلب ایمان می شود «یا ایها الذین آمنوا استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم».

وی در توضیح آیه گفت : کلمه «استجیبوا» به معنای اجابت کردن و پاسخ دادن، ترجمه صحیحی نیست. استجیبوا مرحله بالاتری از اجابت است. یعنی تمام فهم و درک و قوا و توان را برای اجابت به میان آوردن. یعنی با تمام وجود به دعوت الهی پاسخ دهید. ما در آیات قرآن داریم که خداوند می فرماید کسی که مرا صدا بزند بلافاصله من لبیک می گویم! «اجیب دعوة الداع». پس اگر خداوند این طور است، پس وقتی او خودش ما را صدا می زند و در این آیه می گوید «یا ایها الذین آمنوا» باید با تمام وجود و از عمق جان بگویید: لبیک ای خدای من. یعنی استجابت کنید. از عمق جان جواب بدهید.

حجت الاسلام علی اکبری درباره محتوای این خطاب الهی بیان داشت: خب! باید به چه چیزی جواب و پاسخ بدهیم؟ «لله و للرسول». یعنی خدا را استجابت کنید، رسول خدا را استجابت کنید. این هم که خداوند پیامبرش را با صفت رسول در اینجا معرفی کرده به این معناست که او واسطه من است. یعنی اگر بخواهید خداوند را استجابت کنید باید از طریق و به واسطه پیامبر او این کار را انجام دهید.

وی در ادامه گفت: خب؛ این خدا و رسولش، شما را می خوانند که چی؟ برای اینکه زنده کنند شما را! به شما حیات بدهند. خب آقا! ما که حیات داریم. یعنی چه؟ اینجا منظور حیات روحانی است و نه این حیات جسمی حیوانی. مقصود حیات انسانی است در اینجا. برای اینکه به مقام انسانیت نائل بشویم. این پاسخ دادن ما و استجابت ما برای آن نقشه و برنامه ای است که برای حیات اجتماعی، روحانی، فکری، اقتصادی، دینی و دنیوی ما کشیده شده است.

وی با اشاره به اینکه با این نوع حیات قرآنی می توانیم حلاوت و شیرینی زندگی را بچشیم، گفت : آن حیاتِ عالی، به تو رشد می دهد، به خانواده ات رشد می دهد، به جامعه بشری رشد می دهد و کمال می رساند. خب عزیزان من! این حیات عالی چطوری است؟ چیست؟ قرار شد به وساطت پیغمبر بفهمیم مقصود خداوند چیست دیگر. خب می بینیم که پیامبر یک چیز را شرط سعادتمندی نشان داده: ولایت. در واقع، غدیر آن واقعه ای است که حیات و سعادتمندی آدمی در آن است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: غدیر رمز عبور و رسیدن به ولایت است. این راه را «رسول» به ما نشان داده است. با ولایت است که به سعادت و حیات انسانی که خداوند و رسولش برای ما هدیه آورده اند می رسیم.
 
 
در پایان ذاکر اهل بیت حاج سید محسن گرسویی به مدیحه سرایی پیرامون امیرالومنین و غدیر پرداخت.
 
 
 
 
کدخبرنگار:۲۱۲۱۱۳

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین