عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۹۵۲۳
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۹
آیت‌الله جاودان با بیان این مطلب که خداوند در سرنوشت انسان مؤمن دخالت می‌کند، گفت: آدمی اگر ایمان‌اش به حد مقبول برسد دیگر گناه نمی‌کند و پروردگار عالم ولی او می‌شود.

عقیق: آیت‌الله محمدعلی جاودان، در جلسه درس اخلاق هفتگی خود با اشاره به ولایتعهدی خداوند بر انسان‌های مؤمن گفت: سوره مبارکه بقره آیه 257 اشاره به ولایت خداوند بر کسانی که ایمان آورده‌اند، دارد زیرا انسان مؤمن به واسطه ایمان‌اش موجب می‌شود تا خداوند ولی او شود و او را از ظلمات به سوی نور رهنمون کند، ظلماتی که شامل افکار بد، اعتقادات نادرست و مجموعه ناپسندی‌ها است. انسان اگر ایمان‌اش به حد قبول رسیده باشد دیگر گناه نمی‌کند و مهم‌ترین شاخصه انسان مؤمن ولایتعهدی پرودگار عالم بر او و دخالت خداوند در سرنوشت و رشد اعمال و رفتار آدمی است و خداوند ذره ذره انسان را از بدی‌هایش می‌آلاید. آدمی بدون پرهیزگاری به هیچ جایگاهی دست نمی‌یابد و اگر انسان گناه را به طور جدی کنار گذارد اگر گاهی دچار خطا شد سریعا به دنبال جبران آن می‌رود.

وی افزود: امام که به معنای ولی خدا از او یاد می‌شود در همین معنا می‌گنجد چون انسان مؤمن بوده و در بالاترین حد ایمانی قرار دارد خداوند نیز بر او ولایت دایمی و بیشتر از دیگران دارد. پروردگار عالم در مورد امامان معصوم بهترین خواسته‌ها و سرنوشت را رقم می‌زند و از این روست که اکثر ائمه معصومین در بلاهای سخت و سنگین آزموده شده‌اند.

آیت‌الله جاودان با اشاره به نسبت و جایگاه امام در جهان خلقت عنوان کرد: امام با خدا، پیامبر و مردم یک نسبت جداگانه دارد، امام خلیفه خداوند بوده و از ویژگی‌های انسانی مبرا نیست اما می‌تواند کارهای خدایی کند.

تولی و تبری اصل و ذات دین است

این استاد اخلاق با اشاره به جایگاه تولی و تبری در دین اسلام گفت: تولی و تبری جزء دین نیست بلکه اصل و ذات دین است و باید آدمی آن را ابراز کند اما تبری در شرایط زمان ممکن است اظهار نشود زیرا در طول تاریخ نمونه‌های بسیاری از پرده‌دری شیعیان نسبت به تبری‌شان موجود است که باعث قتل عام شیعیان در طول تاریخ شده و امروز اگر در کشورمان کسی در این راستا اقدامی کند و خونی در جای دیگر از شیعیان ریخته شود او نیز در این خون ریخته‌شده سهیم است.

در بیان احکام شرعی انسان در نماز نمی‌تواند جز خدا کسی را خطاب قرار دهد

آیت‌الله جاودان با اشاره به بیان احکام شرعی عنوان کرد: انسان در هنگام نماز جز خداوند نمی‌تواند کسی را خطاب قرار دهد وگرنه نمازش باطل است.

وی خصوص فتوای امام خمینی (ره) برای عدول از نماز جماعت به نماز فرادی گفت: تعداد اندکی از مراجع تقلید اعتقاد دارند که می‌توان از نماز جمات به نماز فرادی عدول کرد و امام خمینی نیز بر این نظر بوده که نمازگزار می‌تواند در وسط نماز جماعت نیت‌اش را به فرادی برگرداند.

وی با اشاره به مستحبات تشهد نماز تصریح کرد: مستحب است نمازگزار در حالت تشهد بر ران چپ بنشیند و ران راست خود را بر کف پای چپ قرار دهد و قبل از تشهد ذکر الحمدالله بگوید. بعد از تشهد سلام اول مستحب بوده و گفتن السلام علیکم و رحمه الله نیز استحباب زیادی دارد که این موارد از فتوای امام خمینی (ره) است.


منبع:شبستان

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین