۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۶ : ۰۲
عقیق:روز
جمعه، هشتم ربیع الاول سال 260 هـ.ق، امام حسن عسکری (ع) پس از این که نماز صبح را
خواندند، بر اثر زهری که هشت روز قبل معتمد به ایشان خورانده بود، به شهادت رسید.
این حادثه در شرایطی روی داد که امام یازدهم افزون بر این که مانند پدران خود
زمینه را برای غیبت آماده کرده بود، شب پیش از شهادتشان، دور از چشم مأموران
خلیفه، نامه های بسیاری به شهرهای شیعه نشین فرستادند. خبر شهادت امام در سراسر
شهر سامرا پیچید و مردم به احترام او عزاداری کردند. به گفته مورخان، در روز شهادت
امام (ع)، سامرا به صحرای قیامت تبدیل شده بود.
بر اساس گفته شیخ صدوق، خود امام زمان (ع) با کنار زدن
عمویش جعفر که قصد نمازگزاردن داشت، بر بدن پدر بزرگوارش نماز خواند.
حکومت عباسی از مدت ها پیش بر اساس سخن رسول الله (ص) و
امامان معصوم(ع) مبنی بر این که مهدی فرزند امام حسن عسکری (ع) است، امام یازدهم
را زیر نظر داشت و مراقب بود تا فرزندی از ایشان نماند، ولی امام یازدهم با پنهان
نگه داشتن خبر ولادت فرزندش این نقشه را باطل کرده بود. پس از شهادت امام (ع) کم
کم خبر فرزندی به نام مهدی (ع) پخش شد و تلاش چند باره خلیفه عباسی برای یافتن امام
مهدی (ع) به نتیجه نرسید.
عثمان بن سعید، نائب اول امام (ع) بود و با آغاز غیبت ولی
عصر (ع) نامه های حضرت را به شیعیان می رساند. از همین زمان بود که شیعیان برای
نخستین بار طعم غیبت را چشیدند. آغاز غیبت صغرا مصادف با آغاز امامت حضرت مهدی (ع)
بود تا مردم آرام آرام با مفهوم تلخ و دردناک غیبت آشنا شده، بتوانند تا آن زمان
که به اشتباه خود پی میبرند و به وظایف خود در برابر امامان آگاه میشوند، همچنان
دیندار بمانند.
در دوران غیبت صغرا چهار نایب خاص، امر وساطت میان امام
(ع) و شیعیان را به عهده داشته و چنانکه خواهیم دید، همه آنها معروف و سرشناس
بودهاند. آنان احکام دین را از وجود اقدس امام زمان (ع) گرفته و در اختیار شیعیان
میگذاشتند. سؤالات [کتبی و شفاهی] ایشان را به حضور امام زمان (ع) برده و سپس
پاسخ را به شیعیان میرسانیدند و همچنین، وجوه شرعی شیعیان را با وکالتی، که از
امام داشتند، میگرفتند [و به حضرت تحویل میدادند یا با اجازة ایشان مصرف میکردند]
آنان جمعی بودند که امام حسن عسکری (ع) در زمان حیات خود عدالتشان را تأیید فرمود
و همه را به عنوان امین امام زمان(عج) معرفی کرد و بعد از خود، ناظر املاک و
متصدی کارهای خویش گردانید، و آنها را با نام و نسب به مردم معرفی نمود.
اینها، همه دارای عقل، امانت، وثاقت، دِرایت، فهم و عظمت
بودند.
مسأله خلافت و امامت در اسلام، تنها براساس لیاقت و
شایستگی افراد بوده و سن و سال هیچ تأثیری نداشته است. پیامبر اکرم(ص) در سال سوم
هجرت بعد از دعوت خویشان خود به اسلام، علی(ع) را که نوجوانی پیش نبود به خلافت و
وصایت منصوب کرد و به قوم خود دستور داد که از او اطاعت کنند. همچنین در واقعه مباهله
با نصارای نجران، آن حضرت امام حسن و امام حسین(ع) را در حالی که کودک بودند به
همراه خویش برد. شیخ مفید در اینباره مینویسد: پیامبر همراه حسنین در حالی که
طفل بودند با نصارا مباهله کرد. بعد از آن، این امر هیچگاه سابقه نداشت. این وقایع
و شواهد بسیار دیگر تاریخی، دلایلی است که امامت حضرت ولی عصر (ع) را در سن کودکی
تأیید میکند.
پی نوشت:
ویژه نامه نهم ربیع، مرکز تخصصی مهدویت
منبع:شبستان
211008