عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۹۲۶
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۰
امروز غدیر بیش از 1400 سال را پشت سر گذاشته است؛ در این زمان بلند، هرنسلی به اقتضای امکانات تبلیغی و شیوه‌های ارتباطی خود از ابلاغ پیام غدیر کوتاهی نکرده و نتایج اعتقادی آن را به غدیر آموزان زمان خود منتقل کرده است.
عقیق: امروز غدیر بیش از 1400 سال را پشت سر گذاشته است؛ در این زمان بلند، هرنسلی به اقتضای امکانات تبلیغی و شیوه‌های ارتباطی خود از ابلاغ پیام غدیر کوتاهی نکرده و نتایج اعتقادی آن را به غدیر آموزان زمان خود منتقل کرده است.

 در چنین شرایط ویژه‌ای با اذعان به اینکه مبلغ اعظم غدیر با گفتار و عمل خود در کیفیت ابلاغ آن، همه راه کارهای پیشرفته برای تبلیغ غدیر را به ما آموخته است، وظیفه ماست که لایق قدر غدیر و متناسب با امکانات روز برای این تبلیغ عظیم دست به کار شویم. در واقع پیامبر(ص) که قبل از ابلاغ پیام غدیر برنامه‌های مفصلی را تدارک دیده بود، به ما می‌گوید که با در نظر گرفتن کیفیت رسانه‌ای عصر حاضر و با تهاجمی که مسلمانان و همه مردم دنیا در معرض آن هستند، باید چه پیش بینی‌هایی را قبل از تبلیغ غدیر تدارک ببینیم.
به این بهانه نظر کارشناسان حوزوی در خصوص رسالت مبلغان و حوزویان در ابلاغ پیام غدیر آورده ایم.

حوزه‌های علمیه اصل امامت را تبیین کنند
رئیس مجمع جهانی شیعه‌شناسی با اشاره به اینکه اگر ما به دنبال آماده‌سازی زمینه ظهور منجی عالم هستیم، باید بتوانیم ترکیبی برای زندگی ارائه دهیم که در جهان قابل استفاده باشد، عنوان می‌کند: یکی از راه‌های ارائه این هندسه و ترکیب این است که فلسفه و فرهنگ غدیر برای جهان تبیین شود و با استفاده از این واقعه عظیم بیداری اسلامی، تحولات منطقه را جهت دهی کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین علی انصاری بویراحمدی تصریح می‌کند: ما به انجام حداقل‌ها بسنده کرده‌ایم و جای افسوس دارد برنامه‌ای را که پیامبر(ص) در مورد غدیر برای کل جهان اسلام برنامه ‌ریزی کرده بود، نتوانیم در کل جهان انجام دهیم. رییس مجمع جهانی شیعه شناسی ابراز می‌دارد: دو موضوع در مورد غدیر وجود دارد؛ یک موضوع اصل امامت و ولایت است و موضوع دوم مصادیق امامت و ولایت و ما در حوزه اندیشه و نظریه‌پردازی در جهان اسلام پیرامون این دو موضوع بسیار کم کار کرده‌ایم.
وی با تاکید بر وظایف خطیر روحانیت و حوزه‌های علمیه در حوزه نظریه پردازی ولایت می‌افزاید: کارهای زیادی در زمینه‌های مختلف انجام شده اما این‌کارها با وضعیت مطلوب جامعه اسلامی بسیار فاصله دارند و باید تلاش خود را در زمینه‌های مختلف بیشتر و به سرمایه‌های دینی خود دوباره مراجعه کنیم و به بازشناسی آن‌ها بپردازیم.
رئیس مجمع جهانی شیعه‌شناسی با اشاره به اینکه اصل امامت تنها اصلی است که هیچ یک از پیامبران نیاورده بودند و پیامبر اسلام این ارمغان را به دست آورد، می‌گوید: اصل امامت را آنطور که باید و شاید فرهنگ‌سازی نکرده‌ایم و مغفول واقع شده است.
حجت الاسلام والمسلمین انصاری بویراحمدی تصریح می‌کند: ما در جهان اسلام در مورد اصل امامت اختلاف نداریم، بلکه در مورد مصادیق امامت اختلاف داریم که اگر مساله امامت به خوبی از سوی حوزه‌های علمیه تبیین شود، هیچ عقل سلیمی نمی تواند وجود حضرت علی(ع) را نادیده بگیرد.
 
رسالت روحانیون از غدیر سرچشمه می‌‌گیرد

همچنین استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه پیام غدیر تنها بحث امامت و ولایت نیست، تصریح می‌کند: لزوم ابلاغ پیام خدا از مهم‌ترین پیامهای غدیر است که حتی رسالت رسول اکرم (ص) وابسته به ابلاغ بود و سکوت ایشان می‌‌توانست ثمره رسالت ایشان را از بین ببرد و ما حوزویان که رسالت انبیا را به دوش داریم، باید در تبلیغ و ابلاغ دین خدا کوتاهی نکنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین رفعتی می‌افزاید: خدا به رسول اکرم(ص) امر کرد که در ابلاغ پیام غدیر از کسی نترسد، یعنی اینکه رسول اکرم(ص) در ابلاغ امر خدا در خط مقدم بود. استاد حوزه علمیه قم تاکید می‌کند: می‌‌توان نتیجه گرفت که مبلغان باید در مقابل خطرها و مشکلات تبلیغ از هیچ کس جز خدا نترسند.
حجت الاسلام والمسلمین رفعتی ادامه می‌دهد: رسالت روحانیون از غدیر سرچشمه می‌‌گیرد و ابلاغ رسول اکرم(ص) در روز غدیر نماد تبلیغ و رسالت وارثان انبیا است و تداوم رسالت انبیا به ولایت ائمه (ع) و به دنبال آن ولایت علما است.
 
ابلاغ پیام غدیر و وظیفه مبلغان

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه ابلاغ پیام غدیر از بزرگ ترین وظایف مبلغان است، عنوان می‌کند: پیام غدیر پیامی است که خداوند، پیامبر اعظم را مأمور اعلام آن فرمود و رسول خدا(ص) آن را با متن استوار و پرفروغ و در شرایطى فراموش نشدنى به دهها هزار از افراد امت ابلاغ کرد.
حجت الاسلام والمسلمین محمود مهدی پور با تاکید بر اینکه مبلغان نسبت به این خطبه و پیام زندگى ساز، وظیفه اى سنگین برعهده دارند، می‌گوید: فهم دقیق و جامع خطبه غدیر، نشر و گسترش خطبه غدیر، حفظ و نگهدارى متن خطبه غدیر در قالبهاى گوناگون، شرح و تبیین و تشریح محتواى پیام غدیر، ترجمه و نشر پیام غدیر براى فرزندان اسلام و قرآن به زبانهاى گوناگون، خلاصه و عرضه پیام غدیر براى نسل جوان و مستندسازى پیام غدیر براى اهل پژوهش و تحقیق از جمله رسالتهای مبلغان در قبال پیام غدیر است.
مولف کتاب «آفاق امامت» تاکید می‌کند: در شرایط کنونى که دشمن نه تنها پیروان حضرت علی(ع) و شیعیان او را هدف گرفته، بلکه به شخص بزرگوار رسول ا... (ص) نیز اهانت مى کند، بهترین شیوه مقابله با آن، ابلاغ پیام غدیر است.
حجت الاسلام والمسلمین مهدی پور با اشاره به راه‌های ابلاغ اندیشه غدیر عنوان می‌کند: ابلاغ سینمایى، ابلاغ اینترنتى، ابلاغ نرم افزارى، ابلاغ آموزشى و ابلاغ نمایشگاهى پیام غدیر از جمله راه‌هایی است که مبلغان می‌توانند این پیام را به جامعه تبیین کنند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه براى شناخت بهتر غدیر باید انواع انحراف از غدیر و پیامدهاى آن را مورد کندوکاو قرار دهیم، می‌گوید: آنچه بشریت را از زندگى عصر جاهلیت نجات مى‌دهد، امامت الهى است و شناخت غدیر، راهکار نجات بشر از جاهلیت مدرن قرن بیست و یکم است.


منبع: قدس آنلاین
کدخبرنگار:211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین