عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۸۵۰۳
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۱
حجت الاسلام ماندگاری
من احساس می‌کنم اگر نمازم را به فارسی بخوانم ارتباط بهتری با خدا برقرار می‌کنم، اصلا چرا هرکسی نباید نمازش را به زبان مادریش بخواند؟ و چرا باید همه نمازشان را به زبان عربی بخوانند؟
عقیق:  خداوند در بسیاری از دستوراتی که به ما داده منفعت انجام دادنش و آسیب انجام ندادنش را هم بیان کرده ولی در بعضی موارد منفعتش را نفرموده مثل عربی خواندن نماز و یا دو رکعت بودن نماز صبح و... در مثالی دیگر فردی که از سر اطاعت فرمان خدا روزه گرفته اگر منافع روزه را هم بفهمد از حکمت خداوند شاد می‌شود. اما فردی که بگوید حالا که منافع روزه را فهمیدم روزه می‌گیرم این زیاد بندگی خدا را نکرده و قطعا این دو نفر با هم فرق دارند.

از سر اطاعت و تسلیم نماز بخوانیم

فرمانده‌ای را تصور کنید که به سربازش می‌گوید راس این ساعت اینجا باش. اگر سرباز سوال کند چه سودی برای من دارد؟ و با دانستن منفعتی که برایش دارد حاضر شود اطاعت چندانی نکرده است ولی اگر از فرمانده‌اش بدون هیچ سوالی اطاعت کند علاوه بر امتیاز مورد نظر فرمانده جایگاه بهتری نیز نزد وی خواهد داشت. طبیعی است اگر من ندانم این عمل چه نفعی برای من دارد و انجام دهم این عین اطاعت است و تسلیم.

آیا صرف عربی خواندن نماز حکم خداست؟

با نگاهی به روایات و تاریخ کاملا در می‌یابیم که عربی خواندن نماز، با تمام ویژگی‌ها و اوصاف و زمانش حکم خداست. و رسول الله صلی الله علیه و آله فرستاده‌ای هستند از طرف خدا برای ابلاغ حکم خدا، آنچنانکه فرموده‏ اند: صلوا کما رئیتمونی اصلی - شما از طرف خدا مکلفید نماز بخوانید همانگونه که من نماز می‌خونم.

حتی برادران اهل سنت قائل‌اند که تغییراتی که در نمازشان داده‌اند در نماز پیامبر (ص) نیست، و این تغییراتی است که بزرگانشان ایجاد کرده‌اند. همچنین می‌دانیم در کنار وجود مبارک پیامبر (ص) سلمان فارسی قرار دارد که زبانش فارسی است و افرادی جز اصحاب حضرت هستند که اهل روم و ایران و... هستند. و حتی وقتی پیامبر نامه می‌فرستند و شهرهای مختلف را دعوت به اسلام می‌کنند یا امیرالمومنین علی (ع) برای شهرهای مختلف والی می‌فرستند در هیچ یک از این صحبت‌ها و حکم‌ها این مطلب ذکر نشده که همه شما مامورید به نماز و هر کس نماز را به زبان مادریش بخواند.

تمام این‌ها دلیل بر این است که اینگونه نماز خواندن حکم خداست. و ما قرار است بنده خدا باشیم (حکمت ۱۲۵ نهج البلاغه: الْإِسْلَامُ هُوَ التَّسْلِیمُ - اسلام‌‌ همان تسلیم در برابر خداوند است) – و اینکه می‌خواهیم از نمازمان لذت ببریم یعنی دوست داریم این رابطه بندگی را بیشتر و بهتر بچشم. الهی اذقنی حلاوة ذکرک

نماز، میهمانی بنده در مقابل معبود

آنچنان که بزرگان فرموده‌اند نماز از بابت تشکر از خداوند متعال است. فرض کنید فرزندی که می‌خواهد به مهمانی مادرش برود و مادر از قبل گفته من از پیراهن آبی خوشم می‌آید، فرزند به خواست مادر توجه می‌کند و لباس مورد علاقه او را می‌پوشد. قرار نیست در نماز خواندن که تشکر از خداست به دلخواه خودمان رفتار کنیم، ما در نماز میهمان خدا هستیم آن چنان که پیامبر(ص) می‌فرمایند: الصلاة، معراج المؤمن - نماز، معراج مؤمن است.

ضمن اینکه مثلا در مورد میهمانی مادر، مادر به روسری دخترش کاری ندارد خدا هم به قنوت ما کاری ندارد و هرکسی می‌تواند در قنوت به زبان مادریش دعا کند یا در هر لحظه دیگری می‌توانیم با زبان مادریمان با خداوند متعال گفت‌و‌گو کنیم.

هم نوا با تمام زمین و آسمان‌ها

همه ما موبایل داریم و موبایل‌ها دارای تنظیمات اولیه‌ای هستند که اگر مشکلی برای موبایل پیش آمد باید به آن رجوع کنیم. حتی اگر زبان موبایلمان را هم به زبان مورد علاقه‌مان تغییر داده باشیم تنظیمات اولیه‌اش به زبان کارخانه است. و کسی نمی‌تواند این را نپذیرد. زبان خدا با تمام موجوات عالم عربی است این تنها ما نیستیم که در نماز خدا را به زبان عربی می‌خوانیم. بلکه تمام مخلوقات عالم در هر لحظه زمزمه می‌کنند: سبحان الله، والحمدلله ولا إله إلا الله، والله أکبر (سوره اسراء آیه ۴۴: و ان من شیء الا یسبح بحمده - هیچ چیزی نیست مگر آنکه خدا را تسبیح می‌کند) و خداوند ارداه کرده است ما هم روزی پنج بار هم صدا با تمام ملکوت بزرگی پروردگار عالم را ستایش کنیم.

زبانی برای ارتباط با خدا

زبان عربی زبان دین و خلقت است. هر زبانی را باید از زبان مردمی که با آن زبان تکلم می‌کنند جدا کنیم. مثلا زبان فارسی را از ایرانی‌ها جدا کنیم یا زبان انگلیسی را هیچ کس نمی‌گوید زبان مردم انگلیس است بلکه با یک هویت مجزا به عنوان زبان بین المللی کاربرد دارد. زبان عربی نیز وسیله‌ای است برای ارتباط با خدا. هرچند که ارتباط با خدا صرفا معطوف به زبان عربی نیست و هر شخصی در هر زمان و مکانی با هر زبانی می‌تواند با خدا ارتباط برقرار کند ولی امر شده که این پنج وعده نماز را اینگونه انجام دهیم تا ان شاءالله مورد قبول حضرت حق قرار گیرد.


منبع:فرهنگ

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین