آيا امام حسين(ع) را شيعيان به شهادت رساندند؟
بسيار شايع ميكنند و دلايلي نيز ميآورند كه اغلب دشمنان امام حسين(ع) در كربلا شيعه بودهاند. آيا اين چنين است؟ !
عقیق:بسيار شايع ميكنند و دلايلي نيز ميآورند كه اغلب دشمنان امام حسين(ع) در كربلا شيعه بودهاند. آيا اين چنين است؟ !مگر
تا به حال كسي گفته كه آنها سنّي بودهاند كه ميخواهند اثبات كنند كه
شيعه بودهاند؟ ! اگر چه همين تلاش براي شيعه معرفي كردن كوفيان يا دشمنان
حضرت(ع)، خود گواه است كه جناح حق و باطل به خوبي قابل شناسايي
بوده و ميباشد.سنّي به تعريفي كه امروزه رايج است، يكصد و پنجاه
سال بعد از رحلت حضرت رسول اكرم (ص)، با اجتهادات فقهي
ابوحنيفه كه او را «امام اعظم» لقب دادهاند به وجود آمد و پس از وي نيز
مجتهدين ديگري چون امام شافع، امام حنبل و امام مالك آمدند و بعد از آن نيز
چون حكومتها ديدند اين اجتهادها و مجتهدين ممكن است برايشان خطرناك
شوند، گفتند: باب اجتهاد در اهل سنّت بسته شد. لذا گفتند: اهل سنّت يعني
همين چهار مذهب.از اين رو توجه داشته باشيد كه دستهبندي مسلمانان
در صدر اسلام، دستهبندي مذهبي و فقهي به شكل امروزي نبوده است، بلكه
دستهبندي سياسي بود [و البته سياست هر كسي عين ديانت اوست و ديانت هر كسي
نيز عين سياست اوست]. چنان چه امروزه نيز شاهد همين دستهبنديها هستيم.
يكي خود را اصلاحطلب مينامد، يكي اصولگرا، يكي راست، يكي چپ، يكي معتدل
بين راست و چپ و … – در آن زمان نيز چنين بود. گروههايي بودند و بزرگاني
داشتند، با نظرات متفاوت راجع بسياري از مباحث و مسائل؛ چه اعتقادي، چه
فقهي و چه اجتماعي و سياسي.همين تشتت آرا و گروهها ايجاب ميكرد
تا داوري بين آنها و تبيين صراط مستقيم، از سوي رسول اكرم(ص) صورت پذيرد، لذا ايشان مكرر فرمودند كه «حق با علي و شيعيان
(طرفداران) اوست» و نام تشيع و شيعه نيز از اين منشأ سرچشمه گرفته است و
سپس با رجوع شيعيان در فقه به آموزههاي اهل عصمت(ع) و اهل سنّت
به فتاواي چهار مجتهد خود، دستهبندي مذاهب به اين شكل پديد آمد.***
بديهي است كه دشمنان امام حسين(ع) در كربلا، همه اسماً مسلمان
بودند و هيچ يك داعيهٔ كفر نداشتند. اما اسلامشان، همان اسلام جاهلانه،
اسلام خرافاتي، اسلام حرفي، اسلام معاويهاي و يزيدي و اسلام امام كُش بود و
نه اسلام ناب محمدي(ص) *** در ميان اين
مسلمانان، سيدالشهداء، امام حسين(ع) نيز طرفدار و علاقمندان
بسياري داشتند، چه در مكه، چه در مدينه و چه در كوفه و ساير بلاد (به غير
از شامات كه اصلاً ايشان را نميشناختند). امام(ع) از فرزدق كه از
كوفه ميآمد، پرسيدند: جوّ چگونه است و مردم را در اين امر چگونه يافتي؟
وي پاسخ داد: راستش اين است كه دلهايشان با شماست، ولي شمشيرهايشان عليه
شماست. و امام فرمودند: راست گفتي.بالاخره همان كوفياني كه به
امام نامه نوشته و دعوت كردند، طرفدار ايشان بودند و بعد تغيير جهت دادند،
نه تغيير مذهب فقهي. مثل همين امروز كه شاهديم برخي در شرايطي طرفدار شخص و
جناحي هستند و با تغيير شرايط، ناگهان جناح و جهتشان متفاوت و حتي متضاد
ميگردد. اما هم چنان نام مسلمان، شيعه يا سنّي و حتي انقلابي را براي خود
نگاه داشتهاند.اما، همانطور كه امام حسين(ع) فرمودند:
اسلام لق لقه زبان شده است و به وقت امتحان، مسلمانان كماند. آنها نيز همه
مسلمان بودند، اما مسلماناني آن چناني كه به وقت امتحان ميزان ايمان و
اسلام خود را نشان دادند.پس، شيعه و سنّي در اين بحث، جايگاهي
ندارد. چنين نيست كه گمان كنيم هر كس اسماً طرفدار جناح علي و آل علي(ع) بود، به امام پيوست و هر كس نبود، در جناح مخالف ايستاد. چنين ببود
كه گمان كنيم شخصيتي مثل حرّ يا فرزندانش، ابتدا سنّي بودند و بعد شيعه
شدند.*** شيعهٔ امام كسي است كه پيرو و تابع او باشد و هر كس
طرفدار و تابع هر كسي باشد، شيعه اوست. خواه تابع معاويه و يزيد و شمر و
خولي گردد و خواه تابع و پيرو اهل بيت عصمت و طهارت(ع).امروز
نيز اسم و رسم و ادعا شرط نيست كه كسي بگويد من مسلمانم، من شيعه هستم يا
من سنّي هستم، اگر پيرو اسلام ناب محمدي(ص) بود، مسلمان
است، اگر سنگ معاويهها، يزيدها و شمرهاي زمان خود (امريكا، انگليس،
اسرائيل و اذنابشان در هر كجا و هر پوششي) را به سينه زد، مسلمان نيست و
به رغم نماز و روزه بر اساس فقه تشيع و تسنن، اگر شرايطي پيش آيد، اقدام به
امام كُشي و ظلم ميكند.
منبع: ايكس شبهه
211008