۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۲۵ : ۰۸
عقیق:مهم
ترین دلیل بزرگداشت اربعین سیدالشهدا(ع) روایت مرسله ای از امام
عسکری(ع) است که فرموده است: نشانه های مؤمن، پنج چیز است که یکی از آن
ها زیارت اربعین است. افزون بر این، امام صادق(ع) زیارت اربعین را به
صفوان بن مهران جمّال تعلیم داده است که در آن به بزرگداشت اربعین تصریح شده است.(1)
اما درباره منشأ اهمیت اربعین در منابع کهن شیعه، باید
گفت که به این روز از دو جهت توجه شده است:
یکی از جهت بازگشت اسرا از شام به مدینه و دیگری به سبب
زیارت قبر سیدالشهدا(ع ) توسط جابر بن عبدالله انصاری، یکی از اصحاب
برجسته رسول خدا(ص) و امیرالمؤمنین(ع).
شیخ مفید، شیخ طوسی و علامة حلّی در این باره
می نویسند:
روز بیستم صفر روزی است که حرم امام حسین(ع)
از شام به سوی مدینه بازگشتند. هم چنین در این روز، جابر بن عبدالله انصاری، صحابی
رسول خدا(ص) برای زیارت امام حسین(ع) از مدینه به
کربلا آمد و او اولین کسی بود که قبر امام حسین(ع) را زیارت کرد.
دیدگاه
علما در باب اربعین
علمای اعلام اتفاق دارند که اربعین، روز بیستم ماه
صفر است؛ و زیارت اربعین هم که مأثور وارد شده و مثاب است، همان زیارت بیستم ماه
صفر است.
شیخ طوسی ابوجعفر محمد بن حسن متوفی 460 در کتاب
«التهذیب» صفحهی 17 جلد 2 باب فضل زیارت الحسین«ع» می نویسد:
اخبار وارده در زیارت مقید به اوقات خاصه است که از آن
جمله روز عاشورا و روز بیستم ماه صفر است.
عطیه
کوفی و جابر بن عبدالله انصاری اولین زائران حسینی
در «مصباح المتهجد» صفحهی 551 در استحباب زیارت حسین روز اربعین
که بیستم ماه صفر است مینویسد: روزی است که جابر در این روز به زیارت آمد.
و سید ابنطاووس در «اقبال» و علامهی حلی در «المنتهی»
و علامهی مجلسی در مزار بحار و شیخ یوسف بحرانی در «حدائق» و حاجی نوری در «تحیة
الزائر» و شیخ عباس قمی در «مفاتیح»، همه از شیخ طوسی نقل کردهاند.
اربعین و زیارت امام حسین(ع) با نام دو تن عجین
است. یکی از این دو تن «عطیة بن عوف کوفی» است که در نخستین اربعین سیدالشهداء، به
کربلا رفت و مرقد پاک آن حضرت را زیارت نمود. عطیه، اهل کوفه بود و در زمان خلافت
امیرمؤمنان علی(ع) دیده به جهان گشود. از او نقل شده است: وقتی از مادر
متولد شدم، پدرم مرا به کوفه نزد علی(ع) برد و عرض کرد: این پسر به تازگی
از مادر متولد شده، او را چه بنامم؟ امام فرموده بود: «هذا عَطیّة اللّه؛ این
هدیهای الهی است.» به همین مناسبت، مرا عطیه نامیدند. عطیه با «محمدبن اشعث» بر
ضد «حجاج بن یوسف ثقفی» حاکم ظالم مدینه قیام کرد، ولی پس از شکست محمدبن اشعث،
راهی فارس شد. وی از مردان مورد اعتماد است که شیعه و سنی از او روایت نقل
کردهاند. عطیه همچنین خطبه حضرت زهرا(س) را در مورد غصب فدک از
عبداللّه بن حسن شنیده و آن را نقل کرده است.
آن زمان که سر پاک امام حسین(ع) بر نیزه رفت و
اهل بیت او به اسارت برده شدند، عشق حضور در کربلا و زیارت مرقد مطهر امام حسین(ع) برای عاشقانش، آرزویی دست نیافتنی به نظر می رسید؛ زیرا دستگاه ستم اموی، چنان
پرده سیاه خود را برجهان اسلام گسترده بود که کسی باور نمیکرد بتوان این پرده
نفاق را درید و خود را به زیارت سرور شهیدان عالم رساند. اما آتش محبت حسین(ع) چنان در قلبهای مؤمنان فروزان بود که هیچ گاه نتوانستند آن را خاموش
کنند. آری، همین محبت بود که انسانهای دلباخته را به سوی کربلا کشاند و هنوز یک
اربعین بیشتر از شهادت او نگذشته بود که عشق حسینی، پای جابربن عبداللّه انصاری
را برای رفتن استوار ساخته، شوق دیدارو زیارت امام حسین (ع) او را حرکت
داد. جابر
وقتی خود را به کنار فرات رسانید، در آن غسل کرد تا پاک و مطهر شود، آن گاه به سوی
قبر مطهر اباعبداللّه الحسین(ع) حرکت کرد. او وقتی دست خود را روی قبر
شریف حضرت نهاد، فریادی زد و از هوش رفت. بعد از آن که به هوش آمد، سه بار گفت: یا
حسین! و سپس شروع به خواندن زیارت کرد.
تأکید
بر زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین
از مقدسترین و با فضیلت ترین عبادتهایی که در
فرهنگ روایی اسلام به آن سفارش شده، زیارت اولیای الهی و امامان معصوم(ع) است و در میان آن بزرگواران، زیارت امام حسین (ع) اهمیت
ویژهای دارد، به گونهای که برای زیارت هیچ یک از معصومان، این اندازه سفارش نشده
است. امام صادق(ع) به ابن بُکَیر که از ترس در راه زیارت امام حسین(ع) سخن میگفت، فرمود: «آیا دوست نداری که خداوند تو را در راه ما ترسان ببیند؟»
از آن جا که خداوند قلبهای مردم را در گرو عشق به امام حسین(ع) نهاد و
عشق، عاشق را به سر منزل دوست میرساند، عاشقان حسین(ع) از نخستین
اربعین، با وجود حاکمیت بیداد اموی و انواع فشارهای پنهان و آشکار، پای در راه
زیارت حضرت ابی عبداللّه نهادند و تا به امروز، زیارت امام حسین(ع) به
عنوان یک آرزوی همیشگی برای هر مرد و زن مسلمان بوده است