عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۷۷۷۵
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۷
یک حدیث، یک مسجد/
مدیر گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم با اشاره به اینکه مساجدی که در آن ها نماز خوانده نشود روز قیامت شکایت می کنند، گفت: برای هر فرد مسجدی، ضمانت نامه عبور از پل صراط و آسایشی ابدی جاری است.
عقیق: در کتاب‌ وسائل‌ الشّیعة‌ از حضرت‌ رسول‌ اکرم‌(ص) روایت‌ شده‌ است‌ که‌: قَالَ: یَجیءُ یَوْمَ الْقِیَمَةِ ثَلَاثَةُ یَشْکُونَ: الْمُصْحَفُ وَالْمَسْجدُ وَالعِتْرَةُ. یَقُولُ الْمُصْحَفُ: یَا رَبِّ حَرَّقُونِی‌ وَ مَزَّقُونِی‌، وَ یَقُولُ الْمَسْجِدُ: یَا رَبِّ عَطُّلُونِی‌ وَ ضَیَّعُونِی‌. وَ تَقُولُ الْعِتْرَةُ یَا رَبِّ قَتُلوُنَا وَ طَرَدُونَا وَ شَرَّدُونَا؛ فَأَجْثُو لِلرُّکْبَتَینِ فِی‌ الْخُصُومَةِ، فَیَقُولُ اللَهَ عَزَّوَجَلَّ لِی‌: أَنَا أَوْلَی‌ بِذَلِکَ مِنْکَ. (1)

این روایت بدین معناست که در روز قیامت‌ سه‌ گروه‌ شکایت‌ به‌ پیشگاه‌ خداوند متعال‌ می‌آورند: قرآن‌، مسجد و عترت‌. قرآن‌ می گوید: ای‌ پروردگار من‌ !مرا سوزانیدند و پاره‌ پاره‌ کردند. مسجد می گوید: ای‌ پروردگار من.‌ مرا معطّل‌ و بدون‌ عمل‌ گذاردند و حق مرا ضایع‌ کردند و عترت‌ می گوید: بار پروردگارا ما را کشتند و دور کردند و متفرق‌ کرده‌ و فراری‌ دادند؛ و در مقابل‌ پروردگار در دعوای‌ خصومت‌ و دادخواهی‌ به‌ دو زانوی‌ خود می‌نشینم‌، پس‌ خداوند عزوجل به‌ من‌ می گوید: من‌ خودم‌ اولویت‌ دارم‌ از شما دربارۀ‌ خصومت‌ و دادخواهی‌ نسبت‌ به‌ آنان‌ 

در تفسیر و شرح این حدیث، حجت الاسلام مهدی اسماعیلی، مدیر گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم(ع) با اشاره به این که این‌ روایت‌ به عنوان حدیث توبیخ، سرزنش و بیدارباش به مسلمانان منتقل شده است، گفت: کتاب آسمانی مسلمانان، قرآن، رمز حیات و وسیله نجات و عامل پیروزی، حرکت و ترقی است؛ اما این کتاب که مملو از برنامه های زندگی است در روز قیامت از برخی مردم به دلیل رها ساختن قرآن به نزد خداوند شکایت می برد و روایتی داریم که وای‌ به‌ حال‌ کسانی‌ که‌ قرآن‌ را رها کرده‌ و به‌ دنبال‌ علوم‌ دیگر رفته‌اند. 

وی افزود: گروه دوم، انبیا و پیامبران هستند که در تمام طول تاریخ برای هدایت و حمایت از مردم و مومنین زحمات و سختی های بسیار کشیدند و اگر با عدم قدردانی از تمامی زحمات آنان، سنت ایشان ترک شود در روز قیامت نزد خداوند از بندگان ناشایست شکایت می کنند. 

حجت الاسلام اسماعیلی گفت: حتی دانشمندان و تحصیل کردگان دینی نیز به دلیل متحمل شدن سال ها رنج و تحصیلات عالیه اگر در مسجدی حضور داشته باشند و افراد برای یادگیری مسائل دینی نزدشان نروند مردم را مورد سرزنش و ملامت قرار می دهند.

این کارشناس علوم و حدیث با تاکید بر این که مساجد در تمامی جوامع، کلاس های درس ایمان، اخلاق، مهرورزی و همکاری محسوب می شود اظهار کرد: در گروه سومی که در روز قیامت به نزد خداوند شکایت می برند مساجد جای می گیرند؛ مساجدی که در آن ها نماز خوانده نشود و همسایگان در آن جا حضور پیدا نکنند. 

وی افزود: ما برای حفظ جایگاه معنوی و روحانی مساجد و راضی نگاه داشتن این اماکن مقدس از خود، وظیفه داریم خانه های خداوند را پر کنیم تا جایی که خانه حقیقی هر فرد مسجد باشد؛ به این معنا که مسجد هرگز در هیچ لحظه ای از زندگی بشر به فراموشی سپرده نشود.

حجت الاسلام اسماعیلی با بیان این که خداوند با کسانی که به مسجد وارد می شوند ضمانت نامه ای را امضا می کند، توضیح داد :این ضمانت نامه این است که خداوند رحمت، آسایش و عبور از پل صراط را برای اینان به راحتی تصویب و آسایشی جاودان در دنیا و آخرت به آنان عطا می کند.

وی خاطرنشان کرد: با تامل در این حدیث می توانیم بگوییم اگر مساجد با قرآن و عترت همراه باشد می تواند بالاترین و ارزشمندترین نقش ها را در جامعه اسلامی ایفا ‌کند و امید است حضور همیشگی مردم در مساجد، طلیعه اداره جهان بر اساس توحید و مسجد و عدالت باشد.


:پی نوشت

1. وسائل‌ الشّیعة‌/ طبع‌ امیر بهادر/ ج‌ 1 ،ص‌ 304.

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین