عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۷۷۲
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۰
گفتار آیت الله "مصباح یزدی" درباره تفکر مادی و الهی:
عمده توجه مردم دنیا معطوف به موفقیت های مادی در زندگی است. چنین افرادی به چیزی فراتر از این فکر نمی کنند در نتیجه دایره انتخاب های شان محدود است و همواره در چارچوب منافع دنیوی خود می اندیشند.
عقیق: «پیامبران آمده اند تا به انسان بفهمانند که غیر از نیاز های طبیعی مشترک بین انسان و حیوان، نیازهای مهم تر دیگری نیز وجود دارد. همان گونه که جسم انسان نیاز به غذا دارد روح نیز باید به شکل دیگری تغذیه شود.
 
در حقیقت بُعد مادی انسان را خدمتگذار روح دانست. شخصیت انسان به روح است و ارزش گذاری افراد نیز بر همین اساس صورت می گیرد. در نتیجه باید برای تکامل روح و سعادت معنوی و ابدی خود برنامه ریزی کنیم.
 
بسیار مبرهن است که بُعد روحانی انسان را ارزشمند تر از جسم دانست. روح، بخش اصلی وجود انسان و منصوب به خداوند است.
 
اما عمده توجه مردم دنیا معطوف به موفقیت های مادی در زندگی است. چنین افرادی به چیزی فراتر از این فکر نمی کنند در نتیجه دایره انتخاب های شان محدود است و همواره در چارچوب منافع دنیوی خود می اندیشند.
 
 در روایت داریم که : «رحمت خدا بر کسی که ارزش خود را بشناسد». توضیح اینکه انسان همواره اعمال خود را در معرض فروش قرار می دهد و متأسفانه شَمّ اقتصادی ما در این زمینه بسیار ضعیف است، باید توجه داشته باشیم که خود را ارزان نفروشیم!
 
بهترین خریدار ما خدا است که کالاهای محدود و بی ارزش ما را که خودش به ما بخشیده، حاضر است با قیمتی بی نهایت بخرد. انسان باید همواره اعمال مختلف را مورد ارزیابی و ارزش گذاری قرار دهد و از میان آنها کارهایی را انتخاب کند که سعادت بی انتها و ابدی اش را به دنبال خواهد داشت.
 
اگر ما راه سعادت خود را به درستی بشناسیم آنگاه در انتخاب شغل، تحصیلات، ازدواج و بخش های دیگر زندگی به گونه دیگری ارزش گذاری و انتخاب خواهیم کرد.
 
حقیقت امر این است که لذت انسان های مؤمن در زندگی را بسیار بیش از مادی گرایان دانست. کسانی هستند که نیازهای متعالی را درک کرده و مسیر زندگی خود را بر این اساس تنظیم کرده اند. چنین افرادی در مواجهه با مادی گرایان تأسف می خورند که چرا عمر خود را بیهوده تلف کردند؛ نگاه این افراد به زندگی مادی مانند برخورد بزرگ ترها با اسباب بازی های کودکان است!!»
 
 
منبع: رسا
۲۱۲۱۱۳

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین