۰۶ آذر ۱۴۰۳ ۲۵ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۱۸ : ۱۱
خدا در قرآن فرمودند: بگو من بر ابلاغ رسالتم که شما را به چنین جایگاهی می رساند، هیچ مزدی جز دوستی با خویشانم از شما نمی خواهم.(2)
به گفته ابن عباس، هنگامی که این آیه نازل شد از پیامبر(ص) پرسیدند: ای رسول خدا! آنان که خدا به مودتشان فرمان داده چه کسانی اند؟ فرمود: علی(ع) و فاطمه(س) و فرزندان آن دو.(3)
مصداق
اصلی این آیه امامان معصوم(ع) هستند ولی دیگر فرزندان پیامبر(ص) از نسل
حضرن فاطمه(س) دارای احترام و تکریم اند از این رو در احکام فقه، صدقه
واجب یعنی زکات از آن رو که در روایات از آن به «أوساخ أیدی الناس» تعبیر
شده بر همه سادات حرام شده است.(4)
چنان که علامه حلی فرمودند: همه عالمان بر حرمت پرداخت زکات غیر بنی هاشم به بنی هاشم(سادات) اجماع دارند. (5)
رسول
خدا(ص) در روز عید غدیر خم فرمودند: صدقه(زکات) نه برای من حلال است نه
برای خاندانم(6)، امام صادق(ع) نیز فرمودند: صدقه برای بنی هاشم(سادات)
حلال نیست مگر در دو صورت:
1.تشنه باشد و به آبی برسند و از آن بنوشند.
2.صدقه برخی بنی هاشم برای بعضی دیگر از آنان.(7)
پاداش نیکی به سادات
رسول خدا(ص) فرمودند: در قیامت برای چهار گروه شفاعت می کنم:
1. اکرام کننده به ذریه ام پس از من، 2. برآورنده نیازهایشان، 3.آنکه برای اصلاح امورشان به هنگام اضطرار آنان بکوشد؛ 4.کسی که آنان را با دل و زبانش دوست بدارد(8)؛ همچنین فرمودند: عیادت از بنی هاشم فریضه و زیارت آنان، سنت است. (9)
امام رضا(ع) نیز فرمودند: نگریستن به فرزندان ما عبادت است، راوی
پرسید: نگاه به امامانی که از نسل شمایند یا نگاه به نسل پیامبر(ص) ؟ آن
حضرت(ع) فرمودند: بلکه نگاه به همه فرزندان پیامبر(ص) عبادت است تا وقتی
که از روش او جدا نشده و خود را به گناهان نیالوده باشند.(10)
رسول خدا(ص) فرمودند: هرکس برای فردی از فرزندانم کار نیکی انجام دهد و او پاداش وی را ندهد من نیکی او را پاداش می دهم. (11)
آزار
رساندن به خاندان پیامبر(ص) نیز کیفر دارد، امام صادق(ع) از نیاکان خود
از رسول خدا چنین روایت کرده که هر گاه در مقام محمود قرار گرفتم گناهکاران
امتم را شفاعت می کنم و خدا شفاعتم را درباره آنان می پذیرد و به خدا
سوگند درباره آزار دهنده نوادگانم شفاعت نمی کنم. (12)
پی نوشت ها: