عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۷۵۵۴
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۶
گزارش اختصاصی عقیق از مراسم یادبود حاج محمد تقی طاهری
مرتضی طاهری: پدرم سوار موتور می شد و خودش را به مراسم می رساند و بر خودش فرض می دانست تا در روضه ها شرکت کند و در آخر عمر هم نوکر امام حسین به حساب آید.
گزارش تصویری بزرگداشت حاج محمد تقی طاهری

عقیق:  سومین مراسم از سری برنامه های پرده عشاق عصر دیروز بیست و سوم آذر ماه به یادبود حاج محمد تقی طاهری پدر برادران طاهری اختصاص داشت. این مراسم که به همت سازمان فرهنگی و هنری و معاونت اجتماعی شهرداری تهران برگزار می شود این بار با حضور بسیاری از چهره های آشنای هیئتی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد که با اجرای خوب رسالت بوذری همراه بود. 

بعد از سخنان کوتاه سید مرتضی توکلی مدیر مجموعه فرهنگی ارسباران فرزاندان مرحوم محمد تقی طاهری٬ مرتضی و محسن طاهری به نقل خاطرات و خصوصیات اخلاقی پدرشان پرداختند. محمد طاهری دیگر فرزند حاج محمد تقی که برای عیادت از حاج فیروز زیرک کار همراه حاج منصور ارضی به تبریز رفته بود به دلیل شرایط بد جوی به مراسم نرسید.

مرتضی طاهری: به روضه های خانگی بیشتر توجه کنیم

حاج مرتضی طاهری فرزند ارشد حاج محمد تقی با اشاره با تشویق های پدرش برای ورود به مداحی گفت: از همان کودکی پدر ما را به مداحی تشویق می کرد. به خاطرم می آید که دانش آموز دوره دبستان بودم که برای اولین برای در روز نیمه شعبان در مراسمی بعد از پدر در پله دوم منبر به مداحی پرداختم که اتفاقا پاکت اول را هم همانجا گرفتم و نمک گیر امام حسین شدم.

حاج محسن طاهری نیز در این باره افزود: ما در خانواده ای به دنیا آمده ایم که مهم ترین رکن خانواده یعنی پدر مرحوممان ذاکر اهل بیت بود. این مسئله در کنار رفتار های پدر مهم ترین تشویق ما به سوی هیمن کسوت بشمار می رفت. تا اینکه بعد از حاج مرتضی به عنوان برادر بزرگ تر، من و همینطور حاج محمد همگی ذاکر اهل بیت شدیم.

در ادامه رسالت بوذری از همت مستمر حاج محمد تقی طاهری به برگزاری روضه های خانگی سوال کرد و مرتضی طاهری پاسخ داد: امروزه برگزاری جلسات در مکان های عمومی مانند مهدیه ها و یا مساجد و حسینیه ها رونق چشم گیری گرفته است که اتفاقا خیلی هم خوب است. اما بعد از انقلاب یکی از چیز هایی که مغفول ماند روضه های خانگی بود. باید توجه کنیم که این روضه های خانگی یکی از رسالت های هیئتی هاست که باید تداوم داشته باشد و پر رنگ تر شود. روزی که این روضه ها از خانه های ما رفت بلا و مرض و مشکلات بی شمار جایگزین شد. با وجود آن روضه ها و خصوصیاتی که با خود به درون خانواده ها می آورد تربیت کودکان هم راحت تر و مثمر ثمر تر بود. ما بیست و دوم هر ماه در خانه روضه داشتیم و البته علاوه بر آن روضه های ماهانه یک دهه هم هنگام شهادت امام صادق٬ دهه صادقیه در خانه مرحوم پدر روضه می گرفتند.

محسن طاهری: در خانه مان روضه خنوادگی داشتیم

حاج محس طاهری در ادامه سخنان برادر بزرگ تر گفت: یکی دیگر از روضه هایی که در خانه ما به همت مرحوم پدر برگزار می شد روضه های هفتگی و خانوادگی بود. پنجشنبه شب ها همگی می نشستیم و مادر هم می نشست و چادر سر می انداخت و پدر هم روضه حضرت رقیه می خواندند. بعد هم مادر سفره حضرت رقیه پهن می کرد و همگی دور آن جمع می شدیم.

حاج مرتضی طاهری با اشاره به اینکه انقلاب مدیون روضه های خانگی است، گفت: امروزه حتی روضه خوان های خانم بسیار خوبی تربیت شده اند که می توان از این ها هم برای برگزاری روضه های خانگی استفاده کرد.

محسن طاهری در ادامه با اشاره به خصوصیات شعر خوانی پدرش گفت: همانطور که مقام معظم رهبری هم بارها اشاره کرده اند مرحوم پدر به خواندن شعر های با مغز و پرمحتوای تربیتی خیلی اعتنا می کرد. به جوانان هم توجه به این نکته را توصیه می کرد. حتی به خود ما هم با آن لهجه صریح بارها تذکر می داد. سعی می کرد اشعاری که می خواند اشکال ادبیاتی هم نداشته باشد و باز همین مسائل را به جوانان گوشزد می کرد و اشکالات شعر هایشان را یادآور می شد. گذشته از رابطه پدر و فرزندی که میان ما بود بر خودم وظیفه می دانم برخی از مطالب را در اینجا بگویم. پدر تا آخرین لحظه خود نوکر اباعبدالله بود. نفس گرم و موثری داشت. یادم هست از سفر عتبات برگشته بودم و می بایست برای اجرای مراسمی به دوبی می رفتم. اما هنگام برگشت از کربلا گذرنامه ام را گم کرده بودم. رفتم به عیادت پدر و ماجرا را تعریف کردم. همان طور که دراز کشیده بودند دست به سینه بردند و آرام ذکر یا کاشف الکرب عن وجه الحسین را گفتند. باور کنید وقتی از پدر جدا شدم فردی تماس گرفت که من راننده ام و فلان جا گذرنامه شما افتاده بود و برداشتم. می خواهم با این خاطره به اعتقاد عمیق پدر به دستگاه امام حسین اشاره کنم. واقعا تا آخرین لحظه نوکری امام حسین را کرد نتیجه اش را هم در زندگی خود می دید.

مرتضی طاهری نیز با اشاره به سبک زندگی پدرشان گفت: چند سالی من و خانواده توفیق داشتیم به همراه خانواده پدری سمت پیروزی زندگی می کردیم. محله پدر ما نازی آباد بود و پدر هم همان جا مراسم را دایر کرده بود و هفتگی می رفت. بعد از اینکه به پیروزی نقل مکان کردیم هر هفته سوار موتور می شد و در سرما و گرما خودش را به همان مراسم می رساند و بر خودش فرض می دانست تا در روضه ها شرکت کند تا اینکه در آخر عمر هم نوکر امام حسین قلم داد شود.

انسانی: نوکری مقام بالایی است که اختصاص به قمر بنی هاشم دارد

در ادامه حاج علی انسانی شاعر و مداح اهل بیت و یکی از شاگردان مرحوم حاج محمد تقی طاهری با اشاره به جایگاه نوکری امام حسین گفت: وقتی من از این مراسم با خبر شدم اصرار داشتم که یا چنین مراسمی نباشد و یا در صورت برگزاری در حد و اندازه جایگاه نوکری امام حسین برگزار شود. صحبت از جایگاه فرد و افراد نیست بلکه سخن از بزرگداشت کسانی است که منتسب به امام حسین هستند و عمری را نوکری که نه بلکه ذاکری آن بزرگوار را کرده اند. نوکری مقام بالایی است که اختصاص به حضرت قمر بنی هاشم دارد.

وی ادامه داد: حاج محمد تقی طاهری با حاج اکبر نظری از جمله کسانی بودند که زیر پر و بال من را گرفتند تا اینکه من هم افتخار ذاکری را پیدا کنم. خاطرم هست روضه ای برای طفلان مسلم در محله راه انداخته بود که جمعه صبح ها خودش هم می آمد و دعای ندبه می خواند و بعد هم روضه طفلان می خواند و واقعا مراسمی در خور این طفلان حضرت مسلم برقرار می کرد.

این مداح پیشکسوت امام حسین در نهایت با اشاره به برنامه ریزی های دشمنان بر علیه شعیان گفت: امروزه این چنین مراسم هایی باید با شکوه تر برگزار شود. وقتی که دلار های فراوان برای به گوشه راندن شیعه خرج می شود و هر روز جمعیت شیعه هم کمتر و کمتر می شود نباید دست روی دست گذاشت تا اینکه روضه امام حسین از رونق بیفتد.

شجاعی: ذاکران برگزیده اهل بیت هستند

دیگر سخنران این مراسم حجت الاسلام سید قاسم شجاعی٬ منبری با سابقه و یکی از همنشینان حاج محمد تقی بود. وی با اشاره به خصوصیات این ذاکر اباعبدالله گفت: من با حاج محمد تقی سالها مانوس بودم و با یکدیگر مراسم فراوانی را اجرا کرده ایم. پدر حاج محمد تقی هم منبری و سخنران بود. از این رو این مرحوم هم چکیده ای از مبانی خدمتگزاری و نوکری اباعبداالله بود. چرا که ذاکری و نوکری سید الشهدا بدون توجه خود ائمه و دعای خیر پدر و مادر امکان ندارد. کسانی که در این راه هستند خواسته و برگزیده خود اهل بیت هستند.

وی با اشاره به ماجرا غدیر خم خاطر نشان کرد: وقتی پیامبر دست امام علی را بالا برد و او را امیر المومنین خواند حسان بن ثابت در وصف امام علی قصیده سرود. پیامبر هم به او گفت که تا وقتی که در این راه و در این عقیده باشی روح الامین موید تو خواهد بود. اما اینطور نشد و چنان که در تاریخ آورده اند روزی امیر المومنین وارد مسجد شد و فردی از امام پرسید که اگر تو می گویی که پیامبر تو را برگزیده است شاهدی بیاور. که امام علی رو به حسان کرد و گفت تو شاهدی حسان ماجرا را نقل کن که او گفت من شاهد نیستم و اشعاری را هم به من نسبت می دهند که من از آن ها بی اطلاع هستم.

حجت الاسلام شجاعی ادامه داد: من هنوز به سن بلوخ نرسیده بودم که با چند تن از نوکرهای اهل بین خدمت آیت الله سید عبدالله شیرازی رفتیم. او گفت که من به اصح روایات، خودم دیده ام که هر کسی که برای امام حسین گریه کند٬ بگریاند و یا شبیه گریه کننده ها باشد بهشت بر او واجب می شود.

در ادامه این مراسم بعد از اینکه حاج علی انسانی و حاج آقای معتمدی به روضه خوانی پرداختند از خانواده حاج محمد تقی طاهری تجلیل شد. در این تجلیل حجت الاسلام شهاب مرادی از طرف سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و لوحی نیز از طرف معاونت اجتماعی شهرداری و همینطور لوحی هم از سوی مدیریت فرهنگسرای ارسباران به خانواده طاهری و مادر مکرمه شان تقدیم شد.

گزارش: امین یگانه

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
0
1
بیاد حسن زلفقاری هم برنامه بگیرید
سامان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
0
1
حاج محمد طاهری پس کو؟
سام
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
0
1
با سلام وتشگر
و اما بعد
اقا چرا اقای محمد طاهری در مجلس نیستند
سام از اروپا
پاسخ ها
سیدامیرحسین سمیعی
| Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
سلام ایشان همانطور که در ابتدای گزارش آمده است در آن زمان به همراه حاج منصور برای عیادت از حاج فیروز به تبریز رفته بودند و بدلیل شرایط جوی به مراسم نرسیدند.
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین