عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۷۲۹۰
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۵
بریر از یاران باوفای امام حسین (ع) و از افراد شایسته و پرهیزکار بود که در کوفه به شجاعت شهرت داشت.
شادمانی سیدالقراء کربلا در روز عاشورا
عقیق: وی از تابعین بزرگ پیامبر (ص) و از یاران امام علی و امام حسن(ع)  بود. او از قبیله همدان و اعراب یمن و از اشراف ساکن کوفه بود که موقعیت علمی و اجتماعی و فضایل چشمگیری داشت. بسیار عابد و زاهد و از شخصیت های مشهور قرآنی در کوفه بود. به او سیدالقراء (سرور قاریان) می گفتند و در مسجد کوفه به قرائت و تعلیم قرآن می پرداخت. وی از محضر امام علی و امام حسن مجتبی(ع)  استفاده های علمی کرده است. اسحق بن عمرو بن عبدالله سیعی کوفی از تابعین بزرگ پیامبر (ص)، خواهرزاده اوست که گویند 40 سال نماز صبح خود را با وضوی نماز عشا خواند و هر شب یک بار ختم قرآن می کرد. بریر صاحب تالیفاتی از جمله «قضایا و احکام» بود که مجموعه داوری ها و احکام اوست که از اصول و منابع معتبر شیعه به شمار می رود.

او در سال 60 هجری از کوفه به مکه رفت و به امام حسین(ع) پیوست و همراه امام حسین (ع) به کوفه آمد، گویند روز تاسوعا از آن جهت که به شهادت می رسد بسیار خوشحال بود.
شب عاشورا از کسانی بود که برخاست و در حمایت و جانبازی امام حسین(ع) سخنرانی ایراد کرد و روز عاشورا چندین بار در برابر دشمنان رفت و سخنرانی کرد، وفاداری او نسبت به امام حسین (ع) مشهور است.
گویند بریر با عبدالرحمن عبدربه أنصاری، صبح عاشورا به شوخی و مزاح پرداخت. عبدالرحمن به او گفت: دست از مزاح بردار، سوگند به خدا که این ساعت، موقع مزاح و باطل نیست. بریر در پاسخ گفت: سوگند به خدا که تمام عشیره و قوم من می دانند که من اهل مزاح و سخنِ درهم و باطل نبوده ام، نه در سن جوانی و نه در سن کهولت؛ ولیکن قسم بخدا که الآن آنقدر خوشحال و مسرورم به آنچه ما به آن برخورد خواهیم کرد. سوگند بخدا که بین ما و ملاقات حوریان بهشتی هیچ فاصله ای نیست، مگر یک حمله که از طرف این قوم بشود و ما جان خود را در نصرت فرزند پیامبر اکرم(ص) فدا کنیم، و چه بسیار دوست دارم که این امر زودتر صورت گیرد.
به روایتی بریر پس از شهادت حر بن یزید ریاحی آهنگ میدان کرد و در برابر دشمن چنین رجز می‌خواند:

انا بریر و ابی خضیر لیس یروع الاسد عند الزئر
یعرف فینا الخیر اهل خیر اضربکم ولا اری من ضر
او همچنین فریاد برآورد که‌ ای قاتلان مؤمنان و فرزندان یادگاران پیامبر (ص)، پیش بیایید؛ و پس از آن‌ که سی یا 40 تن از سپاه دشمن را از پای درآورد، با رضی بن منقذ عبدی به ستیز پرداخت.
پس از لختی مبارزه، رضی بن منقذ را بر زمین زد و بر سینه‌اش نشست. رضی فریاد برآورد و از یاران خود کمک خواست.
در این هنگام کعب بن جابر با نیزه به بریر حمله کرد و آن را در پشتش فرو برد و سرانجام بریر با ضربات پی در پی شمشیر کعب به شهادت رسید.
در زیارت اربعین و زیارت شهدا می‌خوانیم (زیارت رجبیه) "السلام علی بریر بن خضیر".





پی نوشت ها:
1_( بحارالانوار، طبع کمپانی ج 10؛)

2_(الفتوح، ج ؛)
3_(حسین (ع) خون خدا؛)
4_(منتهی الامال)
منبع:قدس
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین