عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۷۱۵۲
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۹
طب الرضا(ع)؛
حسینعلی پورافضلی: از زیتون در قرآن کریم بسیار به نیکی یاد شده است. نام این میوه شش بار در قرآن کریم آمده است؛ پنج بار با میوه‏هاى دیگر و یک بار نیز در آیه 35 از سوره 24 (نور) به تنهایى براى روغن آن آمده است.

عقیق:قرآن به نحو بى‏ سابقه ای از زیتون با صفت مبارک، به معناى فرخنده و بابرکت، نام برده؛ صفتى که در قرآن کریم غالباً براى کتاب و کلام و مکان مقدّس به کار رفته است. (1)
در طب اسلامی زیتون مورد توجه پیامبر اکرم(ص) و سایر ائمه(ع) نیز بوده و در مورد آن سفارش های زیادی فرموده اند. در آموزه های پزشکی سنتی در مورد خواص زیتون، عصاره آن، جوشانده برگ آن، ضماد میوه و برگ آن، روغن زیتون، صمغ درخت زیتون و دمکرده آن سخنان زیادی مطرح شده است .امروزه همه محققین معتقدند روغن زیتون بهترین روغن دنیا است و به خاطر اثرات مثبتی که بر روی پوست و مو دارد به عنوان روغن زیبایی نیز از آن یاد می شود.
در روایات زیادی از ائمه(ع) به استفاده از روغن زیتون و ماساژ بدن با آن سفارش شده است. از جمله آنکه امام رضا(ع) از حضرت علی(ع) نقل می کنند که رسول خدا(ص) فرمودند: زیتون را بخور و آن را بر بدنت بمال؛ زیرا هرکس آن را بخورد و با آن روغن مالی کند، شیطان چهل روز به او نزدیک نمی شود. البته در تفسیر کلمه شیطان برخی گفته اند که منظور همان میکروب و بیماری می باشد. (2)
امام رضا(ع) همچنین در خواص این روغن اعجاب انگیز فرموده اند: «عَلَیکُمْ بِالزَّیتِ فَإِنَّهُ یکْشِفُ الْمِرَّةَ وَ یذْهِبُ الْبَلْغَمَ وَ یشُدُّ الْعَصَبَ وَ یذْهَبُ بِالضَّنَی وَ یحَسِّنُ الْخُلُق‏ و یطیب النفس و یذهب بالغم». بر شما لازم است که از زیت(روغن زیتون یا هر گونه روغن مایع) استفاده کنید؛ زیرا صفرا را آشکار و بلغم را از بین می‌برد و عصب را تقویت، بیماری را نابود و اخلاق انسان را نیکو می‌کند، روح را آرامش می‌دهد و غم را از بین می‌برد. (3)
و در صحیفه الرضا(ع) از امام صادق(ع) نقل شده است که در مورد نحوه خوردن زیتون به ام هانی چنین فرمودند : در یک ظرفی آب و زیتون و نمک بریز و بخور. (4)
کارشناسان تأکید کرده اند که زیتون میوه ای خوراکی و روغن دار است، که در تغذیه و مصارف داروئی اهمیت زیاد دارد. برای تولید سوخت بدن، غذایی نیروبخش و دارای مقادیر زیادی چربی و مواد معدنی مانند: فسفر، گوگرد، منیزیم، پتاس، آهک، آهن، مس، کلر و منگنز است. فشار خون را کم می کند و تب بر است. روغن آن نرم کننده و ملیّن و برای رفع عوارض کلیه ها و سنگ های صفراوی و قولنج های کلیوی و کبدی و رفع یبوست بسیار نیکوست.
امام رضا(ع) در جایی دیگر درباره استفاده از این میوه اعجاب انگیز به نقل از رسول اکرم(ص) فرموده اند: «نِعْمَ الطَّعَامُ الزَّیتُ یطَیبُ النَّکْهَةَ وَ یذْهَبُ بِالْبَلْغَمِ وَ یصَفِّی اللَّوْنَ وَ یشُدُّ الْعَصَبَ وَ یذْهَبُ بِالْوَصَبِ وَ یطْفِئُ الْغَضَب‏؛» روغن زیتون، خوب طعامی است که دهان را خوش‌بو می‌کند، بلغم را می‌برد، رنگ پوست را درخشنده می‌نماید، عصب را نیرومند و بیماری را نابود می‌کند و خشم را فرو می‌نشاند. (5)

پی نوشت ها:
آیه 35 از سوره 24 (نور)
عیون اخبار الرضا ج2. ص42
عیون اخبار الرضا ج2 . ص35
صحیفه الرضا . ص 28
مکارم الاخلاق، ص 190

منبع:قدس آنلاین


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین