عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۷۱۵
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰
حقیقت جهنم در کلام آیت الله جوادی آملی:
در جریان قصه عقیل، امیر المومنین (ع) فرمود: مگر رشوه را یک آدم عاقل می خورد؟! این قی کرده افعی است. یعنی واقعا سمّ است. تشبیه نیست! حضرت که معاذالله قصد اغراق و مبالغه ندارد، وقتی باطن اشیا معلوم شود، روشن می شود که رشوه ظاهرش رشوه است ولی باطنش سم است، باطن بعضی از امور آتش است.
باطن گناه آتش است، هیزم جهنم از جنگل نمی آید!! بلکه هیزم جهنم خود ظالم است و آتش آن هم که «نارالله الموقدة تطلع علی الافئدة» است. آتش از درون در می آید و کل شخص را می سوزاند و گُر می گیرد.
اگر بخواهیم کوره ای داشته باشیم و چیزی را آب کنیم یا تغییر بدهیم نیاز به مواد اولیه سوخت و سوز مثل هیزم و نفت و مانند آن داریم، بعد یک ماده انفجاری به آن می زنیم تا گُر بگیرد بعد هم مواد را در آن می ریزیم و می جوشانیم مثل کارخانه فولاد و مانند آن. قرآن می فرماید ما هر سه اینها را در جهنم داریم اما هر سه خود انسان است!!
مواد اولیه سوخت و سوز که خود انسان است: «وَأَمَّا الْقَاسِطُونَ فَکَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَبًا»
ماده انفجاری که اینها را گُر می دهد رهبران کفرند که از آنها به عنوان «وقودالنار» یاد می کند: « فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ»
وقتی که گُر گرفت افرادی را که باید بسوزند در آن می ریزند: «ثُمَّ فِی النَّارِ یُسْجَرُونَ».
این سه دسته از آیات مشخص می کنند که مواد اولیه سوخت و سوز ظالمینند، ماده انفجاری که در دنیا دیگران را می سوزاند و مشتعل می کرد و در آخرت هم مشتعل می کند سران کفر هستند. و وقتی جهنم افروخته شد افرادی را که باید عذاب کنند وارد آن می کنند.
در جریان قصه عقیل، امیر المومنین (ع) فرمود: مگر رشوه را یک آدم عاقل می خورد؟! این قی کرده افعی است. یعنی واقعا سمّ است. تشبیه نیست! حضرت که معاذالله قصد اغراق و مبالغه ندارد، وقتی باطن اشیا معلوم شود، روشن می شود که رشوه ظاهرش رشوه است ولی باطنش سم است، باطن بعضی از امور آتش است.
جهنم در دنیا نیست ولی الان در جای خود موجود است، الان جهنم و بهشت موجودند، وجود مبارک امام رضا (ع) فرمود : «از ما نیست کسی که بگوید جهنم و بهشت خلق نشده است».
 
 
منبع: رسا
کدخبرنگار:۲۱۲۱۱۳

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین