عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۶۷۸۵
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۳
آیت‌الله اراکی در نشست مطبوعاتی تشریح کرد
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: 27 دی ماه کنفرانس وحدت اسلامی در تهران برگزار می‌شود که نخستین روز هفته وحدت نیز به همین مناسبت با نام حضرت محمد(ص) مزین شده و جشن‌هایی در سراسر جهان برپا خواهد شد.

عقیق: نشست مطبوعاتی آیت‌الله محسن اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پیرامون برگزاری دومین نشست کمیته میانجیگری اسلامی در ترکیه در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد.

آیت‌الله اراکی در این نشست مقدمتاً به کار با اهمیت خبررسانی جهادی اشاره کرد و گفت: امروز ما به عنوان مجمع تقریب و نظام جمهوری اسلامی معتقدیم ترویج گفتمان دوستی و آشتی بین جامعه مسلمین فریضه و واجب شرعی است، ما از اصحاب رسانه تا مسئولان نهادها و سیاسیون، اهالی هنر و قلم و نخبگان موظفیم گفتمان دوستی و آشتی را در جامعه اسلامی ترویج دهیم.

وی با ابراز تأسف از فعالیت دشمنان جامعه اسلامی و عناصر عقب مانده در این جامعه که به ترویج گفتمان جنگ مبادرت می‌کنند، افزود: در فضای تیره فتنه همه چیز از کار خواهد افتاد و امکان ترقی از بین می‌رود، قطعاً هیچ آسیب و ضرری آسیب رسان‌تر از پرورش فتنه و دشمنی نیست.

آیت‌الله اراکی با بیان اینکه از همین جا نخبگان جهان اسلام و اصحاب قلم را به نشر دوستی و گفتمان آشتی در جامعه اسلامی دعوت می‌کند، بیان داشت: امروز کشنده‌ترین بیماری در جامعه اسلامی ما که خطرناک‌تر از سرطان هم هست، بیماری فتنه است وظیفه ما این است که در اندیشه جوامع مسلمین گفتمان صلح و آشتی را ترویج دهیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: ما از مؤسسات دینی داخل و خارج – جامعة الازهر مصر گرفته تا مراکز دینی عربستان سعودی، پاکستان، اندونزی، پاکستان و ...- انتظار داریم تا گفتمان دوستی و برادری را بین مسلمانان نشر دهند، به طور قطع مهم‌ترین مصلحت مسلمین آشتی و یکدلی بر اساس حدیث متواتر رسول اکرم(ص) است.

*27 دی ماه کنفرانس وحدت اسلامی در تهران برپا می‌شود

وی با اشاره اینکه بر اساس همین اهداف کمیته صلح تقریب سال گذشته پیشنهاد و امسال به فعالیت می‌پردازد، گفت: علمای کشورهای جهان اسلام از ایران، مصر، ترکیه، مالزی، عراق، سوریه، عربستان، الجزایر، سودان و ... همین طور 40 نفر از نخبگان در این کمیته عضو هستند، نخستین اجلاس این کمیته سال گذشته در بیروت و دومین اجلاس هم دو هفته پیش در استانبول برپا شد.

آیت‌الله اراکی در تشریح برنامه‌های اجرا شده در کنفرانس استانبول گفت: این اجلاس دارای چهار کمیته شامل کمیته مصر(رسیدگی به مشکلات و پرهیز از روش‌های تند کینه‌توزانه)، کمیته سوریه(توافق علمای دینی سوریه و زمینه‌سازی ایجاد و التیام جامعه اسلامی برای پرهیز از شکاف)، کمیته عراق(ارتباط با گروه‌های مختلف برای اتحاد) و در نهایت کمیته کشورهای جنوب شرق آسیا(میانمار، اندونزی، علمای ایران و ...) بود.

وی در ادامه سخنانش درباره کنفرانس وحدت اسلامی سال جاری که از 27 تا 29 آذر ماه در تهران برگزار می‌شود، افزود: حدود 400 تن از علما و نخبگان جهان اسلام برای شرکت در این کنفرانس به تهران می‌آیند، ضمناً ما در کنفرانس آینده اجتماع مجمع عمومی تقریب را داریم که متشکل از اعضایی است که به عنوان عضو فعال در مجامع تقریبی حضور دارند.

*پیشنهاد روز جهانی حضرت محمد (ص) مطرح شد

آیت‌الله اراکی توضیح داد: امسال طبق روال گذشته روز سوم کنفرانس به دیدار با مقام معظم رهبری اختصاص دارد، همچنین علاوه بر کنفرانس امسال یک برنامه دیگری نیز برای ایجاد روز جهانی حضرت محمد پیشنهاد کردیم که نخستین روز هفته وحدت روز جهانی محمد(ص) باشد تا در این روز در سراسر جهان جشن‌های میلاد برای ترویج فرهنگ محمدی برپا ‌شود.

وی در پایان در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره فعالیت‌های مجمع تقریب در ترکیه برای مبارزه با رژیم صهیونیستی گفت: مواضع سیاسی جامعه مسلمان و اکثریت نخبگان کشور ترکیه نسبت به رژیم صهیونیستی منفی است، البته ما خودمان اجلاس ترکیه را با همکاری اصیل ترک از رهبران جامعه اسلامی ترکیه و همکاری گروه همکار ایشان انجام دادیم و از ابتدا که ایشان پیشنهاد داد تلاش‌های زیادی کردند، صرفنظر از سیاست‌های دولت ترکیه که نسبت به کشورهای اسلامی تقریبی نبوده، اکثریت نخبگان ترکیه و جامعه اسلامی این کشور همراه و همفکر ما هستند.

*بیانیه مشترک ایران و ترکیه منتشر خواهد شد

وی در پایان خاطرنشان کرد: دو ماه پیش عده‌ای از علمای ایران برای گفت‌وگو با علمای ترکیه دعوت شدند و بحث‌های مفیدی برای ضرورت اتحاد جهان اسلام انجام شد، در این راستا به زودی بیانیه‌ای مشترک هم بین علمای ایران و ترکیه منتشر خواهد شد.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین