عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۶۶۹۴
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۳

عقیق: بر اساس روایات و احادیث ارزش هر انسانی به مقداری است که در برابر گناه مقاومت می‌کند.

در آیه 32 سوره «نجم» در این زمینه آمده است که:

«الَّذِینَ یَجْتَنِبُونَ کَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ إِلَّا اللَّمَمَ ۚ إِنَّ رَبَّکَ وَاسِعُ الْمَغْفِرَةِ ۚ هُوَ أَعْلَمُ بِکُمْ إِذْ أَنْشَأَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَإِذْ أَنْتُمْ أَجِنَّةٌ فِی بُطُونِ أُمَّهَاتِکُمْ ۖ فَلَا تُزَکُّوا أَنْفُسَکُمْ ۖ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقَیٰ»

"کسانی که از گناهان بزرگ و زشت کاری‌ها جز لغزش‌های کوچک دوری می‌کنند(مورد آمرزش‌اند) یقیناً آمرزش پروردگارت گسترده و وسیع است. او به شما از هنگامی که شما را از زمین به وجود آورد و از هنگامی که در شکم مادرانتان جنین بودید، داناتر است؛ پس خودستایی نکنید. او به کسی که پرهیزکاری پیشه کرده است، آگاه‌تر است"

همچنین امام علی(ع) در این رابطه فرمودند:

"به خدا سوگند اگر کره زمین را به من دهند تا برای گرفتن پوست جوی از دهان مورچه‌ای مرتکب گناه شوم این کار را نخواهم کرد"(1)

امام علی(ع) فرمودند:

"بدترین گناه، گناهی است که انسان آن را سبک یا کوچک بشمارد.(2)

در روایات می‌خوانیم:

"همانا دوست پیامبر کسی است که مطیع خدا باشد گرچه نسبتی با حضرت نداشته باشد و دشمن پیامبر کسی است که نافرمانی خدا کند گرچه از نزدیکان حضرت باشد.(3)

بعضی عوامل، گناهان صغیره را به کبیره تبدیل می‌کند، از جمله:

اصرار بر گناهان صغیره، سبک شمردن گناه، شادی هنگام گناه، گناه از روی طغیان، مغرور شدن به مهلت‌های الهی، آشکارا گناه کردن، گناه بزرگان و افراد برجسته.

آثار گناه

قساوت دل، سلب نعمت، رد دعا، تغییر رزق، محروم شدن از بعضی عبادات نظیر نماز شب، بلای ناگهانی، قطع باران، ویرانی خانه، رسوایی و خواری، کوتاهی عمر، زلزله، فقر و ناداری، اندوه و بیماری، تسلط اشرار که برای هر یک از این آثار، آیات و روایاتی وارد شده است.

راه‌های جبران گناه

نماز، استغفار، انفاق، حل مشکلات مردم، کار نیک، دوری از گناهان کبیره، ایمان و عمل صالح، شرکت در جنگ و جهاد، سلام کردن، طعام دادن و نماز شب.


پی نوشت:

(کتاب دقایقی با قرآن، تالیف: حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی.)
1_(نهج‌البلاغه خطبه224)
2_(نهج البلاغه حکمت477)
3_(وسائل، ج15، ص238)

منبع:ایسنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین