عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۶۶۳
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۹
شیخ حسین انصاریان در گردهمایی تجلی خدمت
امام صادق(ع) فرموده اند به محض اینکه پای انسان به زمین رسید اولین قانون خداوند برای وی این بود که هرچه را برای خود به خوبی می خواهی برای همه بندگانم بخواه و هرچه را برای خود نمی خواهی برای یک نفر از بندگان دیگرم نیز نخواه.

حجت الاسلام حسین انصاریان در گردهمایی تجلی خدمت که پیش از ظهر پنج شنبه در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد، اظهار داشت: چهار موضوع مهم از متن آیات قرآن کریم وجود دارد که در رابطه با عناصر شخصیتی انسان و ساختمان  انسانیت او استفاده می شود.

وی افزود: ابتدا اینکه خداوند متعال مقامی را که برای این موجود ذاتا قرار داده برای احدی از موجودات عالم حتی موجودات غیبی قرار نداده است، خداوند این مقام را با کلمه خلیفه به تمام فرشتگان اعلام کرده است.

 انصاریان با بیان اینکه خلیفه به فارسی یعنی جانشین، گفت: شخص خردمند، حکیم و عاقل کسی را به جانشینی انتخاب می کند که آن جانشین در حد جایگزینی وی باشد و بتواند اعمالی را که یک نائب می تواند انجام دهد، انجام بدهد.

 این مبلغ و کارشناس دینی تاکید کرد: اگر اینگونه نباشد و جانشینی بدون اینگونه خصوصیات انتخاب شود، باید گفت که انتخاب آن از ابتدا غلط بوده است، تمام خردمندان کسانی را به عنوان جانشین خود بر می گزینند که توانایی انجام وظیفه را در ان سمت داشته باشد.

 وی اضافه کرد: عنوان دیگری که به انسان به طور ذاتی اهدا شده عنوان کرامت است، در کشور ما مردم به کسی کریم می گویند که به راحتی بخشش می کند اما لغت کرامت در عربی معنایی وسیع تر دارد.

 

پیامبر اکرم (ص)، نقطه اجتماع هم ارزش ها بود

 انصاریان در این زمینه اظهار داشت: کریم در اصطلاح قرآن و لغت عربی به معنای نقطه اجتماع همه ارزش ها است، به پیامبر اسلام (ص) کریم می گویند به دلیل اینکه ایشان نقطه اجتماع همه ارزش های مثبت است و قرآن کریم بیان می دارد که این کرامت مانند خلافت خاص نیست.

 وی با تاکید بر اینکه سومین خصوصیت انسان این است که خداوند قصد داشت موجودی را بیافریند که تجلی گاه هدایت تشریحی باشد، گفت: موجودی که نه به اجبار که به اختیار به سمت خوبی ها برود.

 

خلافت، هدایت، کرامت و معرفت چهار ویژگی ذاتی انسان است

 وی با اشاره به اینکه خداوند قصد داشت موجودی بیافریند تا تنها به اعماق عینیت دانش خود دست یابد بلکه تا اعماق کوچکترین جز هستی نیز  پیش برود، گفت: بنابراین خلافت، هدایت، کرامت و معرفت چهار ویژگی ذاتی انسان است.

انصاریان اظهار داشت: اراده خداوند بر این تعلق گرفته است که از میان میلیارد ها کهکشان و کره، زمین انتخاب شود و انسان بر روی این کره زندگی کنند و خداوند قبله و کعبه انسان، بسیاری از اولیا و معصومین و مدارس علم و دانش را بر روی زمین قرار داده است.

 وی تاکید کرد: امام صادق(ع) فرموده اند به محض اینکه پای انسان به زمین رسید اولین قانون خداوند برای وی این بود که هرچه را برای خود به خوبی می خواهی برای همه بندگانم بخواه و هرچه را برای خود نمی خواهی برای یک نفر از بندگان دیگرم نیز نخواه.

 این کارشناس دینی گفت: یکی از اهدافی که انبیا خدا (ع) عمرشان را برای تحقق آن هزینه کردند همین قانون بود، خداوند فرمود شما را جانشین های روی زمین قرار می دهم چرا که قبل از شما زمین یک منطقه بایر بود و باید آن را آباد کنید.

 وی با بیان اینکه آباد کردن زمین یعنی همان راهی که انبیا (ع) رفتند، گفت: انبیا (ع) راه های آبی، زمینی، سدسازی، خیاطی و ساختن خانه های محکم را باب کردند، در واقع آن ها بودند که وجودشان منشا این تمدن عظیم جهانی شد.


 منبع: مهر

کدخبرنگار:212111


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین