عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۶۳۹۳
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۱
حجت‌الاسلام جلالی، کارشناس امور مذهبی گفت: امام سجاد(ع) سه فعالیت عمده داشتند که باید تا ظهور امام زمان(ع) استمرار داشته باشد. اول تربیت غلام و کنیز، دوم؛ بیان مناجات و احکام در صحیفه سجادیه و سوم رساله حقوق ایشان.
فعالیت امام سجاد برای ماندگاری دین
عقیق:حجت‌الاسلام جلالی، کارشناس امور مذهبی و فرهنگی با توجه به ایام شهادت امام سجاد(ع) پیرامون ایشان و سبک و سیره زندگی گفت: امام سجاد(ع) در سن 57 سالگی به واسطه زهر هشام‌ابن‌عبدالملک مسموم شده و در سال 94 یا 95 هجری قمری، به شهادت رسیدند. دوران امامت ایشان 35 سال به طول انجامید.

وی ادامه داد: ایشان در کربلا 21 یا 22 ساله بودند وقتی امام سجاد 21 ساله باشند، حضرت علی‌اکبر(ع) قطعاً 18 ساله نبودند چون برادر بزرگ‌تر هستند. مادر حضرت امام سجاد(ع) یعنی شهربانو در زمان ولادت امام سجاد(ع) به رحمت ایزدی پیوست؛ اما مادر حضرت علی‌اکبر(ع) که لیلا بود، 23-24 سال داشت که قطعاً در کربلا حضور نداشت اما در قید حیات بودن و یا نبودنشان اختلاف نظرهایی وجود دارد. رباب مادر حضرت علی‌اصغر(ع) بود؛ برخی می‌گویند شاید ایشان مادر حضرت رقیه بوده باشد.

حجت‌الاسلام جلالی پیرامون شرایط سیاسی خلفای حاکم بر عصر امام سجاد(ع) تصریح کرد: خلفایی که در زمان ایشان حکومت می‌کردند بسیار جلاد بودند لذا دوره‌ امام سجاد(ع) پر مخاطره بود. امام سجاد(ع) در دوره خلافت یزید، مروان، عبدالملک و دو پسرش ولید و هشام‌بن‌عبدالملک زندگی کرده‌اند؛ لذا با دوره پرخطری مواجه بودند. در زمان وداع، حضرت سیدالشهدا(ع) امامت را به حضرت زین‌العابدین(ع) واگذار کردند.

این کارشناس امور مذهبی در ادامه سخنان خود افزود: در انتهای قبرستان بقیع فردی به نام ابوسعید خدری به خاک سپرده شده است که یکی از صحابه پیامبر(ص) و پیرمردی نابینا بود، که یک نوه دختری داشت. یک روز در حالی‌که دخترش به فرزند شیرخواره‌اش شیر می‌داد از سوی والیان حکومت خودکامه نزد او آمدند و گفتند: «چنان چه چیزی در خانه داری به ما بده». آن مرد خدا را قسم خورد که هیچ چیز در خانه ندارد از دخترش نیز همین سوال را پرسیدند او هم در پاسخ گفت که چیزی ندارد.

وی اضافه کرد: عاملان ستمگر حکومتی دست به دامان دختر بردند و پاهای بچه شیرخواره را در حالی که شیر می‌خورد گرفته و بلند کردند و او را به دیوار کوباندند. به صورتی که مغز کودک شیرخواره به همراه شیر با هم بر دیوار حک شد. به خود ابوسعید خدری نیز حمله کرده و او را به شهادت رساندند. ببینید چنین افراد ستمگری با امام سجاد(ع) و اصحابش چه کردند.

حجت‌الاسلام جلالی ادامه داد: هر امامی ولایت را به امام بعد از خود واگذار کرده است و هر امامی در زمان خودش چنان چه کاری را انجام داده است آن کار تا فرج امام زمان(عج) استمرار دارد. به عنوان مثال نهج‌البلاغه، فقه امام باقر(ع) و فقه امام صادق(ع) همچنان استمرار دارد. امام سجاد(ع) نیز سه فعالیت عمده داشتند که باید تا ظهور امام زمان(ع) استمرار داشته باشد. نخست؛ «تربیت غلام و کنیز» بود. حضرت زین‌العابدین(ع) غلامان و کنیزان را در خانه خود تربیت کرده و پرورش می‌داد تا زمان عید فطر فرا رسد و بعد آن‌ها را در همان روز آزاد می‌کرد بعد از آزادی همه آن‌ها که به شاگردان باسوادی از جانب امام تبدیل شده بودند، مبلغ می‌شدند.

این کارشناس امور مذهبی به دومین فعالیتی که امام سجاد(ع) بر آن تاکید داشت، اشاره کرد و گفت: حضرت به واسطه دعا و مناجات عقاید، احکام و فروع دین را در «صحیفه سجادیه» بیان کردند. همانطور که به نهج‌البلاغه اخی‌القرآن یعنی برادر قرآن گفته می‌شود به صحیفه سجادیه(ع) نیز «اخت‌القرآن» یعنی خواهر قرآن می‌گویند و اسم دیگر آن زبور آل محمد(ص) است. یکی از دعاهای امام سجاد(ع) در این صحیفه این است که: «خدایا! شیرینی مناجات و ذکر خودت را به زبان ما بچشان».

وی در توضیح سومین فعالیت افزود: فعالیت سومی که امام سجاد بر استمرار آن تأکید داشتند «رساله حقوق» امام سجاد است که فرد، خانواده و جامعه با رعایت آن به اعتدال می‌رسند در این رساله قریب به 50 حق را ذکر کرده‌اند و برای هر کدام دستوراتی ارائه داده‌اند.

حجت‌الاسلام جلالی در پایان اظهار داشت: وقتی امام سجاد(ع) را به شهادت رساندند و خواستند بدن مبارک ایشان را غسل دهند، از امام باقر(ع) فرزند ایشان پرسیدند این علامت‌های روی شانه و دست امام زین‌العابدین(ع) چیست؟ امام باقر فرمودند: «این جای غل و زنجیری است که در اسارت بعد از عاشورا به گردن پدرم انداخته‌اند».


منبع:تسنیم

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین