عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۶۳۳
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۰
برش هایی کوتاه از گفته های اخلاقی مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی
بهترین راه كشف پسند خدا آن است كه ببينيم آن‎هایی که به آداب الهی مؤدّب شده‎اند چگونه رفتار کرده‎اند، ما هم همان‏گونه رفتار كنيم. ادب الهي را بايد از آن‎ها بگیریم و هیچ احتیاج به قول و زبان آن‎ها هم ندارد.
عقیق: «...از نظر اثرگذاری، اثري كه در رفتار وجود دارد در گفتار نيست. شما اگر نگاه کنید می‎بینید که در روایات ما بر معاشر و مصاحب و مجالس و تعبیراتي از اين دست تکیه شده است.
 
دستور مي‏دهد كه با اين‏ها نشست و برخاست کنيد، با اینها باشيد و... این برای چیست؟ برای اینکه روش بگیریم. به تعبیر دیگر از کسانی که مربّا به تربیت ربوبی شده‎اند روش بگیرید و سراغ آنها بروید.
 
در تاریخ هم روش آن‏ها وجود دارد. به‏هیچ‏وجه هم پوشیده نیست. برای ما اين روش‏ها را بسيار نقل کرده‏اند. مثلاً فرض کنید گفته‏اند که: کان رسولالله (ص)، یا کان امام‎صادق‎(ع)، یا کان امام‎باقر (ع) و... و در آن تك تك کارهایشان را نقل كرده‏اند. گفته‏اند اینجا این کار را کردند و آنجا آن کار را انجام دادند.
 
بهترین راه كشف پسند خدا آن است كه ببينيم آنهایی که به آداب الهی مؤدّب شده‎اند چگونه رفتار کرده‎اند، ما هم همان‏گونه رفتار كنيم. ادب الهي را بايد از آنها بگیریم و هیچ احتیاج به قول و زبان آنها هم ندارد.
 
ما در روایات بسيار داریم حتّی از بزرگان اولیا داریم که مثلاً به آن‏ها مي‏گويند چه کسی شما را ادب کرد؟ در جواب مي‏گويند: هیچ کس، خودم! اگر از او بپرسند تو چگونه خودت را ادب کردی؟ می‎گوید: به دستورالعملهایی كه دستمان بود، به روشهای انبیا كه به ما رسيده بود نگاه کردم و آنچه را كه به آن عمل کردند را گرفتم و آنچه را كه برخلاف آن عمل کردند را کنار گذاشتم. اين‏گونه خودم، خودم را تربیت کردم، با روش انبيا. لذا ما می‎بینیم که در باب اثرگذاری، بهترین روش در تربیت روش عملی است...»
 
منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مجتبی تهرانی(ره)
 ۲۱۲۱۱۳

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین