عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۶۱۹۳
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۹
استاد بهرام‌پور عنوان کرد:
استاد بهرا‌م‌پور با اشاره به تقسیم‌بندی ماهیت گناه‌ها از منظر قرآن کریم گفت: برای گناهانی که از روی علم انجام می‌شود، توبه وجود ندارد اما در توبه برای گناهان جاهلانه تا لحظه مرگ باز است.
عقیق: استاد ابوالفضل بهرام‌پور، مفسر برجسته قرآن کریم در محفل انس با قرآن کریم که به همت دانشگاه صنعتی خواجه‌ نصیرالدین طوسی برگزار شد با اشاره به تقسیم‌بندی حقیقت گناهان از نگاه قرآن کریم گفت: گناهان و خطاهایی که از انسان‌ها سر می‌زند از نگاه قرآن کریم به دو دسته آگاهانه و غیر عالمانه تقسیم می‌شود.

وی افزود: گناهانی که از روی علم و اراده انجام می‌شود مثقالی پذیرفته نیست و توبه‌ای برای آن وجود ندارد اما گناهانی که از روی جهالت و بی‌توجهی انسان مرتکب می‌شود قابل بخشش است.

استاد بهرام‌پور تصریح کرد: فرض کنید که انسان در مجلس عروسی حاضر شده که حجابی بین زن‌ها و مردها وجود ندارد. در این لحظه شیطان آدم را وسوسه کرده و با خطاب‌های گمراه‌کننده‌اش این ذهنیت را به وجود می‌آورد که یک شب هزار شب نمی‌شود و انسان را به انجام گناه تشویق می‌کند.

وی عنوان کرد: در همین لحظه افراد از آدمی می‌خواهند تا به مجلس زیبایی بدهی و خود را عرضه کنی ولی آدمی در دوراهی ارتکاب به گناه و پرهیز از آن قرار می‌گیرد، گاهی انسان به این فکر می‌کند عرضه‌کردن خود در مجلس عروسی کجا و وصایای ائمه معصومین حضرت زهرا(س)، خطابه‌های سوره مبارکه نور و احزاب در مورد حفظ حجاب چه می‌شود؟ انسان می‌گوید جواب خدا را در آخرت چه بدهم و علی‌رغم تحمل زخم زبان‌ها و مذمت‌های دیگران که او را فردی امل و عامی می‌خوانند، گناه می‌کند.

بهرام‌پور افزود: انسانی که در محل ارتکاب به گناه عملی خدا را از یاد نمی‌برد و آنجا را ترک می‌کند روزی در محضر خداوند متعال او را به سرعت نزد پیامبر اسلام حاضر می‌کند و جایی که دیگران در سختی‌های حساب و کتاب قرار دارند کار او به سرعت انجام می‌شود. پیامبر از چنین انسانی سوال می‌کند که تو در دنیا چه کار کردی که دست‌ات را گرفتند و در کنار من آوردند و خداوند به شفاعت تو امر کرده است.

وی می‌گوید: در مجلسی که همه خداوند متعال را فراموش کرده بودند من وصایای پروردگار عالم را به یاد داشته و در آن گناه شریک نشدم و علی‌رغم مذمت‌های بسیار مرتکب حرام الهی نشدم و در این روز خداوند نیز او را یاد کرده و فداکاری او در دنیا را جبران می‌کند.

استاد بهرام‌پور با اشاره به رحمت پروردگار عالم از پذیرفتن گناه انسان‌هایی که به جهالت به راه خطا رفته‌اند، تصریح کرد: کسانی که به جهالت مرتکب گناه می‌شوند باید بلافاصله توبه کنند و این باید در میان همه مردم تبدیل به یک فرهنگ شود. انسان در مرحله اول نباید به راه خطا و حرام الهی چنگ زند و اگر این‌طور شد باید بلافاصله توبه کرده و این یک عادت برای آدمی شود.

وی عنوان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید کسانی که گناه انجام می‌دهند و کسانی که گناهان بسیاری انجام می‌دهند را ذکر کرده که تفاوت در مفرد و جمع‌بودن کلمه گناه است، انسان‌هایی که خطا کرده و بلافاصله توبه می‌کنند در پرونده اعمال‌شان یک گناه ثبت می‌شود اما افرادی که پس از انجام چندین گناه توبه نمی‌کنند ذره ذره انباشته شده و پرونده اعمال‌شان مبدل به انبوهی از نافرمانی‌های الهی می‌شود.

بهرام‌پور تصریح کرد: انسانی که اهل توبه است در لحظه تولید گناه آن را در نطفه خفه کرده و به سوی پروردگار عالم بازمی‌گردد.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) در خصوص اهمیت توبه از گناه عنوان کرد: رسول اکرم(ص) دارای مقام بلاغ بودند یعنی شفاف‌گویی و استفاده از کوچک‌ترین لحظات برای بهره‌مندی از هدایت انسان‌ها در خوی و رفتارشان وجود داشت. روزی پیامبر(ص) از اطرافیان خواستند که هر کس از بیابان یک تکه هیزم جمع‌آوری کند، وقتی همه آمدند و هیزم‌ها بر روی هم انباشته شد تبدیل به کوهی از هیزم‌ها شد. پیامبر فرمودند آیا شما فکر می‌کردید که در این بیابان این‌قدر هیزم وجود داشته باشد، انسان‌هایی که پس از ارتکاب به گناه توبه نمی‌کنند گناهان‌شان جمع شده و همچون کوه ابوقبیف انباشته شده و روزی گریبان‌گیرشان می‌شود.

وی افزود: انسان اگر 10 روز نمازش قضا می‌شود و به دلیل جهالت و کاستی این گناه را مرتکب می‌شود باید بلافاصله آن را جبران کرده تا انباشته نشود. انسان مادامی که حضرت عزراییل را ملاقات نکرده باشد امکان توبه از گناه برایش وجود دارد.

بهرام‌پور خاطرنشان کرد: توبه از گناه تا قبل از مرگ همچون سیمان است که خشک نشده و انسان می‌تواند بر روی آن نقش و نگار ایجاد کند اما وقتی آدمی مرگ را ملاقات کرد گویی این تکه سیمان خشک شده و با بتون نمی‌توان بر آن نقش زد البته انسان نباید فکر کند این از ناعدالتی الهی است بلکه انسان پس از مرگ برای از بین رفتن گناهان‌اش ملائکه با شلاق و زور همچون کندن نقش بر روی بتون گناهان را از روح آدمی می‌زداید.

شایان ذکر است، محفل انس با قرآن کریم ویژه دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با حضور استاد مهدی عادلی قاری بین‌المللی کشورمان و تلاوت آیاتی از سوره مبارکه آل عمران برگزار شد که همراه با استقبال پرشور قرآن‌دوستان بود.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین