عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۵۹۲۵
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۹
ما اولیاى دم امام حسین(ع) هستیم. هنگامى كه قائم ما قیام كنند پى‏ گیرى خون امام حسین(ع) خواهد كرد
عقیق:یكى از القاب حضرت مهدى(عج) منتقم است. در توضیح علّت برگزیده شدن این لقب بر آن حضرت مطالب زیادى در سخنان اهل بیت(ع) وارد شده است. از جمله در روایتى كه از امام محمّدباقر(ع) نقل شده، وقتى از آن حضرت سؤال مى‏ كنند كه چرا فقط به آخرین حجّت الهى قائم گفته مى ‏شود؟ آن حضرت در پاسخ مى ‏فرمایند: چون در آن ساعتى كه دشمنان، جدّم امام حسین(ع) را به قتل رساندند فرشتگان با ناراحتى در حالى كه ناله سرداده بودند عرض كردند پروردگارا! آیا از كسانى كه برگزیده و فرزند برگزیده تو را ناجوانمردانه شهید كردند در مى‏گذرى؟ در جواب آنها خداوند به آنان وحى فرستاد كه: اى فرشتگان من! سوگند به عزّت و جلالم از آنان انتقام خواهم گرفت هر چند بعد از مدّت زمان زیادى. آن گاه خداوند متعال نور و شبح فرزندان امام حسین(ع) را به آنان نشان داد و پس از اشاره به یكى از آنان كه در حال قیام بود فرمود: با این قائم از دشمنان حسین(ع) انتقام خواهم گرفت.(1)

در تفسیر آیه «وَمَنْ قُتِلَ مظلوماً فقد جَعَلْنا لِوَلیّه سلطاناً...؛ هر كس مظلومانه كشته شود ما براى ولى او تسلطى بر ظالم قرار مى ‏دهیم»...(2) از امام صادق(ع) روایت شده است كه:

مراد از مظلوم در این آیه، حضرت امام حسین(ع) است كه مظلوم كشته شد و منظور «جَعَلنا لِوَلیِّه سلطانا» امام مهدى(ع) است.(3)

امام‏ باقر(ع) نیز تصریح مى‏ كنند: ما اولیاى دم امام حسین(ع) هستیم. هنگامى كه قائم ما قیام كنند پى‏ گیرى خون امام حسین(ع) خواهد كرد.(4)

در دعاى ندبه نیز به این حقیقت با این تعبیر تصریح شده است: أینَ الطالِبُ بِدَمِ المَقتولِ بِكَربَلا.

كجاست آن عزیزى كه پس از ظهورش خون شهید مظلوم كربلا را از دشمنان باز پس خواهد گرفت... .(5)

همچنین روایت شده است كه حضرت مهدى(ع) پس از ظهور بین ركن و مقام براى مردم خطبه خواهد خواند و در مهم‏ترین قسمت خطبه به صورت مكرر با نهایت اندوه و تأثر شهادت مظلومانه امام حسین(ع) را مورد اشاره قرار خواهد داد از جمله خواهد فرمود:

اى مردم جهان! منم امام قائم. منم شمشیر انتقام الهى كه همه ستمگران را به سزاى اعمالشان خواهم رساند و حقّ مظلومان را از آنها پس خواهم گرفت. اى اهل عالم! جدّم حسین بن على(ع) را تشنه به شهادت رساندند و بدن مبارك او را عریان در روى خاكها رها كردند. دشمنان از روى كینه توزى جدم حسین(ع) را ناجوانمردانه كشتند... .(6)

در حقیقت با این گونه از عبارات نوید انتقام خون به ناحق ریخته امام حسین(ع) را به جهانیان خبر مى ‏دهد...

و هم چنین به دلالت روایات فراوانى شعار یاران امام مهدى علیه السلام پس از ظهور این جمله بسیار الهام ‏بخش است:یالثارات الحُسَین.(7)

اى بازخواست كنندگان خون حسین(ع).

این جمله اشاره به این معنا دارد كه هنگام انتقام خون پاك امام حسین(ع) فرارسیده است كسانى كه مى‏ خواهند از دشمنان آن حضرت انتقام خون به ‏ناحقّ ریخته حجّت الهى را بگیرند مهیا شوند.

 

پی نوشت ها:

1_(دلائل‏ الامامة، ص239.)

2_(سوره اسراء (17) آیه 33.)

3_(البرهان فى تفسیر القرآن، ج4، ص559.)

4_(همان، ص560.)

5_(دعاى ندبه.)

6_(الزام‏ الناصب، ج2، ص282.)

7_(النجم‏ الثاقب، ص469.)

منبع:تبیان

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین