عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۵۲۰۵
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۳
ستاره های مشکی پوش
شب های ماه محرم حال و هوای عجیبی دارد. انگار کسی توی خانه بند نمیشود. هر کسی می خواهد سهمی در آیین های حسینی داشته باشد.
عقیق: شب های ماه محرم حال و هوای عجیبی دارد. انگار کسی توی خانه بند نمیشود. هر کسی می خواهد سهمی در آیین های حسینی داشته باشد. عده ای راهی دیار مادری شان می شوند. خیلی ها سراغ محله کودکی شان می روند تا هم با بچه های محله دیدار تازه کنند و هم غبار از خاطرات کودکی شان بزدایند. بعضی ها را هم توی مسجد، حسینیه و تکیه محله ای که ساکن هستند می توان پیدا کرد. این هیأت ها، معمولاً به جز عزادارانی

امیر قلعه نوعی در نازی آباد

اگر امیر قلعه نوعی در تهران باشد، هر 10 شب ایام سوگواری امام حسین(ع) را در محله نازی آباد می گذراند؛ در هیأت سیدالشهدا(ع) در میدان انصاری که سال ها پیش توسط او و چند تن از دوستانش تأسیس شد. البته تأسیس هیأت سیدالشهدا(ع) به سال ها پیش برمی گردد؛ به زمانی که امیر قلعه نویی جوان بود و هنوز در نازی آباد زندگی می کرد. می گوید:« با چند تا از دوستانم در محله پایین(نازی آباد) به این نتیجه رسیدیم که بهتر است یک هیأت برای عزاداری امام حسین(ع) برپا کنیم. حالا نمی خواهم بگویم که من پیشنهاد اولیه را دادم اما به هر حال؛ یکی از بانیان هیئت سیدالشهدا(ع) بودم.»

هیأت سیدالشهدا(ع) حالا یکی از قدیمی ترین هیأت های منطقه نازی آباد به حساب می آید و امیر قلعه نویی با این که سال هاست به شمال شهر نقل مکان کرده، اما هنوز هم در دهه سوگواری اهل بیت امام حسین(ع) در هیأت سیدالشهدا(ع) این ایام را می گذراند. قلعه نویی می گوید:« همیشه سعی می کنم بتوانم در محله پایین مان باشم چون نسبت به هیأت سیدالشهدا(ع) تعصب دارم و دوست دارم همچنان پابرجا بماند.»

غلامحسین پیروانی و نوحه خوانی

علاقه پیروانی به مداحی به سال ها پیش برمی گردد؛ به زمانی که خیلی کوچک بود؛ وی در یک خانواده مذهبی به دنیا آمده است و همین موضوع باعث شده پیروانی هم از همان دوران با عزاداری در ایام محرم آشنا شود. خودش می گوید:« قبل از انقلاب نیز پدرم در ایام محرم و صفر و ایام فاطمیه هیأت می گرفت؛ برای همین، من هم راه پدر را ادامه دادم.» حالا وی مداح هیأت امام حسن مجتبی(ع) است. علی( پسر پیروانی) معتقد است که صدای پدرش خوب است و مناسب نوحه خوانی در عزای حسینی امام خودش چنین عقیده ای ندارد. پیروانی می گوید:« از بچگی به ائمه عشق و علاقه داشتم و دارم و پدرم وصیت کرده که این راه را ادامه دهیم.» وی البته همه کاره هیأت امام حسن مجتبی(ع) هم به حساب می آید؛ یعنی جدا از این که در ماه محرم برای این هیأت مداحی می کند، یکی از بانیان آن هم است. غلامحسین می گوید: « این روزها که می رسد حس عجیبی دارد؛ به خصوص 10 روز محرم. امیدواریم در این روزها ائمه هم از ما راضی باشند.» خیلی ها براین باورند که اعتقاد و تعصب غلامحسین پیروانی به ائمه اطهار و به خصوص امام حسین(ع) روی بازیکنانش هم همیشه تأثیری مثبت گذاشته است.

هادی ساعی در مسجد ساجدین شهر ری

می گوید:« امام حسین(ع) خیلی بزرگ است؛ من که همیشه به او متوسل می شوم. چیزهایی از برکات عاشورا دیده ام که باورکردنی نیست.» البته بهترین تکواندو کار دنیا، روزهای عاشورا هم در مسجد ساجدین شهرری نذری می دهد؛ مسجد و هیأت عزاداری ای که تا حالا خیلی چیزها از آن دیده؛ « هر وقت کارم گیر کرده و مشکلی داشته ام، نذر این هیأت کرده ام. خدا را شکر، امام حسین(ع) همیشه و هر وقت هر چه خواسته ام، به من داده است.» برای همین هم است که عزاداری در مسجد ساجدین شهرری را با هیچ جا عوض نمی کند. ؛« عزاداری ترک ها یک جور خاص است. نمی دانم چطور بگویم؛ خیلی ساده و بی ریا؛ هیچ علم و چلچراغ و هیچ زرق و برقی نیست. هیچ حاشیه ای در این هیأت عزاداری نیست. عزادارانش هم بیشتر آدم های مسن هستند. عاشقانه سینه می زنند و گریه می کنند. من از بچگی با پدرم به این هیأت می رفتم. یک جور مرور خاطرات هم است. شور وحال و صفایی که این هیأت عزاداری به من می دهد، هیچ هیأتی ندارد. فقط باید بیایید و ببینید که من چه می گویم. نمی دانم، شاید هم به خاطر این که از بچگی تاسوعا و عاشوراهای زیادی را در این هیأت عزاداری کرده ام، این قدر با تعصب از اینجا تعریف می کنم.»

هیأت الرضا میزبان ستاره ها

یکی دیگر از هیأت های پر مخاطب شهر تهران، هیأت الرضا(ع) است. هلالی چند سالی است که مراسم محرم خود را در سالن کشتی شهدای هفتم تیر برگزار می کند. جمعیت هیأت در ماه محرم آنقدر زیاد می شود که چند سال است این هیأت در محل ثابت هیأت ( میدان خراسان) برگزار و به همین دلیل هم با کمک شهرداری و هیأت کشتی استان تهران، شب های دهه اول محرم، سالن کشتی شهدای هفتم تیر به همین منظور سیاه پوش می شود. هیأت الرضایی ها در چند سال اخیر معمولاً پذیرای چهره های سرشناس بوده اند. چهره هایی که در حیطه کاری خود ستاره به حساب می آیند و ترجیح می دهند شب های محرم را در این هیأت بگذرانند. در سال های گذشته چهره های سرشناسی مثل محمد رضا گلزار، بهرام رادان، حبیب کاشانی، محسن کاوه،علیرضا واحد نیکبخت و سید علی ضیاء هیأت الرضا(ع) را به عنوان پاتوق محرم خود انتخاب کرده و در این هیأت مشغول عزاداری شده اند.

حسین جان هیأت باسابقه تهران

شاید باورکردنش سخت باشد امام بنیامین بهادری، خواننده جوان کشورمان یکی از مذهبی ترین چهره های هنری کشورمان است که رابطه خوبی هم با مجالس و محافل مذهبی دارد. او که پیش از به شهرت رسیدن، پای ثابت جلسه مداحان معروف تهران بوده، ایام محرم به هیأت های مختلف تهران سرک می کشد و همراه با دیگر عزاداران، به عزاداری می پردازد. او در سال های گذشته شب های محرم را در مسجد ارگ یا حسینیه جلوه و ... گذرانده و احتمالاً امسال هم این روند را ادامه خواهد داد.این هیأت معروف که « حسین جان» نام دارد و یکی از جلسات قدیمی و با سابقه شهر تهران به حساب می آید، در طول 10 شب محرم پذیرای چهره های مشهور دیگری نیز است. در سال های اخیر به جز محمود احمدی نژاد که چند بار به مسجد ارگ رفته، چهره های دیگری مثل حسین یاری، محسن رضایی و ... به این هیأت رفته اند.

علی کریمی در هیأت حاج محمود کریمی

حاج محمود کریمی یکی از پرطرفدارترین مداحان کشورمان است که جلسات خود را به صورت مناسبتی در محله چیذر تهران برگزار می کند. حاج محمود که اخلاق های خاص خود را هم دارد، سال هاست برخلاف هم صنف هایش جلسات شب های محرم خود را چند ساعت پیش از اذان مغرب برپا می کند. هیأت رأیت العباس با مداحی حاج محمود کریمی ماه محرم میهمانان ویژه ای دارد. علی کریمی، چهره محبوب فوتبال کشورمان که این روزها در تراکتور سازی تبریز بازی می کند، یکی از چهره های مشهوری است که اگر فرصت داشته باشد ترجیح می دهد در این هیأت برای سالار شهیدان، عزاداری کند. به جز کریمی، حمید علی عسگر هم هیأت حاج محمود را به عنوان پاتوق محرم خود انتخاب کرده و در این هیأت حضور پیدا می کند. اگر می خواهید در این هیأت حضور داشته باشید، کافی است سه ساعت قبل از اذان مغرب و عشاء، به گلزار شهدای امام زاده علی اکبر(ع) چیذر بروید و از روضه های حاج محمود کریمی فیض ببرید. البته اگر در این ساعت از روز وقت ندارید و باز هم دوست دارید از روضه های حاج محمود استفاده کنید، می توانید ساعت هفت شب به مسجد الهادی مجیدیه بروید و پای منبر کریمی بنشینید.

فرهاد کاظمی در محله جوادیه

«هم زمان که کم آوردم / تو به دادم رسیدی / چه کمک ها که نکردی /چه بدی ها که ندیدی / این زندگی ام، آقا / گر سخت و پر از درد است / هر جا که زمین خوردم / زینب(س) کمکم کرده است.» این مصراع ها همیشه همراه «فرهاد کاظمی» سرمربی معروف فوتبال کشورمان استو هر گاه دلش می گیرد، آن را زیر لب زمزمه می کند. این روزها اما هر گاه فرصتی به او دست بدهد، آن را پشت تریبون می خواند زیرا فرهاد کاظمی متولی بزرگ ترین هیأت عزاداری حسینی در محله جوادیه تهران است که البته قدیمی ترین هیأت این منطقه هم است.

اما چرا حضرت زینب(س)؟

فرهاد کاظمی می گوید:«همه یارانی که در روز عاشورا حضور داشتند، برایم عزیز هستند، امام چون حضرت زینب(س) یک زن بود و در ایام عاشورا سختی های بسیار زیادی کشید، نام هیأت را حضرت زینب(س) گذاشتیم. او یک تنه با حرف هایش جلوی دشمنان ایستاد؛ برای همین ارادت خاصی به او دارم.» در حال حاضر، هیأت دو طبقه دارد که طبقه اول مختص آقایان است و طبقه دوم، حسینیه بانوان به حساب می آید. کاظمی هدف از برگزاری هیأت عزاداری امام حسین(ع) را این گونه بیان می کند:«هدف اصلی ما جذب مردم و کشاندن آن ها به این مکان هاست. به نظر من، باید در این مجالس فرهنگ سازی شود و معتقدم فرهنگ سازی در عزاداری امام حسین(ع) خیلی مناسب است و جواب می دهد. دقیقاً یادم است سال 57 حدود 60 نفر به این هیأت می آمدند، اما الان تعداد اعضای هیأت دیگر قابل شمارش نیست؛ یعنی هر ساله به تعداد ما افزوده می شود و من از این مسأله بسیار خوشحال هستم.» این هیأت تنها یک پرچم دارد که سالیان سال است همراه آن هاست. این پرچم، هیأت حضرت زینب(س) را از بقیه هیأت های این منطقه جدا می کند؛ البته نه فقط این مسأله که نداشتن طبل و علامت هم باعث شده که هیأت متمایز از دیگر دسته جات باشد. هیأت حضرت زینب(س) بسیار پرطرفدار است و چهره های شناخته شده ای در آنجا حضور پیدا می کنند. از بین بازیکنان و مربیان فوتبال« حمید استیلی»،«عباس آقایی»، «سیاوش اکبرپور» و « مهدی رحمتی» در آن حضور دارند. «غلامرضا محمدی»، « عباس جدیدی»، «علیرضا دبیر»،«علیرضا رضایی» هم کشتی گیرانی هستند که به خاطر دوستی با فرهاد کاظمی در هیأت حضرت زینب(س) عزاداری می کنند و از بین بازیگران نیز«بهمن مفید» و «پژمان بازغی» هستند؛ البته در سال های گذشته چهره های دیگری چون «علی دایی» در جوادیه حضور پیدا کرده اند. در هیأت حضرت زینب(س) که فرهاد کاظمی بانی آن است گاهی هم خودش نوحه خوانی می کند، البته این هیأت مداح های معروف زیادی دارد و در این هیأت کریمی، هلالی و مجید بنی فاطمه نوحه خوانی می کنند.

 

منبع: همشهری

211008

 

 

 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
farid
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
2
8
این فسمت کلا بازی بودا عقیق........
همایون
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
1
5
مهم نیست کی کجا میره یا چی نذری میده.
مهم اینه که همه باید حسینی باشند.
یادمون باشه امام حسین نه راضی به اسراف و ریخت و پاشه و نه راضی به خودنمایی
احسان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
0
1
سلام
اول تشکر از قدم خیری که برای امام حسین بر می دارین
دوم اینکه واقعاًبرای روزنامه همشهری متعصفم که اینا شدن چهره های مشهور ما، و سوم واقعاً بدم اومد از تیتر خبرتون
التماس دعا
یا علی
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین