۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۱۶ : ۰۹
عقیق: در گذر ایام، به سرعت یک سال دیگر از محرم حسینی سال قبل گذشت و محرم سال جدید فرا رسید. محرم که میرسد به صورت خودجوش پارچههای سیاه به نشانه عزاداری و همدلی با مصیبت دیدگان واقعه جانکاه کربلا در کشور ما و بسیاری از دیگر مناطق شیعه نشین جهان بر در و دیوارها نصب میشود و مردم بار دیگر آماده میشوند تا در جریان عزاداریها و ابراز محبت به امام حسین (ع) و اهل بیت ایشان و یاران با وفایی که در مسیر حق جانشان را نثار کردند، تمرینی دوباره برای یادآوری پیامهای قیام حسینی داشته و از این دانشگاه همیشه فیض رسان معرفت، درسی مجدد فرا گیرند و منش آزادگی را در زندگی خود برجستهتر سازند. نظر به اهمیت این ایام، جا دارد ضمن عرض ارادت به یکایک شهدای کربلا و احترام به منطق متعالی که در قیام عاشوراییان نهفته است و برای همیشه تاریخ، الگوی شایسته و ماندگاری در مسیر عدالت خواهی و اصلاح امور جوامع مختلف محسوب میشود، چند نکته را با مخاطبان در میان گذاریم.
از زمان قیام امام حسین(ع) تاکنون تفسیر و تحلیلهای بسیاری صورت گرفته و آثار تحقیقی متنوعی در این خصوص منتشر شده که برخی از آنها همانند آثار شهید مطهری برای طیف وسیعی از مردم شناخته شده است. صرفنظر از تحلیلهای منعکس شده در آثار منتشر شده، توجه به این زاویه از قیام امام حسین(ع) حائز اهمیت بسیار است که این قیام چه نسبتی با مباحث حقوقی دارد؟ آیا میتوان قیام امام حسین(ع) را در پرتو موازین جهانی رعایت حقوق انسانی که بشر معاصر مورد تاکید قرار میدهد نیز تحلیل و تفسیر کرد به نحوی که مخاطب ما در هر نقطه جهان و با هر دین و مذهب و گرایشی آن را درک کند و با آن همنوایی پیدا کند؟ در پاسخ به این دو پرسش مهم اولا باید گفت در قیام امام حسین(ع) مباحث حقوقی متعددی نهفته است که از منظر رشتههای تخصصی حقوق خصوصا حقوق عمومی، حقوق بشر، حقوق کیفری و حقوق بشر دوستانه بحثهای تفصیلی متعددی را در بر دارد. مثلا اینکه حکمرانی بر اساس چه معیارهایی قابل قبول است و اگر آن معیارها رعایت نشود شهروندان دارای چه حقوقی در قبال حکمرانان ستمگر هستند.
میتوان از روش و منش ابا عبدالله و اهل بیت مطهر و یاران با وفایشان درسهای حقوقی ماندگاری گرفت. ثانیا در خصوص اینکه آیا قیام عاشوراییان را میتوان در پرتو موازین رعایت حقوق بشر تحلیل کرد آنگونه که مخاطبان فرهنگهای مختلف در جهان معاصر با آن همنوایی داشته باشند؟ قطعا پاسخ مثبت است. در موازین حقوق بشر این امر پذیرفته شده است که همه انسانها دارای حقوق ذاتی و آزادیهای فطری هستند که هیچ مرجع حکومتی نمیتواند این حقوق ذاتی انسانها را سلب کند و آنها را از مقام انسانی دور سازد. در موازین حقوق بشر تاکید شده که همه انسانها حق تعیین سرنوشت دارند و نباید قدرتی سیاسی در یک جامعه یا از بیرون جامعه حق تعیین سرنوشت مردم را سلب کند. در موازین حقوق بشر که برای همه جوامع قابل فهم است آمده که حکومت بر آمده از روشهای ظالمانه هیچ مشروعتی ندارد و مردم ملزم به تبعیت از آن نخواهند بود. در موازین جهانی قابل درک برای همه فرهنگها آمده است که همه حق دارند برای تامین جامعهای بهتر و جلوگیری از نقض حقوق بشر اقدام کرده و اعتراضات مختلف مسالمت آمیز را برای اصلاح امور عرضه دارند. وقتی به قیام امام حسین (ع) نگاه میکنیم به روشنی ملاحظه میکنیم که جبهه جهل و خشونت همه حقوق انسانی را نقض کردند و به هیچ یک از موازین حداقلی رعایت حقوق انسانها پایبندی نشان ندادند.
بنابراین قیام امام حسین (ع) قیام بزرگ انسانهایی بود که صرف نظر از جنبههای اعتقادی مورد تاکید مسلمانان و به طور ویژه شیعیان، در مقابل انحراف از مسیر حق و عدل ایستادند و با نثار هستی خود نهال آزادی و کرامت بشری را زنده نگاه داشتند و بر همین اساس نیز برای همیشه تاریخ موجب تحرک جامعه بشری خواهند بود. منطق روشن «هیات من الذلّه» (هرگز تن به ذلت و خواری نباید داد) یا منطق «اگر دین و اعتقاد درستی ندارید باز حداقل آزادگی و معرفت پیشگی را رعایت کنید»، هیچ گاه تازگی خود را از دست نمیدهد چرا که ریشه در فطرت انسانی دارد و همه انسانها با هر فرهنگ و اعتقادی این منطق را درک میکنند و با آن همدلی دارند. بر این اساس عجیب نیست که در ایام محرم به وفور میبینیم که حتی پیروان ادیان توحیدی غیر اسلام نیز در مراسمهای عزاداری و بزرگداشت یاد و خاطره شهدای کربلا شرکت میکنند چرا که در این مراسمها معرفت انسانی نشر داده میشود و از منطق نهفته در فطرت آنها غبار روبی میشود و حیاتی تازه روح و جانشان پیدا میکند.
منبع:ابنا