عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۴۲۸۷
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۱
هفت سال و هفت ماه پیش بود که دشمنان قسم‌خورده اهل‌بیت(ع) با 200 کیلوگرم مواد منفجره، حرم امامین عسکریین علیهماالسلام را تخریب کردند؛ اکنون بازسازی این حرم مقدس در سامرا مراحل پایانی را پشت سر می‌گذارد.

عقیق:به شهادت «تقویم شیعه» حرم شریف امامان هادی و عسکری(ع) در سامرا، قریب 13 بار در طول تاریخ به دست ناصبی‌ها تخریب شده است.

آخرین مرتبه این تعرض‌ها صبح روز بیست و سوم محرم 1427 هجری (سوم اسفند 1384) بود و مقدس‌ترین مکان شهر سامرا یعنی حرم امام علی النقی(ع) و امام حسن عسکری(ع) بر اثر انفجاری شدید به طور کامل تخریب شد.

در پی این فاجعه دردناک، در عراق و ایران عزای عمومی اعلام شد. علمای حوزه علمیه و مراجع تقلید دروس خود را تعطیل کردند و بازارها در اکثر شهرهای بزرگ بسته شد.

پس از هتک حرمت مرقد مطهر امامین همامین عسکریین(ع)،‌ رهبر معظم انقلاب نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: دست تبهکار فتنه‌انگیزان بار دیگر خنجر زهرآلود خود را به پیکره امت اسلامی فرود آورد و مرتکب جنایتی فجیع شد. حادثه انفجار درحرم سامراء و هتک حرمت مرقد مطهر امامین همامین عسکریین(ع) نه فقط دل شیعیان جهان را خونین و عموم مسلمان را که به خاندان مکرم پیامبر اعظم(ص) عشق و ارادت می‌ورزند، غمگین و جریحه دار کرد، بلکه دنیای اسلام را در برابر توطئه هولناکی قرار داد که هدفش ایجاد جنگ داخلی در عراق و مشغول کردن ملت‌های مسلمان به حوادث خونین مذهبی و فرقه‌ای است.

ایشان، این مصیبت بزرگ و سایر مصائب مسلمین را به حضرت بقیة‌الله ارواحناه فداه تسلیت عرض کردند و از خداوند برطرف شدن شر مستکبران ظالم و کافر را از سر ملت‌های مسلمان خواستار شدند.

بازسازی این حرم مطهر پس از آواربرداری آغاز شد و کار ساخت گنبد آن در سال 1389 کلید خورد. این گنبد منور یکهزار و 200 متر مربع مساحت دارد و یکی از بزرگترین گنبد‌ها در عتبات عالیات عراق محسوب می‌شود؛ گنبدی که تابستان سال گذشته با بیش از 23 هزار خشت طلا پوشانده شد. آخرین طلاکاری این گنبد قبل از تخریب به دوره قاجار باز می‌گردد.

به گفته منابع عربی، بازسازی حرم عسکریین(ع) با صرف مبلغی حدود یکصد میلیون دلار (300 میلیارد تومان) محقق شده است.

حسن پلارک، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در این باره می‌گوید: کار آیینه‌کاری، گچ‌کاری، مقرنس‌‌کاری، کاشی‌کاری‌ها و ... به پایان رسیده است و فقط باید داربست‌های حرم باز شود. البته وی به دلیل شرایط ویژه سامرا تاریخ دقیقی برای مفروش کردن حرم و رونمایی از آن اعلام نمی‌کند.

علاوه بر بازسازی صحن و سرای حرم عسکریین، مسئله ساخت ضریح مطهر نیز مطرح بود که به دلیل ناامنی حاکم بر منطقه سامرا و نارضایتی محبان اهل بیت(ع) از سرعت پایین بازسازی، آیت‌الله سیدعلی سیستانی بزرگترین مرجع تقلید شیعیان عراق وارد این عرصه شد و ساخت ضریح متبرک امامان هادی و عسکری(ع) را با هزینه شخصی بر عهده گرفت.

پیرو این موضوع، کارگاه ساخت ضریح امامین عسکریین در سال 1389 در قم و زیر نظر حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی (نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران) دایر شد.

طراحی این ضریح را «سید مهدی علمدار» از طراحان کشور انجام داد و طراح سازه «مهدی خوش‌نژاد» است. «سیدمهدی دیدار» نیز سرپرستی گروه نجاری را بر عهده دارد. «سید محمد حسینی موحد» خطاط ضریح جدید امام حسین(ع) کار خطاطی این ضریح منور را نیز انجام داده است.

به گفته حجت‌الاسلام سیدابراهیم لاجوردی مدیر کارگاه ساخت ضریح امامین عسکریین، در این‌ پروژه 70 کیلو طلا، 4500 کیلوگرم نقره، 1100 کیلوگرم مس و 11 تن چوب ساج (با دوام بالغ بر 300 سال) استفاده شده است.

وی می‌گوید: وزن این ضریح مطهر پس از اتمام به 21 تن خواهد رسید و کلیه هزینه‌های آن به همراه چهار صندوق خاتم‌کاری داخل ضریح و 12 در طلای حرم، حدود 20 میلیارد تومان برآورد شده که تماماً توسط دفتر آیت‌الله سیستانی پرداخت می‌شود. یعنی برخلاف پروژه ساخت ضریح مطهر امام حسین(ع)، از کمک‌های مردمی جز در موارد معدود نذری استفاده نشده است.

تاکنون شخصیت‌های بسیاری از روند بازسازی ضریح جدید عسکریین در شهر مقدس قم بازدید کرده‌اند که حجت‌الاسلام سیدعمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق از جمله آن‌هاست. این بازدید در شهریور سال گذشته انجام شد که پروژه از پیشرفت 80 درصدی برخوردار بود. هم‌اکنون پروژه مذکور بیش از 90 درصد پیشرفت داشته است و طبق اعلام مسئولان ذی‌ربط، تا پایان امسال به اتمام می‌رسد. ضریح ساخته‌شده پس از اتمام جایگزین ضریح موقت فعلی می‌شود.

 

امام هادی(ع)، امام حسن عسکری‌(ع)، فرزند امام هادی(ع)، مادر امام زمان(عج)، مادر امام هادی(ع)، حکیمه خاتون، دختر امام جواد (ع) و حدیثه مادر امام حسن عسکری(ع) بزرگانی هستند که در سامرا مدفون شده‌اند.

در تصویر زیر قبری که به صورت انفرادی قرار دارد، مزار حکیمه خاتون و سه قبر دیگر به ترتیب از چپ به راست یا پایین به بالا متعلق به امام علی النقی (ع)، امام حسن عسکری(ع) و نرجس خاتون، مادر امام زمان(عج) است. به همین دلیل ضریح به صورت چهارضلعی ساخته نمی‌شود و هشت وجه دارد.

 

در حقیقت جهت قبله از راست به چپ بوده و مرقد مطهر امام بزرگ‌تر رو به قبله و در ابتدا قرار گرفته، پشت سر ایشان مزار امام بعدی (امام حسن عسکری) است. پایین پای ایشان حکیمه خاتون دختر امام جواد(ع)، خواهر امام هادی(ع) و عمه امام حسن عسکری(ع) و بعد از قبر امام دهم، مزار همسر گرامی ایشان نرجس خاتون قرار دارد.


منبع:فارس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین