عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۴۲۶۳
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۱
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از مراسم ویژه‌ جشن ولایت علوی، اکمال دین نبوی در دو هزار و 87 امامزاده و بقعه متبرکه سراسر کشور خبر داد و گفت: مراسم عقد اخوت در روز عید غدیر در 600 امامزاده برگزار می‌شود.
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی در نشست خبری با تشریح برنامه‌های مراسم جشن «ولایت علوی» و «اکمال دین نبوی» اظهار کرد: یکی از اعیاد مهم اسلامی که به عیدالله اکبر و عید آل محمد (ص) نامگذاری شده عید غدیر است و این عید تنها یک اتفاق تاریخی صرف نیست، بلکه یک موضوع عقیدتی، معرفتی و دینی است که تکمیل و اکمال دین رسول خدا (ص) در این روز اتفاق افتاده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این عید جزو عظیم‌ترین اعیاد اسلامی است و مهم‌ترین مساله دینی یعنی بحث امامت و ولایت در این روز اتفاق افتاده ضرورت دارد در تمام عرصه‌ها و عصرها تبلیغ جدی در این مورد انجام شود. همان‌طور که رسول مکرم اسلام (ص) فرمودند به فرزندان خود خطبه غدیر را تعلیم دهید، بنابراین باید این مساله نسل به نسل آموزش داده شود تا به عنوان یک بحث معرفتی در جامعه جاری باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این‌که «یکی از اقدامات این سازمان در سه سال گذشته برگزاری برنامه‌های ویژه در ایام دهه امامت و ولایت است» گفت: این برنامه‌ها با هدف تبیین و تبلیغ فرهنگ غدیر، امامت و ولایت به عنوان امتداد خط رسالت و تعمیق اعتقادات و سطح معارفی و معرفتی مردم نسبت به موضوع ولایت برگزار می‌شود.

شرفخانی افزود: یکی دیگر از اهداف سازمان اوقاف و امور خیریه در برگزاری این برنامه‌ها اجرای صحیح و امینانه نیت واقفین خیراندیش است که اموال خود را با موضوع غدیر یا حضرت علی (ع) وقف کرده‌اند.

وی از برگزاری مراسم ویژه‌جشن ولایت علوی، اکمال دین نبوی در بیش از دو هزار امامزاده و بقعه متبرکه سراسر کشور در روز عید غدیر خبر داد و گفت: ویژه برنامه‌های عید قربان تا عید غدیر از روز عرفه در سراسر کشور شروع شده و تا روز عید ادامه خواهد داشت که برای هر روز این دهه نامگذاری صورت گرفته است و برنامه‌هایی متناسب با این نامگذاری طراحی شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: به عنوان مثال در روز عرفه که روز ولایت و نیایش نامگذاری شده بود در بیش از دو هزار امامزاده مراسم دعای پرفیض عرفه با استقبال بی‌نظیر مردم به ویژه جوانان و نوجوانان برگزار شد.

شرفخانی با بیان این‌که «امروز یکشنبه روز ولایت و قرآن نامگذاری شده است» خاطرنشان کرد: در این روز به مناسبت شب ولادت امام هادی (ع) زیارت جامعه کبیره در بسیاری از امامزادگان و بقاع متبرکه قرائت خواهد شد.

وی ادامه داد: روز چهارشنبه به عنوان روز "ولایت و بانوان" نامگذاری شده که در این روز در 400 امامزاده و بقعه سراسر کشور همایش «بانوان ولایت» برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین از برگزاری مراسم عقد اخوت در 600 بقعه و امامزاده سراسر کشور خبر داد و گفت: در روز عید غدیر مراسم ویژه جشن، خطبه‌خوانی غدیر، شعرخوانی و مراسم عقد اخوت با حضور سخنرانان معروف کشوری در جوار امامزادگان و بقاع متبرکه برگزار می‌شود و در این روز از سادات خادم و هیات امنای بقاع متبرکه تجلیل به عمل خواهد آمد و میثاق‌نامه غدیر با حضور زائران بقاع متبرکه قرائت خواهد شد.

شرفخانی در ادامه یادآور شد: در روز عید غدیر کاروان‌های نمادین غدیر و شادی به طرف امامزادگان حرکت خواهند کرد، چراکه یکی از سنت‌های پسندیده در کشور ما در این روز این است که مردم به دیدن سادات می‌روند پس چه بهتر که در روز عید غدیر با راه‌اندازی کاروان‌های غدیری در امامزاده‌ها حضور پیدا کنیم.

وی افزود: همچنین در 1550 امامزاده نمایشگاه «عید ملکوت» به منظور تبیین فضائل غدیر و جایگاه ولایت و امامت برپا خواهد شد و مسابقه کتابخوانی «خلعت غدیر» که مشتمل بر 40 فراز برگرفته از خطبه غدیر است نیز با محوریت سبک زندگی برگزار خواهد شد که این کتاب در 500 هزار نسخه چاپ و به صورت رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: مهلت ارسال پاسخ‌نامه این مسابقه تا 30 آبان ماه خواهد بود که به بیش از هزار نفر جوایز ارزنده‌ای همچون کمک هزینه عمره مفرده، عتبات عالیات، مشهد مقدس و صدها قلم هوشمند قرآنی و جوایز دیگر اهدا خواهد شد.

شرفخانی در ادامه این نشست یکی از اهداف این برنامه‌ها را ایجاد وقف‌های جدید به عنوان وقف ولایی عنوان کرد و گفت: متاسفانه تعداد موقوفات ما در زمینه غدیر بسیار کم است به طوری که از مجموعه بیش از 120 هزار موقوفه در کشور تنها 482 موقوفه با موضوع ولایت، امیر مومنان (ع) و بحث غدیر وجود دارد، بنابراین در کنار برنامه‌های متنوع 600 ایستگاه مشاوره با عنوان «همه واقف باشیم» در جوار امامزادگان برپا خواهد شد.

وی با بیان این‌که «متاسفانه تا حدودی به عید غدیر در کشور کم‌لطفی شده است» گفت: همه باید تلاش کنیم تا عید غدیر به عنوان بزرگ‌ترین عید مسلمانان که در بردارنده مهم‌ترین پیام یعنی پیام امامت و ولایت است، مطرح شود.


منبع:ایسنا

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین