عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۵۹۵
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۰
گزارشي در خصوص قفل باب كعبه و اختلافات درباره آن؛
اداره كل امور حرمين شريفين در بيانيه اي در خصوص قفل باب كعبه مشرفه اعلام كرد:تيم علمي متشكل از شهرك ملك عبدالعزيز، خواستار بررسي قفل باب كعبه مشرفه شده و بررسي قفل در روز ششم ذي القعده با حضور رئيس كل امور مسجدالحرام و حرم مطهر نبوي(ص) و رئيس شهرك ملك عدالعزيز انجام شد، با توجه به اينكه قفل باز نشده است، زيرا كليد قفل در اختيار پرده بردار بزرگ است.
عقیق:  اداره كل حرمين شريفين درواكنش به شايعات در خصوص اين اداره خواستار كسب خبر از دستگاه‌هاي مورد اعتماد از نظر اين اداره و بي توجهي به شايعات و بزرگنمايي‌ها شد.

اداره كل امور حرمين شريفين در بيانيه اي در خصوص قفل باب كعبه مشرفه اعلام كرد: كار ساخت قفل جديد انجام شد و طراحي نمونه اول آن از سوي شهرك علوم و فناوري ملك عبدالعزيز با تكيه بر قفلهاي قديمي و پيگيري امور حرمين شريفين كه ناظر بر امور حرمين است، صورت گرفت و شهرك مربوطه، نمونه قفل باب كعبه مشرفه را تحويل داده كه يكي از قفلهاي قديمي است.

در اين بيانيه آمده است: تيم علمي متشكل از شهرك ملك عبدالعزيز، خواستار بررسي قفل باب كعبه مشرفه شده و بررسي قفل در روز ششم ذي القعده با حضور رئيس كل امور مسجدالحرام و حرم مطهر نبوي (ص) و رئيس شهرك ملك عدالعزيز انجام شد، با توجه به اينكه قفل باز نشده است، زيرا كليد قفل در اختيار پرده بردار بزرگ است.

در اين بيانيه آمده است كه درخواست تغيير قفل درب كعبه مشرفه به پرده دار كعبه برمي گردد به طوري كه شيخ عبدالعزيز الشيبي پرده دار سابق در نامه اي به ملك عبدالله خواستار تعويق قفل كعبه به سبب قديمي بودن آن شده بود، زيرا ۳۰ سال از ساخت اين قفل مي‌گذرد كه در پي آن قفل به يكي از كارگاه‌هاي مخصوص نگهداري و مراقبت منتقل شد و پس از ۱۲ ساعت به جاي خود برگردانده شد.

در اين بيانيه آمده است: پادشاه عربستان هم به شهرك علوم و فناوري ملك عبدالعزيز دستور داد اين مساله را از نظر فني بررسي كرده و تيم علمي، قفل فعلي و وضع آن را با هدف ساخت قفل جديد مناسب بيت الله بررسي كرد.

در اين بيانيه آمده است: پرده دار كعبه گفته بود قفل قديمي شده و خوب كار نمي‌كند و به قفل جديدي از طلا از عيار ۱۸ نياز دارد.

اداره امور حرمين در اين بيانيه آورده است: تحويل قفل جديد به پرده دار كعبه مشرفه هنگام دستور پادشاه عربستان براي نصب قفل جديد صورت خواهد گرفت.

در اين بيانيه آمده است آل الشيبي افتخار پرده داري كعبه را به دست آورده و دولت عربستان همچنان به اين مساله توجه دارد و در هر محفلي براي شستشوي كعبه، پرده دار كعبه دعوت مي‌شود تا آن را باز كند و در شستشوي آن مشاركت كند.

خاطر نشان مي‌شود اخيرا رسانه‌هاي عربستان از بروز اختلاف ميان اداره كل امور حرمين شريفين و پرده دار كعبه مشرفه پرده برداشتند.

عبدالقادر الشيبي پرده دار كعبه مشرفه گفته بود اختيارات ما سلب شده و هرگز از پرده داري كعبه دست برنخواهيم داشت.

الشيبي تصريح كرده بود اختيارات بني شيبه در ورود به كعبه و باز كردن و شستشوي آن از آنها گرفته شده و جز كليد چيزي برايشان باقي نمانده است.

وي گفته بود آنها از يك ربع قرن پيش تنها هر ماه كمتر از ۶۸۰ ريال سعودي دريافت مي‌كنند، اما وي و قبيله اش هرگز از پرده داري كعبه دست برنخواهند داشت و هيچ تغييري در خصوص شكل و شيوه گشودن در كعبه را نخواهند پذيرفت، بلكه بر تنها يك كليد كه فقط نزد بني شيبه است، تكيه خواهند كرد.

منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین