عقیق: از بعدازظهر دیروز (۹ آذر)، کمپینی با عنوان «روحانی غیور» و «مدافع حریم تشیع» در تقدیر از حجتالاسلام «حامد کاشانی» در فضای مجازی فراگیر شده است.
این پویش به دنبال مناظرهٔ زنده او با «عبدالرحیم سلیمانی اردستانی» دربارهٔ موضوع شهادت حضرت زهرا (س) در بستری مجازی آغاز شد.
حجتالاسلام «حامد کاشانی» پژوهشگر حوزهٔ دین و مذهب، استاد دانشگاه و خطیبی منبری است که معمولاً در برنامههای مختلفی حضور نمییابد و تنها سخنرانیهای منبری، آن هم بهصورت تبیینی و جهادی را میپذیرد.
او از چهرههای جوان، فعال و شناختهشده در حوزهٔ تاریخ اسلام است و سابقهٔ همکاری بهعنوان کارشناس مذهبی با صداوسیما را دارد.
کاشانی با تفسیر درسهایی از نهجالبلاغه و سخنرانیهای روشنگرانه به یکی از منبریهای شاخص در فضای واقعی و مجازی بدل شده و مجالس او همواره با حضور جمع زیادی از مشتاقان معارف اسلام و اهلبیت (ع) همراه است.

ماجرا از کجا شروع شد؟
مدتی پیش، پس از انتشار ادعاهای سلیمانی اردستانی مبنی بر اینکه «هیچ آزاری به حضرت زهرا (س) نرسیده و ایشان جوانمرگ شدهاند»، کاشانی مناظره با او را پذیرفت.او در پیامی توییتری نوشت «بنده با شروطی مناظره با جناب آقای سلیمانی اردستانی را میپذیرم. به شرطی که بحث در نهایت احترام و ادب میان طرفین برگزار شود. و فقط با موازین علمی مورد پذیرش طرفین پیش رود. و موضوع مناظره صرفا مظلومیت و شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها باشد.»اردستانی در ماههای اخیر با شبکهٔ وهابی «کلمه» مصاحبه کرده و در آن، شهادت و مظلومیت حضرت زهرا (س) را زیر سؤال برده است. علاوه بر این، این شبکه بارها او را به برنامههای خود دعوت کرده و او نیز پذیرفته است.
کاشانی قبلاً هم ساکت نمانده بود
اما این تنها موردی نبود که کاشانی برای مناظره و تبیین و آگاهیبخشی پا پیش گذاشت. پیش از این نیز «حسین دهباشی» سازندهٔ فیلم تبلیغاتی حسن روحانی، در توییتی ادعایی مشابه را مطرح کرده بود.
او نوشته بود «خانههای حجاز در صدر اسلام جز پارچهای حائل اساسا در نداشتند. چه رسد به درِ چوبی که آتش بگیرد و مسمار داشته باشد و شکسته شود و اینها. امام علی ع نیز به خلفا مشورت داده و تحت فرمانشان به جهاد میرفت. شیعه و سنی شاخههای یک درختاند. و تفرقه میان مسلمین، سرچشمهٔ شطی از خون!»
کاشانی در پاسخ به او نوشت «برادر عزیز و دوست داشتنی؛ کاش در زمینههای تخصصی خود (فیلم انتخاباتی، روزنامهنگاری و ...) فعالیت کنید. نقد به همین نوشتک کوتاه که ملقمه چند ادعای سست است، مثنوی هفتاد من کاغذ خواهد شد. اما اگر بر آن اصرار دارید به جهت احترامی که برایتان قائلم شما را به گفتوگویی دوستانه دعوت میکنم.»
آزاداندیشی را درست معنی کنیم
شیخ «حسین انصاریان» نیز در سخنانی به ادعاهای اردستانی پاسخ داد و با استناد به منابع معتبر اهلسنت، چندین سند دربارهٔ غضب حضرت زهرا (س) نسبت به آن دو نفر، تلاش آنان برای جلب رضایت حضرت، و نیز ظلم واردشده بر ایشان ارائه کرد.
از جمله نقل کرد که ابوبکر در بستر مرگ به عبدالرحمن بن عوف گفته است کاش سه کار را انجام نداده بود که یکی از آنها حمله به خانهٔ حضرت زهرا (س) بوده است.یکی از کاربران فضای مجازی، بعد از مناظره، در پاسخ به ادعای اردستانی که در حساب کاربری خود نوشته «آزاداندیش، تلاشیست برای نزدیکی به حقیقت» نوشت «آزاداندیشی یعنی اندیشیدنِ آزاد؛ نه حملهٔ آزادِ فاقدِ فکر و اندیشه به عقاید دیگران.»
چرا کاشانی در مناظره درخشید؟
حمایت گسترده از «حامد کاشانی» ریشه در شخصیت علمی و رفتاری او دارد؛ کسی که در سالهای اخیر با تسلط تاریخی، روشمندی در مناظره و صداقت در کنش، جایگاهی معتبر میان مخاطبان پیدا کرده است.
او معمولاً از حضور در برنامههای رسانهای پرهیز میکند و تنها زمانی وارد میدان میشود که احساس «تکلیف» کند؛ همین انتخابگری، سخن او را برای جامعه قابل اعتمادتر کرده است.در مناظرهٔ اخیر نیز، استدلال دقیق و ادب گفتوگو در کنار جملهٔ صریحش که گفت «شهادت حضرت فاطمه (سلاماللهعلیها) برای من ناموسی است.» نشان داد که حضور او نه واکنشی هیجانی، بلکه دفاعی آگاهانه از یک باور ریشهدار است. از همین رو بسیاری عملکرد او را نمونهای از «تبیین مسئولانه و روشمند» میدانند.
مظلومیتی که کتمانشدنی نیست
برای شیعیان، مظلومیت حضرت زهرا (س) تنها یک روایت تاریخی نیست؛ دردی است ریشهدار در عمق جان تاریخ. هر بار که کسی روایتهای روشن این واقعه را انکار میکند، گویی میکوشد بر زخم دیرینهای که قرنها با اشک و سینهسوختگی حفظ شده، پردهای نازک بکشد.
اما این حقیقت خاموشنشدنی است. مادر ما که بهانهٔ خلقت بودند و خشمشان خشم خدا بود، مظلومانه به شهادت رسیدند؛ آنچنان مظلوم که حتی بعد از ۱۴۰۰ سال و حتی عالمنماهایی در لباس خودی، میکوشند بر مظلومیتش سرپوش بگذارند.همان طور که شیخ «حامد کاشانی» در مناظرهٔ دیروز به روشنی اثبات کرد این مظلومیت با سقط فرزند، آزار جسمی و شکستن حرمت خانهٔ اهلبیت (ع) گره خورده است؛ و چنین زخمی را نمیتوان با تردید و تحریف پوشاند.«به سقط و سیلی و پهلو و ضربهٔ بازو * شهیده گشتی و بر تو شهود لازم نیست...»
منبع:فارس