عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۳۴۶
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۰
مردم استان کردستان علاقه مندی به خاندان اهل بیت(ع) به ویژه امام رضا (ع) را با تکریم وزیارت بارگاه خواهر گرانقدرش معنی می کنند.

آرامگاه خواهر امام رضا(ع) کانون عشق کردستانی‌ها به اهل‌بيت پيامبر(ص) + تصاویرعقیق:حرم نورانی امامان و امام زادگان پاک ومطهردر نقاط مختلف ایران اسلامی مأمن و ملجأ ایرانیانی است که با عشق به خاندان پیامبر گرامی اسلام و تکریم و زیارت این اماکن متبرکه، متوسل به شفاعت این بزرگواران می‌شوند.

در استان کردستان هم مرقد شریف امام زادگان و اماکن متبرکه کانون عشق وارادت مردم به اهل‌بیت پیامبر(ص) است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان می گوید: تعداد 108 بقاع و اماکن مذهبی متبرکه در این منطقه وجود دارد که مایه مباهات مردم بومی است و حضور زائران و علاقمندان در این بقاع نشان از عمق ارادت مردم به جایگاه و شخصیت امامزادگان است.

سلمان روحی افزود: در سنندج 16 بقعه مذهبی متبرک وجود دارد و قروه با 21 بقعه میزبان بیشترین تعداد اماکن مذهبی استان است.

وی گفت: در بین این مکانهای مقدس وجود حرم مطهر خواهر گرامی امام رضا(ع) در سنندج دارای شأن و جایگاه ویژه ای است و جلوه هایی از اوج معنویت این دیار را به نمایش می گذارد.

بر اساس روایات و مستندات موجود هاجره خاتون دختر امام موسی کاظم(ع) و خواهر گرامی امام رضا(ع) همچون خواهر بزرگوارش حضرت معصومه(س) در طول سفر به خراسان برای دیدار برادرش در کردستان رحلت کرد و در شهر سنندج به خاک سپرده شد.

با حکایت مردم این منطقه که از آن زمان تا کنون سینه به سینه نقل شده، این حرم مطهر به زیارتگاه و محلی برای طلب حاجت حاجتمندان از درگاه الهی شده است و حتی بسیاری از بزرگان دینی این منطقه هم از قدیم الایام در جوار مرقد این امام زاده در محله قدیمی سرتپوله شهر سنندج به خاک سپرده شده اند.

مسجدی در کنار مقبره امام‌زاده هاجره خاتون توسط «الله یعقوب »  بنا شده که به اسم مسجد هاجره خاتون شهرت یافت. مرحوم حاج شیخ شکرالله پدر حاج شیخ عبدالله آن را مرمت کرد و مرحوم حاج جلالی فرزند مرحوم محمدصادق، یک دانگ از مغازه‌های پاساژ شهبازی را وقف مسجد هاجره خاتون کرد.

مسجد و زیارتگاه هاجره خاتون یکی از مهم‌ترین مسجدهای شهر سنندج محسوب می‌شود که توسط «عارف حاج شیخ شکرالله» مشهور به «شهباز سنه‌دژ» بازسازی و توسعه یافت و موقوفات زیادی را برای این مجموعه در نظر گرفت.

امام جمعه سنندج با اشاره به ایام سالروز میلاد با سعادت ثامن الحجج و ارادت خالص مردم مسلمان کردستان نسبت به اهل بیت(ع) به ویژه امام رضا(ع) گفت: تأسی از سیره علی بن موسی‌الرضا(ع) تعالی و عزت را برای ایرانیان به دنبال دارد.

ماموستا حسام‌الدین مجتهدی از روحانیون نامدار اهل سنت منطقه اظهار کرد: مردم اهل سنت و شافعی مذهب کردستان در فرهنگ، آداب و رسوم زندگی خویش ثابت کرده‌اند که از بهترین مریدان امام رضا(ع) هستند.

وی با اشاره به تاریخ، ادبیات و منابع دینی و فرهنگی کردهای ایران اسلامی افزود: قوم کرد همانطور که به اصحاب رسول اکرم(ص) ارادت خاصی دارند به اهل‌بیت آن حضرت نیز عشق می‌ورزند و این محبت و عشق به اهل بیت(ع) نیز همواره در ادبیات، فرهنگ، آداب و سنن مردمان این خطه از میهن اسلامی متبلور بوده است.

علاقه به اهل‌بیت در بین مردم کردستان امری عیان است ولی بسیاری از مردم این منطقه از بی توجهی به گسترش حرم مطهر هاجره خاتون(س) گله مند هستند و معتقدند لازم است این زیارتگاه همچون حرم مطهرخواهر گرانقدرش حضرت معصومه(س) مورد توجه قرار گیرد.

مردم این دیار تقویت فرهنگ اهل بیت(ع) و ارادت ومحبت به امام رضا(ع) را بر خود واجب می‌دانند و از آنجایی که در ایام پر از خیر و برکت میلاد آن امام همام قرار داریم امید است مسئولان گامهای بلندی را برای گسترش حرم مطهر هاجره خاتون بردارند تا زائرانی که از سایر استانها می آیند با فراق بال بیشتری به زیارت و راز ونیاز با معبود در این آرامگاه ملکوتی بپردازند.

منبع:ابنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین