عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۱۰۲۶
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۵
فرهنگ مهدویت:
حجت‌الاسلام میرلوحی گفت: انسان با پیگیری رهنمودهای ولی فقیه که حقیقتاً با اعتراف دشمنان بهترین و حکیمانه‌ترین رهنمودها است می‌تواند از فتنه‌ها عبور و با امام زمان(عج) بیعت داشته باشد.

عقیق: فاطمه علی آبادی: دهه اول ماه ربیع‌الاول همپای نیمه شعبان بیش از هر زمان دیگری، نشانگر حال و هوای انتظار برای موعود امم است. این ایام فرصت مناسبی است برای تجدید بیعت با ولی خدا و اعلام همراهی و همدلی با آن حضرت در دوران غیبت و حرکت در مسیر هدایتی که ایشان از آن زمان تا امروز برای نجات و سعادت بشریت ترسیم کردند. بر همین اساس برای واکاوی ضرورت اهمیت بیعت با امام زمان (عج) و مصادیق این بیعت در عصر کنونی با حجت الاسلام میرلوحی به گفت‌وگو پرداختیم که حاصل آن در ادامه تقدیم مخاطبان می‌شود:

*در ابتدای کلام بفرمائید منتظران حضرت چه خصوصیتی دارند؟

مساله انتظار از جمله مفاهیمی است که نیاز به تجدید نظر دارد چرا که در مساله انتظار، علاوه بر اینکه یک فهم عرفی در آن نهفته است یک فهم دیگری نیز در رابطه با اظهار نظر ائمه اطهار (ع) در زمینه این مفهوم وجود دارد؛ برای مثال زمانی که در روایات به مساله فرج با عنوان افضل اعمال تاکید می‌شود بیانگر انجام یک عمل مهم از سوی شیعیان است.

در روایات می‌توانست چنین بیان شود که یکی از افضل اعمال که مؤمنان می‌توانند انجام دهند و به آن اعتقاد داشته باشند مساله انتظار است در حالی که چنین بیان نشده و در روایات تاکید شده که مساله انتظار افضل اعمال است؛ بنابراین ما شیعیان در این زمینه وظیفه‌ای داریم که باید انجام دهیم.

باید به این مهم نیز توجه داشت که اگر آن وظیفه‌ای که بر عهده ما است زمینه ساز امر فرج نباشد اصل غیبت امام زمان (عج) امری بی حکمت و عبس خواهد بود برای همین زمانی که امام زمان (عج) در پس پرده غیبت رفتند کسی تصور کند که ایشان ظهور نمی‌کنند تا وقتی که امام از طولانی شدن غیبت خویش خسته شوند و فکر کنند که نیازمند قیام هستند این باور یک مساله بی حکمت قلمداد خواهد شد.

بر این اساس به طور قطع غیبت امام زمان (عج) متناسب با میزان آمادگی آن تعداد یارانی است که برای ایجاد حکومت حضرت مهدی قرار است فرماندهی و امورات را تمشیت کنند از این رو همه محبان امام زمان (عج) باید از کسانی باشند که به فرموده رهبر معظم انقلاب مترصد یک امری هستند؛ برای مثال زمانی که یک مهمان بزرگی می‌خواهد وارد منزلی شود صاحب خانه از یک هفته قبل مقدمات را حاضر می‌سازد تا به بهترین شکل از مهمان پذیرایی کند؛ برای همین از مهمترین وظایف منتظران در عصر غیبت این است که همواره در حال رفع صفات ناپاک خویش و کسب صفاتی باشند که آنها را برای اعمال فرماندهی در حکومت امام زمان (عج) آن هم در سراسر دنیا قوی سازد.

* از اهمیت تجدید بیعت با امام زمان (عج) و نحوه بیعت با آن حضرت در زمان کنونی بفرمائید؟

مسأله بیعت یک مسأله هم تشریفاتی به معنای مثبت خودش و هم یک عملیات ارزشمند به لحاظ عرفی است یعنی وقتی آحاد جامعه می‌خواهند قدرت کشور را نشان دهند و با کسی که قدرت در دست اوست همراه می‌شوند تا آن فرد بتواند برنامه‌ها و اهدافی که مد نظر خویش و مردم است را محقق کند؛ این همراهی و گرد هم آمدن به نوعی بیعت است. امام زمان (عج) در حال حاضر در پس غیبت هستند از این رو به صورت عادی ممکن است افراد جامعه فراموش کنند که امامی در پس پرده وجود دارد که امورات ما را در حیطه ولایت معنوی مدیریت، تصرف و تمشیت می‌کند برای همین اهمیت بیعت با امام زمان (عج) به نسبت دیگر ائمه اطهار (ع) برای منتظران آن حضرت در عصر غیبت بسیار ارزشمندتر است.

کسانی که در دوران حیات پیامبر اکرم (ص) و دیگر ائمه معصومین (ع) زندگی می‌کردند شاهد اعمال ولایت ظاهری آن بزرگواران در مسائلی چون جنگ، مباحث سیاسی و اجتماعی بودند برای همین همواره منویات آن حضرات را در ذهن داشتند و درصدد اطاعت از دستورات شأن بر می‌آمدند اما در زمان غیبت امام عصر (عج) که مردم امام معصوم را نمی‌بینند باید برنامه‌ای برای تجدید بیعت به صورت روزانه و حداقل در مناسبت‌هایی که به امام زمان (عج) مربوط می‌شود مانند آغاز ولایت و امامت حضرت در نظر بگیرند و با برگزاری مراسم‌های مذهبی، توزیع نذری، اطعام و شادی کردن این بیعت را اعلام کنند.

شکی نیست در زمان کنونی بیعت با امام زمان (عج) یک جنبه شخصی دارد یعنی هر فرد به صورت شخصی همان دستوری که امام زمان (عج) فرمودند برای تعجیل در فرج من دعا کنید، را با برقراری ارتباط قلبی با حضرت محقق سازد و دیگر اینکه این بیعت جنبه اجتماعی نیز دارد و آن هم این است که آن پرچمی که می‌خواهد به دست امام زمان (عج) برسد و انتقام همه مظلومان را از ظالمان عالم بگیرد در تقویت آن پرچم اقدام شود. در دوران کنونی جمهوری اسلامی ایران همان پرچم است برای همین به هر میزان این پرچم بالاتر برود و تقویت و حمایت شود و با ولایت فقیه که نایب امام زمان (عج) هستند اظهار مودت و از دستورات ایشان اطاعت شود به همان مقدار عملاً با حضرت بیعت داشته ایم.

*داشتن بصیرت در دوران غیبت چقدر ضروری است؟

ضروری‌ترین زمانی که در طول تاریخ بشر نیاز به بصیرت بوده در دوران غیبت امام زمان (عج) است.

چزا؟

زمانی که لابه لای احادیث را باز می‌کنیم در هیچ دوره‌ای مانند این دوره شاهد هجوم شبهات و تاریکی‌های ذهنی نبودیم برای مثال در روایات است که می‌فرماید بترسید، آگاه و بر حذر باشید که در آخرالزمان هجوم شبهات مانند پاره‌های شب تاریک و تاریک کننده بر شما هجوم می‌آورد؛ بنابراین ما در این دوران چشم روشن و چشم بینا و چشم بصیر را بیش از دوران‌های دیگر نیاز داریم وقتی می‌فرمایند در دوران غیبت آنقدر فتنه‌ها سنگین می‌شود که مرد صبح در حالی که به مسیر الهی ایمان دارد از خانه بیرون می‌زند اما عصر که به خانه بر می‌گردد گویا در حالت کفر فرو رفته است؛ اینگونه عقاید بر می‌گردد.

در فتنه‌های مختلفی که در طول سال‌های بعد از انقلاب شاهد آن بودیم دیدیم کسانی را که در برهه‌ای از زمان در مقابل فتنه گران می‌ایستادند اما بعد از چند سال همان‌ها در کنار نیروهای فتنه گر ایستادند برای همین بصیرت در دوران غیبت بسیار ارزشمند است.

* شاخصه بصیرت در عصر غیبت چیست؟

دو شاخصه بصیرت در عصر غیبت ذکر شده که یکی از آنها در روایت نخست عرض شد که فتنه‌ها همانند پاره‌های شب به شما هجوم می‌آورند یکی از راه‌های بصیرت انس جدی با قرآن کریم است افرادی که دلشان را با نور قرآن آشنا و رفیق نکنند این بصیرت برای آنان محقق نمی‌شود و این امری صد درصدی است خدای متعال کلام خویش را که صد در صد از جنس نور است در قالب قرآن به ما رسانده است و ما باید با قرآن کریم بیش از این وضعیتی که وجود دارد مأنوس و همراه شویم. حقیقت تلاوت و قرائت قرآن کریم نوری را در قلب انسان ایجاد می‌کند که آن حقیقت در انسان متجلی می‌شود کسانی که این کار را انجام دادند می‌دانند که نور قرآن باعث می‌شود انسان فتنه‌ها را بتواند تشخیص دهد اما باید توجه داشت که این مهم به تنهایی کافی نیست و لازم است عنصر دیگر نیز وجود داشته باشد و آن التزام به ولایت است. ولایت اهل بیت و التزام به خط نورانی ولایت در دوران غیبت در وجود نائبان عام امام زمان (عج) چون مراجع تقلید و ولایت فقیه است. انسان با پیگیری رهنمودهای ولی فقیه که حقیقتاً با اعتراف دشمنان بهترین و حکیمانه ترین رهنمودها است می‌تواند از فتنه‌ها عبور کند.

 

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین