عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۰۷۸۲
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۸
حجت الاسلام میرباقری:
حجت الاسلام میرباقری گفت: دوخصلت است که صراط را در اختیار فرد در می‌آورد، کسی که این دو خصلت را داشته باشد از آن عبور میکند و اگر این دو را نداشته باشد، هیچ عملی بدردش نمی خورد.

عقیق:حجت الاسلام سید حمید میرباقری در هیأت عزاداری که به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی (ع) به روایتی در شب هفتم ماه صفر برپا شد، گفت: ما باید در خصوص فرموده‌های پیامبر عمل کنیم. اولین ویژگی که از پیامبران تا حضرت ولی عصر (عج) وجود دارد و باید به آن اقتدا کرد عبارت است از عبودیت و بندگی خداست.

وی با تاکید بر اینکه قبل از هر خوبی عبد و بنده خدا بودن اهمیت دارد گفت: بنده کسی است که آزاد نیست و صاحب دارد. در مقابل حق متعال عبد بودن یعنی کسی که از خودش هیچ اختیاری ندارد و تصمیم‌گیری زندگی اش حق تعالی است. قرآن کریم در خصوص پیامبر نیز در سوره نجم این را بیان کرده است. پیامبر شما چنین آدمی بوده است و هیچ وقت از روی هوا و هوس حرف نمی‌زد بلکه تمام صحبت‌هایش در وحی ریشه داشت.

حجت الاسلام میرباقری ادامه داد: آدم باید ببیند میلش براساس چیزی است که خودش می‌خواهد یا خدا می‌خواهد آنجایی که خودش می‌خواهد خدا رنگ می بازد. ما در زندگی آنجایی به نتیجه نمی‌رسیم که میل به عبد بودن را نداریم و میل به خود رفتار می‌کنیم. عبد به تمام معنا بر اساس آنچه حق تعالی می‌گوید رفتار می‌کند. عبد بودن به معنای هیچ کاره بودن است و همه کاره را خدا پنداشتن است. در این معنا زهد تجلی پیدا می‌کند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: زهد یعنی بی اعتنایی به دنیا و دلبسته نبودن به آن. گاهی انسان به یک تسبیح وابسته می‌شود. نداشتن یا داشتن دلبسته نبودن مهم است و این مهم اگر در زندگی‌ها بیاید خیلی از سکته‌ها کاهش پیدا می‌کند. زهد در ابعاد زندگی می‌تواند مصداق داشته باشد. وقتی در گذشته حج می‌خواستند بروند با پای پیاده از مدینه تا مکه می‌رفتند و گاهی این پیاده رفتن با پای پیاده باعث فخر وغرور شخص می‌شد.

وی با اشاره به اهمیت صراط و راه نجات از آن بیان کرد: دوخصلت است که صراط را در اختیار فرد در می‌آورد. کسی که این دو خصلت را داشته باشد از آن عبور می‌کند و اگر این دو را نداشته باشد، هیچ عملی بدردش نمی‌خورد. این دو ویژگی همان صله رحم و مراعات امانت است. این دو باعث عبور از صراط می‌شود و در این موقعیت جبران این دو با گرفتن اعمال خوب و اضافه شدن اعمال بد انجام می‌شود.

امام حسن وقتی حساب و کتاب نزد پروردگار می‌افتاد از هوش می‌رفت. ترس از جواب پس دادن مقابل پروردگار این امام عظیم الشان را از حال و رمق می‌انداخت. ابن شهر آشوب می‌گوید امام حسن هنگام وضو چهره اش عوض می‌شد. چون معتقد بود حق خداوند این است که بنده در مقابلش چنین باشد.

این کارشناس مذهبی با اشاره به عدم تشییع چهار بدن ائمه گفت: اولین بدنی که تشیع نشد بدن پیامبر بود. از آنجایی که مردم در سقیفه مشغول بودند و در حال کارشکنی بدن مطهر پیامبر تشییع نشد. بدون دوم که پیکر مطهر حضرت زهرا (س) بود که تا کنون هم قبر این مخدره عالم مخفی مانده است. چرا که دشمنان هتک حرمت می‌کردند. بدن سوم بدن علی بن ابی طالب (ع) بود. هفتاد سال مردم نمی‌دانستند که قبر خلیفه مسلمین کجاست چرا که از این فرصت سواستفاده می‌کردند. بدن چهارم بدن سیدالشهدا (ع) بود که چند روز بدن‌ها در زمین بودند و سپس قبیله بنی اسد آنها را خاک کردند. تنها بدنی از پنج تن آل عبا که تشییع شد بدن امام حسن مجتبی (ع) بود که آن را هم تیرباران کردند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین